Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av carlr
#432444
Gentlemen!

Vidare diskussion kring detta ämne får ni gärna ta utanför den här tråden (om än intressant så hör en långranding diskussion i ämnet inte hemma här). Som jag skrev ovan så har jag testat båda alternativen med blandade resultat tidigare. Hade jag inte varit väldigt bekväm just nu och haft en intention att enbart tillföra en ytterligare dimension (läs tryck...) till originalanläggningen så hade jag haft en helt annan approach. I dag är i alla fall arbetet med dragning av ström slutfört, återkommer med pics om jag hittar sladdjäveln till kameran 8)
Användarvisningsbild
av Honke
#432456
hmm... bilder ser jag fram emot! Har nämligen själv tänkt byta högtalare i dörrarna och driva de med ett steg.
av carlr
#432490
Tjenixen,

Fick rätt på kabeln till kameran till sist! Tog som sagt lite bilder medan jag höll på. Alla bilder är klickbara!

Moddning av batterilådan. ANL säkringshållare (100 A) placerad utanpå batterilådan, har dragit slang hela vägen från batteriet till bagaget.
Bild

Framsidan av batterilådan med ANL-säkringshållaren.
Bild

Slangen går sedan ner på sidan av batterilådan och vidare ner i motorutrymmet. Den ligger sedan klammad mot bärhjälpsbalken (eller vad den nu heter) och går sedan in i kupeutrymmet via hålet för kablage till kupevärmaruttag.
Bild

I kupen på passagerarsidan där slangen kommer in via hålet till kupevärmaruttaget (markerat med en röd ring..). Sedan klammas slangen till ordinare kabelstam och dras in i tröskellådan.
Bild

Här ser man slangen dragen i tröskellådan fram på passagerarsidan.
Bild

Och vidare förbi b-stolpen i tröskellådan bak och vidare in under baksätet till bagaget.
Bild

Planen är att ha slutsteget monterat framför reservhjulsbaljan. Här ser man hur slangarna för ström- och jordkabel möts.
Bild

Slangen för jordkabeln är dragen längs höger sida i bagaget bak till en av jordningspunkterna som jag tänkt använda mig av.
Bild

Slutligen med dämpmatta och en sidopanel ditsatt.
Bild

Ström / jordkabel som jag sedan drog slangarna är på 25mm2. Nästa steg blir att bygga en sarg till baslådan och slutsteget, ska fundera lite på hur jag vill ha det. För baslådan är det bra att ha något att plasta mot.

Vidare uppdateringar kommer vad det lider (och även lite pics på bilen men jag måste få på nya fjädrarna först :-)-) )
Användarvisningsbild
av Honke
#432499
:-)-) Ser ju kanon ut! Vad är det för ninjafästen du har till slangen? Ser ut som nån limmad hållare du har satt i skuffen till slangarna, verkar smidigt!
av carlr
#432557
Honke skrev::-)-) Ser ju kanon ut! Vad är det för ninjafästen du har till slangen? Ser ut som nån limmad hållare du har satt i skuffen till slangarna, verkar smidigt!
Det kallas tydligen monteringsplatta och finns i lite olika dimensioner, både som självhäftande och för skruvning. Jag har kört med de självhäftande och tricket är att dra dit dem en bra stund innan man faktiskt buntar fast något i dem så de hinner "sätta sig" - annars släpper de om det blir lite moment på det man buntar fast i dem. Finns t.ex. hos CO: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =147028832
av carlr
#433321
Hallå i stugorna!

Dags för en liten update. Fick lite gjort idag, har påbörjat bygget i bagaget.

Bagaget helt rensat igen:
Bild

Tanken är att starta med att bygga en ram runt utrymmet och sedan bygga ner sidor från denna som jag dels kan plasta emot, dels fästa baffel m.m. i senare. Jag började med att såga till en del som följde formen på lastutrymmet mellan lastsäkringsskenorna i 12 mm MDF:
Bild

När passformen var som jag önskade tog jag ur den igen och måttade upp själva ramen och sågade ur:
Bild

Ramen följer noga bagageutrymmets form. Ovanpå denna kommer jag sedan att fabrikera ett lock i 6 mm MDF så finishen måste inte vara 100% här men jag är nöjd så här långt:
Bild

Jag började även att såga ut ramdelarna som kommer att bygga nedåt i bagageutrymmet och kommer fortsätta med dessa imorgon. Kommer förhoppningsvis även få leverans på lite kompletterande delar jag behöver för att fortsätta installationen. Återkommer med ny update någon av de närmaste dagarna, ha det! :lol:
av carlr
#433567
Honke skrev:Du verkar va en fena på att köra med sticksåg!

Ska bli kul att följa detta!!! :-)-)
Ja vafan, friskt vågat hälften brunnit typ... :D
av carlr
#433573
Halloj,

Dags för en update! Hann med att göra en del idag innan regn och andra åtaganden tog över......

Nu börjar så smått arbetet med att dels förstärka ramen, dels skapa en försänkning - jag tror det kommer klarna efter hand som jag fyller på med lite bilder. Här har det kommit på plats första omgången på långsidorna:
Bild

...och på kortsidorna:
Bild

Sedan ett stag tvärs över som markerar lådan som slutsteget kommer att husera i:
Bild

Sedan nästa omgång som även skapar försänkningen på 12 mm som gör att jag enkelt kan dra på ett "lock" över både bas- och slutstegssektionerna som ett sista steg i processen:
Bild

Här är hela paketet utlyft ur bilen. Som synes är bakre sektionen dubblad nu med samma försänkning runt om. Snett bakifrån:
Bild

...och snett framifrån (mycket skruv och lim blir det...):
Bild

Slutligen hela paketet på plats i bagaget igen:
Bild

Det är alltså den här bakre sektionen som jag kommer plasta ner i reservhjulsbaljan och sedan upp mot ramen:
Bild

Hyggligt mycket jobb med förborrningen m.m. för att se till att det inte blir några sprickor i MDF'en. Baffeln på baslådan kommer alltså att bli totalt 3 x 12 mm MDF, borde bli stabilt! Nu är det skönt att man är igång på allvar! 8)
Användarvisningsbild
av Variosboy
#433630
Ser mycket bra ut! Kul med bra bilddokumentation!!

Visst är det kul å lyfta i å ur den där typ 100 gånger innan det är klart!? :wink:
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar