Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

#1194582
Är ute efter lite bättre ljud än original högtalarna i framdörrarna.

Hade en bekant som bytte för 10år sen endast framhögtalare , utan slutsteg och dom lät jätte bra, han hade den tiden 50w per kanal som jag har nu i stereon, det var Clarion han köpte högtalarna, och dom var lättdrivna, och tålde spelas högt.
Det var imponerande tycker jag att ljudet blev såpass bra utan slutsteg. Var som natt och dag mellan orginalen och hans nya han köpte då

Provade själv med GAS högtalare på min dåvarande men det blev inte alls lika bra som hans.

Nu tänkte jag prova nytt i min nya 940 jag skaffat.
Stereon är 4x50 w ny JVC.

Ni med erfarenhet av byte senare tiden, har ni tips på något lättdrivet som ändå tål spelas hårt? Med stereon bara

Gärna budget max 500kr typ
#1194779
Tjena Perra,
kollat lite nu. Hittade Hertz, det ska vara 5.25 i 940in såg jag idag.

Hertz Dieci DCX 130.3 är en 5.25" koaxialhögtalare, utformad med oerhörd omsorg för att kunna drivas på bilstereons inbyggda effekt.
En perfekt allround-högtalare för dig som söker en uppgradering från ditt originalljud.
Dieci-serien kombinerar optimal installationsvänlighet med både dynamik och ljudkänsla.


Enkel att montera
Detaljrikt ljud
Lättdriven

Magneten är tillverkad av Neodymium. Neodymium-magneter återfinns oftast i High-performance högtalare eftersom de är väldigt solida. Magneterna används därför flitigt för att få mycket kraft på en begränsad storlek.

PEI-dome tweetern tillför en detaljrik diskant. Designen är välgenomarbetad med en stilren svart papperskon och en orangekorg.

Högtalaren har hög tillförlitlighet samt ger en linjär frekvensgång.
Den höga känsligheten(92dB) bidrar till att högtalaren blir lättdriven.


92db som sagt, det måste vara jätte lättdrivet? står även dom är bra till stereons egna kraft :)

600kr kanske dom är värda?
#1195572
Vilka JBL spelar bra då?
länka gärna

Jag har DLS svindyra tvlingshögtalare nya i kartong, fast dom är 6.5tum, 2vägs system. Dessa om man monterade med mdf ring och lite alumatta i dörrarna, det skulle ge ju sjukaste ljudet ,då behövs även slutsteg vilket finns , men men

funderar sätta DLS kanske i min fin bil istället.

JBL är bra? vilka modell för stereokraft? det skulle duga till 940in, mer som lekbil, min tredje bil ju
#1196131
VolvoB20 skrev:https://www.ljudia.se/produkter/bil-bat ... pa-50-11cs
Dom var grymma, men det blir fel, då är det som DLS jag har, man måste ha slutsteg och grejjer.

Tanken är budget, volvon är 20år gammal busbil bara.
Det ska drivas med stereon bara.
Tror det blir Hertz för 600kr, ganska bra märke det

Jag har riktigt grymma DLS tävlingshögtalar kit 6.5 som jag sa, det är deras dyraste över 4000kr
Men det känns fel lägga dom i gammal busbil, jag gav ju 4tusen för bilen så hahaha

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]