Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av wenildexis5
#1399413
Så jag köpte just en ny Volvo XC90 T6 för mig 2004. Det är en rolig bil men jag skulle vilja uppgradera ljudsystemet.

Det största problemet är vad jag hittills hittat är att Volvo använde en egen huvudenhet och anslutningar för saker. Crutchfield har inget som passar min bil.

I grund och botten är lagerhögtalarna ganska bra. Men jag skulle vilja lägga till Android-kompatibilitet / Ipod-kompatibilitet / Bluetooth Audio Streaming. Och basen saknas, så jag måste antagligen lägga till en sub eller två, men det är inte lika svårt att hitta saker som fungerar med min bil.

Har någon gjort ett system i någon av dessa bilar och kan rekommendera några produkter?
Användarvisningsbild
av 3r1k
#1399821
Vet inte hur du menar med att du vill lägga till "android-kompatibilitet" men antar att syftar på att du vill behålla originalsystemet i bilen och ha någon AUX lösning? Då hela systemet mer eller mindre är digitalt med MOST-bussen är det inte helt trivialt att bara koppla in sig. Dock hjälte jag en bekant för ett par år sedan med en AUX lösning som mer eller mindre byggde på att koppla in den analoga AUX-signalen direkt på AM-tunern i antennmodulen i bagaget. Fungerade över förväntan med skapligt ljud. Om du är någorlunda bekant med lödning kan du nog greja det själv. Det är den absolut billigaste lösningen, sen finns det några kommersiella lösningar också som emulerar en cd-växlare och som kopplas på MOST-bussen.

Gällande baslåda har du egentligen två alternativ om du funderar på att behålla originalsystemet, antigen få tag på en originalbaslåda som du kopplar in på MOST-bussen alternativt kör någon slags hög->lågnivå-omvandlare och kör en separat förstärkare?

Annars kan du kasta ut originalstereon och köra något eftermarknad? Dock förespråkar jag att behålla integrerade originallösningar. :P

Ingen som har någon koll på detta?

Jag kan ha hittat felet men har endå 2 fr&ar[…]

Problemet med inlägget ovan ligger i frasen: […]

En undran bara, bl.a om rattvärmen verkligen […]