Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Irokee
#1180145
Hej Forum,
Nu måste jag fråga om sådant jag trodde jag kunde....
Ska koppla in lite ljud i gammel Amazonen och följande finns:
- Spelare Sony CDX-S2020
- Slutsteg Blaupunkt BQA120
- Högtalare Pioneer TS-E1702is

Kopplar jag in utan slutsteg så låter det OK, balans mm fungerar. Men när jag kopplar in slutsteget så låter det "mer", men högtalarna "klipper", balansen fungerar inte och det låter "skit".
Frågan är om jag kopplar in ljudet på fel ställe... ? Ska man använda runda DIN kontakten eller det vanliga flatsstiftsingångarna ?
Blaupunkt_BQA120_1.jpg
Blaupunkt_BQA120_1.jpg (151.66 KiB) Visad 334 gånger
Vad ska Gain Adj stå på .. ?
Jordfel.. ?
Andra förslag ?
Mvh
Micke K
Senast redigerad av 1 Irokee, redigerad totalt 0 gånger.
av flygsfors
#1180158
Den runda "DIN" kontakten är väl lågnivå i dagens apparater,finns inte så mycket av DIN längre så då måste du ha en kontakt som stämmer med den DIN-kontakten. De andra stiften är högnivå som du alltså kopplar in stereons högtalarutgångar i och använder den signalen till förstärkaren,stiften i mitten är gemensam jord på resp sida.
Bild
Användarvisningsbild
av Irokee
#1180327
Morrn Flygsfors,
Nu ser jag vad jag gjort för fel...
Det är ju gemensam jord på Rear resp Front. Jag kopplade in jord på bägge stiften, dvs jag använde även jorden för Front högtalarna...

Nytt försök ikväll !

mvh
Micke K
#1180574
Hej igen,
Vi avslutar denna tråd...
För det kommer inte att fungera. Bilstereon (Sony) jobbar med separata högtalarjordar till alla 4 högtalare, och slutsteget har gemensam högtalarjord på höger resp vänster sida. Kopplar jag ihop jordarna som låter det skiiiit.

Case closed..
/MKN
Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]