Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Kermithboy
#1208343
Halloj.
Tänkte ev byta ut ljudet i bilen, V70 N 2004 med Hu 603 utan extra förstärkare eller sub.
Det sitter högtalare i dörrar fram-(ej diskanter)
, dörrarna bak och diskanter i D-stolparna.

Enklaste sättet att få bättre ljud i bilen utan att överdriva? Frugan vill kunna spela högre än idag utan att det låter illa. Kanske lite mer bas.

Skulle det bli märkbart bättre att byta ut högtalarna i dörrarna fram å bak å byta stereon till en 2-din med bättre tryck, utan att koppla in slutsteg, eller måste det till ett steg för att det ska hjälpa något?

Måste det till ett steg så kanske man kan skippa å byta stereon?

Mvh/ Thomas
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1208368
Att plugga in ett originalslutsteg gör man på en timme eller två och det gör en del för trycket. Förstärkaren i HU603 är inte så rolig. Det är väl förmodligen det lättaste och snabbaste du kan prova.
av andersuw
#1208393
Enligt min erfarenhet av ljudsystem av alla de slag är det som lönar sig bäst att byta ut/komplettera högtalarna. Bäst är de högtalare som levereras till Premium Sound och som du kanske kan hitta på skroten. Fram kan det dock stupa på att det krävs dörrsidor med utrymme för de dubbla högtalarna till Premium Sound (bas plus mellanregister). Vissa bilar utan Premium Sound har ändå dörrsidor med plats för högtalarna till Premium Sound men andra har det inte. Även dörrsidorna kan man dock kanske vid behov hitta på skroten. Sedan är det förstås också självklart att sätta dit diskanter i dörrarna fram om de nu saknas.

Vid sidan av högtalarna kan det också hjälpa att sätta dit ett separat slutsteg som SBergdahl föreslår. Vill man löpa linan fullt ut klämmer man förstås dit en HU-803 med PA300 slutsteg plus centerhögtalaren på instrumentbrädan. Vill minnas att alla bilar har högtalargaller ovanpå instrumentbrädan och plats för centerhögtalaren under det men är inte hundra på den saken.

Jag har Premium Sound i min V70 T5 -02 och är mycket nöjd med ljudkvaliteten på det systemet, i alla fall fram. Bak är det lite sisådär. Att ha diskanterna i D-stolparna är ingen vidare lösning i mitt tycke (ger en spretig ljudbild) och det låter bokstavligen "apa" bak om man sätter stereon på Dolby Surround. Men det blir skapligt även bak om man kör 3CH-stereo istället för Dolby. Min främsta invändning mot systemet är annars att radiomottagningen är sisådär. Effektiv brusreducering men i gengäld hör man "luckorna" i ljudet när brusreduceringen går in. Lyssnar man på någon annan källa låter det däremot bra.

Har även en särskild gränssnittslåda av märket GROM för att kunna mata in ljud från telefonen via kabel eller Bluetooth. Den funkar skapligt men jag hör lite generatorvin när jag kör den vägen. Har köpt ett avstörningsfilter för det ändamålet men ännu inte monterat det så jag är än så länge osäker på om det löser problemet.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1208425
Att koppla ur d-stolparna helt har jag sett nämnas som ett populärt sätt att förbättra ljudbilden I de här bilarna. Jag tyckte inte skillnaden blev så stor men diskanten känns lite behagligare och mer stereolik när den bara kommer från ett håll, framifrån.

Originalhögtalarna i papp gör väl inga underverk kanske men givet att det är samma sort som i S80 av samma generation så är originalsteget ändå ett märkbart lyft. Bättre tryck utan missljud. Byta högtalare är förvisso enkelt men mer jobb än att skruva dit ett steg.

Vill man göra högtalarbytet utan att byta dörrsidor passar valfritt 6,5" kitsysten eller High Performance högtalarna.

Själv har jag bytt allt i min bil men då var hela ljudsystemet sönderspelat när jag köpte bilen så det var inte så mycket att välja på.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1208472
Jag köpte ett kit från ground zero med separata diskanter fram och koaxialer bak. Jag köpte även ett löst PA200 steg men skillnaden blev så stor med nya högtalare att jag aldrig installerade steget.

Dock hade jag även en gammal baslåda med högnivåadapter i skuffen som gjorde en del...
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1208474
En kombination jag provat som jag inte kan rekommendera är eftermarknadsstereo med originalslutsteget via adapter. Det blev väldigt platt och tråkigt. Så oavsett vad du väljer i övrigt undvik just det :-)
av Kermithboy
#1210316
Jag tänkte att till å börja med montera diskanter uppe i dörrsidorna.
Vet ni om det finns kablar framdragna till det i dörrarna om man har HU -603 utan ngt externt steg?

Kan ni rekommendera några diskanter som passar rakt av, förutom Volvo original. Dom skulle ha ca 1300kr paret. Jag tänker att det kanske går att få bättre diskanter till lägre pris tillochmed om man köper ngt annat fabrikat?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1210331
Kermithboy skrev:Jag tänkte att till å börja med montera diskanter uppe i dörrsidorna.
Vet ni om det finns kablar framdragna till det i dörrarna om man har HU -603 utan ngt externt steg?

Kan ni rekommendera några diskanter som passar rakt av, förutom Volvo original. Dom skulle ha ca 1300kr paret. Jag tänker att det kanske går att få bättre diskanter till lägre pris tillochmed om man köper ngt annat fabrikat?
I min var det fördraget men tomt.

Kolla skroten eller privatannonser. Ska det vara lönt får det inte bli några stora pengar, du kan du lika gärna köpa ett helt kitsystem och byta befintlig pappershögtalare också.
av troubleshooter
#1215912
....
Senast redigerad av 1 troubleshooter, redigerad totalt 0 gånger.
av troubleshooter
#1215913
V70N var sista bilen jag byggde billjud i, slängde in DLS UP6 i framdörrarna, med diskanten uppe vid backspegeln, delningsfilter i dörren inga problem med befintligt kablage, lät skräp med originalstereon som inte orkade driva dem, kopplade in ett ett externt slutsteg till originalstereon via lågnivå och blev helnöjd, i och för sig så hittade också 2 x 10" basar sig in i skuffen också =)

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]