Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av carlr
#428420
Halloj!

Tänkte höra om det finns någon / några som kan bistå med lite tips / information. Står i startblocken på att hänga in ett steg + 10" bas (SPL Dynamics) för att bättra på botten lite i ljudet i min V70 II.

För att få signal hade jag tänkt mig använda mig av en "Audison Connection SLI2" för att gå från högnivå till lågnivå till steget. SLI2'an behöver 2 kanaler för ljudet som jag tänkte tappa från bakhögtalarna i respektive bakdörr men även konstant 12v + jord. Jag kommer behöva dra ström från batteriet fram till bagaget för steget. I bagageutrymmet får (som det ser ut just nu) reservhjulet ge vika och baslåda samt rack för steget plastas i reservhjulsbaljan. Vore kul om någon hade bilder på installationer i V70 II. :mrgreen:

Fråga 1: Någon som vet något lämpligt ställe man kan få 12v konstant i bagageutrymmet?
Fråga 2: Någon som vet något bra ställe i torpedväggen att gå igenom med en 35mm2 kabel?
Fråga 3: Någon som har någon bra guide på hur man lossar panelerna på trösklarna från A-stolpe och bakåt?
av carlr
#430611
Allvarligt talat, ingen? :shock:
Användarvisningsbild
av Variosboy
#430923
Det är nog inte värst många som gjort några egna installationer i V70II än! :wink:
Det finns ju rikigt gott om plats att under lastgolvet om du -som du skrev- skippar reservhjulet. Steget får du plats med framför reservhjulsbaljan. Där sitter Volvos orginalsub annars.

Vet inte hur det är med den omvandlaren du nämner, men i många fall så rekomenderas att man inte har både omvandlaren och högtalaren inkopplade samtidigt, tror inte det är risk att det händer något, snarare att det låter sämre!?!?!

Det du ska leta efter i bagaget är inte konstant 12V, den drar du från batteriet, det du ska ha är tändningsplus. (12V när bilen är igång)
Tror att du fattade det ändå, men det är bättre att vara övertydlig.

När det gäller kabel genom torpedvägen så är ju höger sida ett allmänt tips efterssom man drar inte kupévärmaren kabel den vägen, så förmodligen finns det ett hål redan som du kan använda..

Lycka till!
Användarvisningsbild
av Variosboy
#431870
wexe skrev:Sitter inte batteriet i bakluckan `?
Tror du tänker på V70N, där sitter det bak, men i V70II sitter det fram, blev också lite lurad av rubriken på tråden först efterssom det står V70´n, vilket kan tolkas som V70N men betyder V70:in.. typ.. :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#431937
Om jag lade så mycket pengar på kvalitets-saker och så mycket tid och arbete som trådskaparen tänker göra på att plasta låda osv så hade jag aldrig ens funderat på att använda hög-nivå från högtalarna som källa.

Då hade jag istället använt lågnivå via adapter/converter.

Det är mitt råd.
av carlr
#431941
Variosboy skrev:Det är nog inte värst många som gjort några egna installationer i V70II än! :wink:
Det finns ju rikigt gott om plats att under lastgolvet om du -som du skrev- skippar reservhjulet. Steget får du plats med framför reservhjulsbaljan. Där sitter Volvos orginalsub annars.
Jo jag hade tänkt att placera steget framför baljan!
Variosboy skrev:Vet inte hur det är med den omvandlaren du nämner, men i många fall så rekomenderas att man inte har både omvandlaren och högtalaren inkopplade samtidigt, tror inte det är risk att det händer något, snarare att det låter sämre!?!?!
Konvertern från Audison är tänkt att gå direkt på högnivån från HU, jag tänker prova och mäta och se vad som blir bäst - om det gör någon skillnad om man har högtalarna inkopplade samtidigt eller ej.
Variosboy skrev:Det du ska leta efter i bagaget är inte konstant 12V, den drar du från batteriet, det du ska ha är tändningsplus. (12V när bilen är igång)
Tror att du fattade det ändå, men det är bättre att vara övertydlig.
Jag formulerade mig lite dumt där :oops: men ändå rätt kan man säga :roll: - självklart drar jag avsäkrad matning från batteriet fram (25mm2) så jag etablerar ju ändå 12v konstant i bagaget. Jag behöver dock inte ha tändningsplus eftersom Audison-konvertern automatiskt känner av när den får insignal via högnivå och har utgång för remote som jag kopplar till steget!
Variosboy skrev:När det gäller kabel genom torpedvägen så är ju höger sida ett allmänt tips efterssom man drar inte kupévärmaren kabel den vägen, så förmodligen finns det ett hål redan som du kan använda..
Detta är redan gjort, drog en robotslang från batterilådan, genom hålet för kupevärmaruttag som föreslagit och via tröskellådan på höger sida hela vägen bak - bilder kommer!
Variosboy skrev:Lycka till!
Tack!
av carlr
#431942
Variosboy skrev:
wexe skrev:Sitter inte batteriet i bakluckan `?
Tror du tänker på V70N, där sitter det bak, men i V70II sitter det fram, blev också lite lurad av rubriken på tråden först efterssom det står V70´n, vilket kan tolkas som V70N men betyder V70:in.. typ.. :wink:
Korrekt - batteriet satt bak i V70N - i V70II sitter det fram igen.. tyvärr! :shock:

Ursäktar om jag skapade förvirring med trådtiteln he he 8)
av carlr
#431963
VolvoB20 skrev:Om jag lade så mycket pengar på kvalitets-saker och så mycket tid och arbete som trådskaparen tänker göra på att plasta låda osv så hade jag aldrig ens funderat på att använda hög-nivå från högtalarna som källa.

Då hade jag istället använt lågnivå via adapter/converter.

Det är mitt råd.
Har du lust att utveckla detta resonemang lite? Min erfarenhet är att en riktigt bra konverter från HN -> LN fungerar minst lika bra som att använda HN-ingångar direkt på steg i de fall det finns men att använda sig av HN kan ge problem med störningar bland annat. Jag har använt mig av både LN och HN med blandade resultat i båda fallen - det beror mycket på bilens beskaffenheter, störningar, montage m.m. I BMW'n använde jag mig av en extern processor för att få ut LN från HU'n men fick i princip aldrig bukt med störningar och dylikt ändå eftersom BMW behagar stoppa in elektronikboxar i princip överallt...

Jag tycker SLI2:an från Audison verkar seriös så jag vill testa den och se - om det inte lirar så blir det någon annan lösning! Jag återkommer med resultatet! :mrgreen:
av blådåren
#431968
Dom störningar som skulle kunna uppkomma i en Lågnivåadapter kan knappast bli nåt störmoment då dom dessutom ligger rätt högt i frekvens!.
Dom blir ju bortfiltrerade i lp-filtret i steget ändå...

(BMW är en jädra drake att dra lågnivå i.. finns störkällor ÖVERALLT...)

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]