Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

#296203
Volvo har ju orginaldiskanterna där i de större ljudpaketen, high preformance och premium. Så konstigt ska det väl inte bli, leta upp ett par på bildelsbasen eller köp eftermarknads och plocka i ramarna och testa, som du sj skriver allt är ju fördraget bara att testa och det enda jag kan säga att det blir en jäkla skillnad i ljudet!!
#297205
avozetta skrev:
Mini_ice skrev:Volvo har ju orginaldiskanterna där i de större ljudpaketen, high preformance och premium. Så konstigt ska det väl inte bli, leta upp ett par på bildelsbasen eller köp eftermarknads och plocka i ramarna och testa, som du sj skriver allt är ju fördraget bara att testa och det enda jag kan säga att det blir en jäkla skillnad i ljudet!!
OK, blir det ett riktigt bra lyft för ljudet som du säger så kan det till och med vara värt ett par volvo original för drygt 700. Kollade bildelsbasen men de hade inga för tillfället.
Eftermarknad ... finns det sådana som passar i de tomma hållarna som jag tror sitter där bakom gallret? Vart vänder jag mig då? MDS är de jag känner till mest själv.
Jag har ett par originaldiskanter liggande, PM:a mig om du är intresserad av ett förmånligt köp.

/Thomas
#318973
Själv har jag valt att byta ut alla mina högtalare till DLS. Fram har jag ett tvåvägssystem med lösa diskanter. Dessa monterade jag på den lilla triangeln som täcker ytterspeglarnas infästning. På så sätt hamnar de mycket bättre ur lyssningsynpunkt än vad originaldiskanterna gör, som ju spelar rakt in mot mittetn av bilen. Nu är diskanterna riktade mot förarplats och ger en otroligt fin och definierad stereobild!

DLS-diskanterna har nästan identisk färg och struktur på plasten som inredningsdetaljerna i Volvon så de smälter väldigt väl in i interiören.

Bild
Provning innan hål för kablarna och monteringsskruvarna borras. Jag satte också en liten bit dubbelhäftande tejp emellan för att säkerställa att inget skrammel skulle uppstå.

Mvh
/Fred
#319219
avozetta skrev:Som du säger så blir det ju bättre vinkel men den lösningen men kräver lite mer pyssel att få på plats. Ser att du kör omkring med en Bi-fuel också och således ingen plats kvar för originalsubben. Tycker att basen är lite ansträngd om man drar på för mycket bas redan på lägre volymer, i min förra 945a lät det riktigt bra med originalhögtalarna även på basregistret.
Fick du bättre bas också med DLS-erna? om så är fallet vilka DLSer köpte du då fram/bak?
Det var inte så mycket extra pyssel att få dit diskanterna när jag ändå bytte bas/mellanregisterhögtalaren i dörren. Kabeldragningen var väl det som stred emot lite men det gick fint ändå.

Basen blev otroligt mycket bättre med de nya DLS:erna! Jag var helt inställd på att skaffa någon liten aktiv sub innan jag bytte högtalarna men basåtergivningen är så pass bra att den prioriteringen föll lite...dock SKA en sub införskaffas när jag får loss lite mer pengar till "nöjesbudgeten"! :D Det stämmer bra att jag inte har plats för originalsub:en på grund av gastankarna men det är inte anledningen till att jag aldrig skulle skaffat den ändå.

I framdörrarna har jag R6A-systemet och i bakdörrarna (och i centern) valde jag Performance series 426 koaxialer. Dessa koaxialer är uppbyggda av samma bas- och diskantelement som R6A-systemet så de spelar väldigt trevligt ihop.

Mvh
/Fred
#322851
Hej,

vad driver du centerkanalen med för något? Hade varit intressant att prova.

Men en HU-650 har väl inga lediga kanaler ut för att ansluta en sådan?
#322938
Henke,

Jag driver centern direkt från HU803:an. Den har ju utgång för center eftersom den har ProLogic. Dock fnular jag lite på om jag kan ordna lite mer tryck till den. Jag gillar inte system som saknar "head room" och som det är nu får jag ha centerreglaget på max. Det är precis så centern ligger rätt men i vissa låtar skulle jag vilja kunna trycka på liiiite mer.

Ett alternativ är att koppla in ett litet steg men då måste jag använda högnivåsignal och det gillar jag inte heller... :roll:

Nåja, det låter riktigt bra redan...men det kan alltid bli bättre! :D
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.