Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
#1191954
Ljudet i min bil är allt annat än bra.
Vill byta ut orginalhögtalarna mot något bättre.
Vill dock inte ha en baslåda.
Rent och klart ljud med djup bas borde gå att få med element byte tycker jag.
Någon som kan tipsa om vilka högtalare jag bör köpa?
Bilen är en v50 -05 som inte har någon separat baslåda.
Tror det sitter snikmodellen av stereo monterad nu.
#1191974
Hygglo skrev:Ljudet i min bil är allt annat än bra.
Vill byta ut orginalhögtalarna mot något bättre.
Vill dock inte ha en baslåda.
Rent och klart ljud med djup bas borde gå att få med element byte tycker jag.
Någon som kan tipsa om vilka högtalare jag bör köpa?
Bilen är en v50 -05 som inte har någon separat baslåda.
Tror det sitter snikmodellen av stereo monterad nu.
Satte i fyra diskanter från en V50 med HP. Blev tillräcklig skillnad för att slippa ändra mer i mina öron, riktigt bra faktiskt.
#1191998
Allt beror på hur mycket du vill lägga ner i tid och pengar. Separat slutsteg? Eller bara byta elementen? Om sistnämnda så får du kolla vad ditt befintliga steg orkar driva. Vet flera som bara bytt elementen och varit nöjda men mycket vill ofta ha mer och slänger du i ett krämigare steg så har du självklart mer spelrum för typer av högtalare.
#1192092
Nu ska vi se. Om du startar upp bilen och tittar på stereon, står det High Performance, Premium eller är det bara en bilikon? Är det bilen som visas så har du minsta stereon och då vette fasen om det finns något steg alls, jag tror inte de "behövde" det utan kunde köra på någon inbyggd stärkare i stereon. Annars ska den sitta strax innan vänster hjulhus i skuffen, det finns en liten lucka där i sidopanelen som du ska kunna öppna, där bakom är den.
#1192132
Får du bara upp en bil i displayen har du det enklaste ljudpaketet som är Performance.
Ingen extern förstärkare finns då utan det är ett inbyggt och det är nog omöjligt att montera en originalförstärkare då.

När jag hade min V50 med detta ljudpaket bytte jag ut högtalarna i fram till ett 2-vägs kit från DLS (med separat diskant). Om jag inte kommer ihåg helt fel är det en 6,5" högtalare i dörrarna.
Detta gjorde en del för ljudbilden, men den inbyggda förstärkaren är för klen för att få ett riktigt bra ljud.
Jag bytte då inte i bakdörrarna för man spelar inte så att ljudet kommer bakifrån (du står inte med ryggen mot scen på en konsert...)

Skulle jag idag göra om detta med en V50/S40 med Performance (fast jag skulle leta en bil med High Performance eller Premium) skulle jag dock kosta på mig samma sak för högtalarna och ta besväret eller kostnaden för hjälp att även installera ett separat slutsteg för detta och använda högnivåingången på detta.

Ser i din profil att du hör hemma norr om Uppsala, jag tog hjälp av Uppsala Bilradio för min V50 (och några bilar till...)
De kan säkert hjälpa dig.
#1192156
Tack och bock för infon!
Jo det är minsta anläggningen i min bil.
(ser en bild på en bil vid start)
Ska prova med DLS 6.5" och ev ett litet steg.
#1192326
Inte funderat på en kompakt baslåda man lägger under stolen då? Bra djupbas med 6,5" element låter dyrt....
#1192399
Man behöver inte ha det värsta i dörrarna, "originalsteget" orkar inte spela högt och pumpa bas...
Har för mig att de högtalare jag monterade kostade runt 1200:- plus montering

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]