Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Puckskaftet
#1192933
Hej Alla pojkar och flickor, gubbar och gummor!

Första inlägget här.

Efter att ha slitit det lilla hår jag har och nästintill legat sömnlös så vänder jag mig till er orakel.

Köpte en bluepower huvudenhet till min XC70-04.
Vid inkoppling saknades det kablar och jag sålde den till min svåger.
Efter ett lyckat försök att hitta rätt kablar så fick han in den i bilen.
Så långt så är allt en solskenshistoria. Tills solskenet försvann och ersattes med en rabiat djävul inbyggd i bilen.

Larmet började krångla, centrallåset likaså. Samt ett helt absurt konstigt problem. Bilen började tända orent och gick som en tunna med skit på ren svenska.

Han monterade ur stereon och i med original. Efter det funkade den klockrent igen.

Nåväl, jag fick tillbaka den och började montera i den i bilen.
Stötte på patrull då jag har original PA200 i bilen. Lyckades få tag på adapter.

Nu till frågeställningarna.

1. Backkamerans modul i stereon har kablar för plus, jord, back samt gul rca för video.
Hur i hela *pip* ska detta virrvarr kopplas?!

2. Finns en sub-kabel. Men bara en, inte två. Går det att splitta signalen till en aktiv låda i skuffen?



Ja mer frågor lär dyka upp framöver. Vi börjar med dessa.

Fridens liljor alla själar!
#1193103
Puckskaftet skrev: 1. Backkamerans modul i stereon har kablar för plus, jord, back samt gul rca för video.
Hur i hela *pip* ska detta virrvarr kopplas?!

Gul RCA ska till Video in i huvudenheten. plus och jord är väl inge problem, back till backljuset så kameran går i gång när du lägger i backen.

2. Finns en sub-kabel. Men bara en, inte två. Går det att splitta signalen till en aktiv låda i skuffen?

SUB-basen kan du splitta, örat kan inte höra i stereo eller avgöra varifrån ljudet kommer på låga bas-frekvenser.
#1193206
VolvoB20 skrev:
Puckskaftet skrev: 1. Backkamerans modul i stereon har kablar för plus, jord, back samt gul rca för video.
Hur i hela *pip* ska detta virrvarr kopplas?!

Gul RCA ska till Video in i huvudenheten. plus och jord är väl inge problem, back till backljuset så kameran går i gång när du lägger i backen.

2. Finns en sub-kabel. Men bara en, inte två. Går det att splitta signalen till en aktiv låda i skuffen?

SUB-basen kan du splitta, örat kan inte höra i stereo eller avgöra varifrån ljudet kommer på låga bas-frekvenser.

Alright! Stort stort tack för hjälpen.
Alltså gäller det att dra förlängning till backljuset från huvudenheten. Såhär i efterhand är det logiskt.

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]