Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av spindel
#1196292
Vi har nyss blivit med XC70, en importerad -05a - om det spelar nån roll.
Radion i bilen är märkt HU-650

Hur eller hur...
När jag ska ställa in kanaler på radion så vägrar den stanna på frekvenser med jämna decimaler, oavsett om man söker genom att scanna eller om man stegar manuellt. Och det är så frustrerande, för det är just på jämna decimaler som de två radioprogram jag normalt lyssnar på.

Är det någon som kan berätta för mig varför det blir så här? Varför? Och vad kan man göra åt det?
Användarvisningsbild
av spindel
#1196698
Marlboroman skrev:Importerad från USA? Dem har ju länge haft så där borta, men jag trodde det var borta på moderna bilar.
jag vet faktiskt inte varifrån den är importerad (kan man ta reda på det?)
Är det något man kan åtgärda, om det är så?
#1229298
Utbyte av radion lär väl hjälpa. Det är alltså så att stationer i USA ligger alltid på frekvenser med udda decimaler. Eftersom amerikaner är den industrialiserade världens näst mest gammalmodiga folk har man inte ändrat på det, och lär nog inte göra det heller.
av Lövet
#1229429
Antingen laddar du upp en bild här eller så lägger du ut regnummer eller chassinummer (du kan också PMa mig) så kollar vi upp det. Är det en USA-import så är det precis som ovan skrivet att radion helt enkelt bara funkar på udda decimaler eftersom de inte har några radiostationer med jämna decimaler.
#1229500
Från den här generationen (HU-650 m.fl.) finns mig veterligen ingen möjlighet att ändra detta bara genom knapptryckningar på radion. Det krävs att man laddar mjukvara till stereon avsedd för den europeiska marknaden. Bara att åka in till närmsta Volvo ÅF och få detta gjort. Troligen är artikelnumret på den mjukvara till HU-650 som behövs 30660662. Kostar troligen inte så värst många kronor att få detta gjort.
Användarvisningsbild
av spindel
#1238344
andersuw skrev:Från den här generationen (HU-650 m.fl.) finns mig veterligen ingen möjlighet att ändra detta bara genom knapptryckningar på radion. Det krävs att man laddar mjukvara till stereon avsedd för den europeiska marknaden. Bara att åka in till närmsta Volvo ÅF och få detta gjort. Troligen är artikelnumret på den mjukvara till HU-650 som behövs 30660662. Kostar troligen inte så värst många kronor att få detta gjort.
Vet nu att bilen är från Canada, antagligen samma som USA i det avseendet.
Är det så enkelt som att mjukvaran i stereon kan uppgraderas ska jag absolut kolla upp det! För det är alldeles för tyst i bilen just nu och lite trist att slösa mobilsurf på att lyssna via radio-appar....
Användarvisningsbild
av Roy
#1242928
Ofta finns det möjlighet att, utan att byta mjukvara i en bilradio, att byta system för olika världsdelar.
Har du läst handboken till radion?
I EU har vi 100 kHz frekvenssteg på FM bandet och 9 kHz steg på mellanvåg.
I USA kan det finnas 50 kHz steg, men radion borde ändå kunna ställa in sig på ett 100 kHz steg, då det ju är två 50 kHz steg.
Men förmodligen är skanningen inte rätt detekterande.

Roy
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]