Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Rufus78
#1175218
Hej

Har köpt en xc60 modellår 2010 och gps displayen är trasig (se bild)

http://imgur.com/a/8mzKn

Vad har man för alternativ, nu när jag ska byta ut den. går det att sätta i nyare modell eller finns det några andra alternativ exempelvis android skärmar.

Jag tror det är RTI MY09 i denna bilen om det hjälper något, har inte helt koll på beteckningar osv så ha överseende med mig :D

Tips och länkar erfarenheter mottages väldigt tacksamt.

Xc60 D5 summum modellår 2010
av Schmoyoho
#1175765
Borde gå att köpa en skärm på skroten och montera in, men läs felkoder innan du gör någonting så att du vet att skärmen faktiskt är trasig och att det inte är någon styrenhet som pajat (vet inte om HLDF är inbyggd i själva skärmen, isf är det antagligen bara att byta). Kruxet är att skärmarna har något inbyggt stöldskydd. Ska gå att på verkstad ladda en mjukvara som tillfälligt stänger av skyddet vid installationen men hör dig för, verkar inte vara helt självklart på alla verkstäder hur det funkar.
Användarvisningsbild
av snepo
#1175800
Rufus78 skrev:någon som har provat en sådan här:

https://www.aliexpress.com/item/6-2-Hig ... l2pcDetail
Har läst om dessa "kina apparater" Även provat en själv. Radiodelen är dålig. Den jag provade,också dålig radio. Ibland fick man starta om den,för att appar och bluetooth skulle fungera. Skickade tillbaks skiten. Om jag skulle byta ut min original,skulle jag köpa Pioneer,eller nåt liknande bra märke. Tittar man på typ Pioneer,med Gps appar mm. De kostar ca tre gånger så mycket. Är nog minst tre gånger så bra också
av Rufus78
#1176463
Schmoyoho skrev:Borde gå att köpa en skärm på skroten och montera in, men läs felkoder innan du gör någonting så att du vet att skärmen faktiskt är trasig och att det inte är någon styrenhet som pajat (vet inte om HLDF är inbyggd i själva skärmen, isf är det antagligen bara att byta). Kruxet är att skärmarna har något inbyggt stöldskydd. Ska gå att på verkstad ladda en mjukvara som tillfälligt stänger av skyddet vid installationen men hör dig för, verkar inte vara helt självklart på alla verkstäder hur det funkar.
Finns bara en på skroten (laga.se och bildelsbasen) och den har en repa i skärmen (sökte på artikelnummer)
felkoder var ett bra tips ska kolla imorgon.

Vad är HLDF?
av Rufus78
#1176468
snepo skrev:
Rufus78 skrev:någon som har provat en sådan här:

https://www.aliexpress.com/item/6-2-Hig ... l2pcDetail
Har läst om dessa "kina apparater" Även provat en själv. Radiodelen är dålig. Den jag provade,också dålig radio. Ibland fick man starta om den,för att appar och bluetooth skulle fungera. Skickade tillbaks skiten. Om jag skulle byta ut min original,skulle jag köpa Pioneer,eller nåt liknande bra märke. Tittar man på typ Pioneer,med Gps appar mm. De kostar ca tre gånger så mycket. Är nog minst tre gånger så bra också
Har också provat en "kina maskin" innan och de du beskriver bekräftar vad vi tycker också, den fungerade men det var inget märkvärdigt men funkade för det priset vi betalade då.

Har tänkt kolla med BRL och se vad dom har att erbjuda.
av Rufus78
#1182459
Hej igen,

verkar inte finnas något kabelkit till xc60 ännu så byta stereo blir det inte. och montera en ny(begagnad) gps skärm är för dyrt då gps skivorna kostar 3000:-

men nu till nästa fråga: om man kopplar ur den trasiga skärmen får man felmeddelanden då? kan man fixa detta med att åka till volvo?

tanken är att sätta en tom tom eller garmin i det utrymmet istället :) samt koppla in så man har blåtand istället för aux uttaget från vparts.
av Rufus78
#1220821
såhär gjorde jag tillslut:

Köpte mig en blåtandsadapter på vparts och installerade enligt instruktionen
https://vparts.se/se/volvo-xc60/xc60-09 ... 0-v50.html

köpte en begagnad Nexus 7 surfplatta.
Köpte även en vinklad 2 meters kabel och drog till usb uttaget i mittkonsollen enkelt och smidigt att komma åt ifall man behöver ladda den med ström nångång. OBS! måste vara vinklad som på bilden av utrymmesskäl.

Montera ner den gamla trasiga navi skärmen:
vilket inte var helt lätt otillgängliga skruvar osv. jag delade den svarta "sargen" för att det var enklare än att skruva ner i stort sett hela mittkonsollen, gick att bända och bryta för att komma åt skruvarna till gamla skärmen men inte få dit surfplattan utan att dela som ni ser på bilderna och det är inget som syns sen när allt är monterat igen.

Montering:
Satte fast surfplattan på plexiglas med dubbelhäftande tejp och skruvade fast plexiglaset i plasten där den gamla satt skärmen satt fast, men kunde inte utnyttja samma hål (använde den gamla skärmen som lite mall för att hamna någorlunda rätt) i sista plastsargen som sitter mot skärmen fasade jag ner över och underkant så att hela skärmen syns.

(man behöver även installerat ett program så man kan släcka skärmen med en knapp på skärmen, och ställa in så att skärmen tänds när plattan får ström. har gjort lite inställningar men inget konstigt, kör den i flygplansläge då drar det minst batteri när skärmen är avstängd)

Hoppas detta kan hjälpa någon, jag vet att det hade hjälp mig när jag skrev första inlägget i denna tråden :)

bilder från börjar till slut:

https://imgur.com/a/1ODwq

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]