Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

#1189805
Hej!

Jag är ny på forumet och vill gärna fråga kring tankar och erfarenheter kring problem med stereon i XC90:n. Jag har sökt både här på forumet och på internet om info om hur Volvos ljudsystem funkar, drivs av fiberoptik tillsammans med en massa andra funktioner om jag fattat det rätt? Jag har sökt på "stereo", "radio", "audio" etc. här på forumet och har läst alla trådar som jag kan hitta. Har jag missat nån tråd som svara på mina frågor ber jag om ursäkt och hoppas att nån snäll själ vill länka mig rätt! :)

Jag har precis köpt mig en XC90 av 2003 års modell. Displayen till stereon funkar inte och stereon kommer igång först ca 5-10 minuter efter att jag startat bilen. Ibland kan jag få displayen att blinka genom att rycka lite i startnyckeln, vrida på ratten eller jucka med blinkersspaken. Genom att göra det har jag lyckats komma fram till att jag har ett "Performence"-ljud. Det är vad jag förstått det minsta av alla ljudpaket? Firman som jag köpte bilen av har lovat fixa en begagnad ICM till mig (det är väl själva displayen det?). Har nån haft samma symtom som jag och lyckats laga det? Vad var felet i så fall? Var det ICM:en?

Men även om original går att laga har jag tittat lite på att installera en eftermarknadsstereo. Då kan man köpa kit (t ex sån här https://www.brl.se/sv/artiklar/volvo-xc ... enhet.html). Problemet med det är att om man vill ha en bra stereo till det så kommer man upp i närmare 10000 pix, det är mycket pengar det. Jag har hittat denna lösning på byte till eftermarknadsstereo, nån som har testat den varianten och lyckats?
Visst, rattfunktionerna slutar ju funka men det kan jag leva med.

Egentligen vill jag bara ha AUX-in i bilen. Vad är bästa alternativet för det? Tänk bara på innan du svarar att jag har en -03 med det minsta ljudpaketet, alltså utan CD-växlare och så.

Puh! Tusen saker att skriva, har säkert missat en massa! :)

Tack på förhand för all hjälp i alla fall!

/Otis
#1191740
LÖST

Koppla loss originalstereon från sin plats. Låt sladdarna vara inkopplade. Lägg dem i mittkonsolen bakom din nya stereo. Dra en ny konstantström och jordkabel direkt från batteriet. Ta tändningsström från cigarettuttaget. Klipp högtalarkablarna och koppla in dem och ström- och jordkablarna i en ISO-adapter. Koppla i din nya stereo.

Ingen rattstyrning, ingen radio. 4 ohms stereo funkar bra med originalhögtalarna.

Kom ihåg att koppla ut batteriet i bilen tills allt är färdigkopplat.

Har ni frågor, skriv så svarar jag vad jag kan!

/Otis
#1191745
Varför dra nya kablar? Allt finns ju där, och man behöver inte klippa någonting.
Jag skaffade bara bara en adapterkabel och ram, ryckte ur den gamla stereon och i med en ny, klart!
Finns ju även eftermarknadsstereos som ska funka med rattknapparna.
#1200597
Exakt, det är lite klurigare på XC90 än på andra bilar men jag har kört med min nya stereo nu ett tag och den funkar perfekt. Jag kan upplysa om en del saker som man kanske undrar om när man ska göra ett sånt här byte.

1. originalhögtalarna funkar fint tillsammans med en eftermarknadsstereo.
2. Jag hittade originaldiskanter på skroten, det var bara plug´n´play. Mycket bättre ljud!
#1201047
Jag är ute efter samma sak!

Bluetooth eller AUX till en XC 90 -05 T6 AWD. Hur bär jag mig åt? Vilket system på marknaden är bäst? Vad skall man se upp för? Vad är lättast att installera? Har inget behov av att byta ut stereon!



Angående stereon som sitter i: står ingen modellbeteckning. Vet ej om det är cd-växlare. Sifferknappsats på vänstersidan. 2 runda vred en på vänster och en på höger sida.
#1201652
totte757 skrev:Jag är ute efter samma sak!

Bluetooth eller AUX till en XC 90 -05 T6 AWD. Hur bär jag mig åt? Vilket system på marknaden är bäst? Vad skall man se upp för? Vad är lättast att installera? Har inget behov av att byta ut stereon!



Angående stereon som sitter i: står ingen modellbeteckning. Vet ej om det är cd-växlare. Sifferknappsats på vänstersidan. 2 runda vred en på vänster och en på höger sida.
När jag var ute och letade efter alternativ så hittade jag hela kit som man kunde installera tillsammans med originalstereon. De är säkert jätte enkla att ha att göra med men tyvärr är de svindyra. Så om du inte värdesätter originalutseendet på instrumentpanelen hade jag nog bara bytt till eftermarknadsstereo. Annars hittar du kittet här:

http://www.caraudiocenter.se/bil/monter ... din-detail

jag tyckte att det var för dyrt plus att jag hade en stereo hemma som både hade bluetooth och allt annat som jag vill e använda. Jag köpte bara en frontsats och sen installerade jag stereon som jag beskrivit ovan.

Lycka te!
#1202011
Hej,

Tack för tipset. Tycker det är intressant. Problemet är väll att det är en gammal xc90 och jag vet inte hur länge jag kommer ha den. Kan konstatera att befintliga ljudet inte heller är det bästa, då diskanterna i a-stolparna saknas. Så jag vill inte lägga ner för mkt pengar. Någon eller några tusen kan jag självklart tänka mig, men där någonstans går väll gränsen.

Fanna ju ett system man lödde in sig på ett kretskort i skuren. Det känns lite riskabelt då all elektronik verkar sitta ihop. Kanske skulle satsa på en vanlig hyfsad fm-sändare?
#1202122
totte757 skrev:Hej,

Tack för tipset. Tycker det är intressant. Problemet är väll att det är en gammal xc90 och jag vet inte hur länge jag kommer ha den. Kan konstatera att befintliga ljudet inte heller är det bästa, då diskanterna i a-stolparna saknas. Så jag vill inte lägga ner för mkt pengar. Någon eller några tusen kan jag självklart tänka mig, men där någonstans går väll gränsen.

Fanna ju ett system man lödde in sig på ett kretskort i skuren. Det känns lite riskabelt då all elektronik verkar sitta ihop. Kanske skulle satsa på en vanlig hyfsad fm-sändare?
Tyvärr funkar inte nån FM-sändare på XC90:n eftersom den inte har nån antenn eller antennuttag. Det absolut billigaste alternativet är att göra som jag gjort. Det kostar endast ca 500 pix för frontsatsen och en ny stereo med Bluetooth och allt annat med. Total kostnad ca 1500 och så får man lägga ner lite jobb.

Nedan följer länkar på vad jag har.

http://www.brc.se/frontsats-volvo-8

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bi ... 9481.9088/

Funkar klockrent. Dessutom är det lätt att återställa bilen om man vill sälja och då kan du ju behålla stereon. :)
#1202225
Ok, där ser man.

Men vad gjorde den där dyra kabelhärvan du hänvisade till tidigare? ( http://www.caraudiocenter.se/bil/monter ... din-detail ) ? Jag trodde den var en förutsättning för att sätta in en standardstereo och för att allt skulle fungera? Jag har ingen backvarnare och för min del spelar det ingen större roll om jag kan styra låtar från ratten eller ej. Fungerar radio på eftermarknadsstereo?

Detta blev genast väldigt intressant, tycker att det ryms inom min budget. Är det svårt att byta och koppla in detta?

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]