Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1172143
Aah. Så det finns en infofil i nedladdningen. Har aldrig brytt mig om att titta efter något sådant. Men bra att veta och kul att kartan nu är så pass färsk! Det har ju varit si och så med det tidigare om jag fattat rätt.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1172146
andersuw skrev:Aah. Så det finns en infofil i nedladdningen. Har aldrig brytt mig om att titta efter något sådant. Men bra att veta och kul att kartan nu är så pass färsk! Det har ju varit si och så med det tidigare om jag fattat rätt.

Ja , nu är man ju nere på ca ett halvår tidigare har ju vart mer än ett år! Vilket har varit urdåligt och som jag och säkert många med mej påtalat för Volvo Aftersales med STOR kraft.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1172147
andersuw skrev:Aah. Så det finns en infofil i nedladdningen. Har aldrig brytt mig om att titta efter något sådant. Men bra att veta och kul att kartan nu är så pass färsk! Det har ju varit si och så med det tidigare om jag fattat rätt.

Ja , nu är man ju nere på ca ett halvår , tidigare har ju vart mer än ett år! Vilket har varit urdåligt och som jag och säkert många med mej påtalat för Volvo Aftersales med STOR kraft.
Det är ju sådant här och lite andra saker som gör att vad Volvo än tycker så har dom en bit kvar till "premiumklassen" som dom gärna vill vara i. ( priset på bilarna har ju nått dit :D )
Användarvisningsbild
av Perra83
#1172150
Mitt åk är nu uppdaterat.
Jag har haft en värsting TomTom i många år och inte ens den för typ 4000kr har varit helt uppdaterad.
Volvos integrerade med RTI och RSI är mycket bra och blir bara bättre och bättre.
av Nicklas75
#1172639
Har just köpt en V40 CC 2014 (igår). Vet inte om vilken dator jag har men det är stor skärm. Kan det stämma att man har Sensus Navigation? Är inte någon jordglob till knapp.
Passar denna kartuppdatering denna bil?

Kan tillägga att mjukvaruversion är: 1100 och kartor: V 30.16.04 (om detta kan hjälpa något?)
Användarvisningsbild
av Perra83
#1172667
Nicklas75 skrev:Har just köpt en V40 CC 2014 (igår). Vet inte om vilken dator jag har men det är stor skärm. Kan det stämma att man har Sensus Navigation? Är inte någon jordglob till knapp.
Passar denna kartuppdatering denna bil?

Kan tillägga att mjukvaruversion är: 1100 och kartor: V 30.16.04 (om detta kan hjälpa något?)
Gå in på Volvos uppdateringssida (googla Volvo navigation el liknande) så hittar du vilken modell och vilken karta du ska ha.
av andersuw
#1172844
Gå till den här sidan, välj "Bilar" i menyn ovantill, välj din modell och årsmodell och tryck på OK. Välj sedan "nedladdningar" i menyn nedtill på sidan och sedan "kartor". Sedan klickar du på "Sensus" (som förvillande nog inte är samma sak som "Sensus Navigation"). Då hamnar du på den sida där du kan ladda ner kartor som passar din bil. Just nu finns det ingen riktigt färsk uppdatering. Den karta som nu ligger där blev tillgänglig i maj förra året.
Användarvisningsbild
av Slasse
#1172903
Nu håller jag på att uppdatera - man kan ju hoppas att navigationen inte längre tycker att man ska svänga av vid Hornsberg och sedan göra en förbjuden U-sväng för att sedan åka upp på vägen igen när man ska från söder till norr om Stockholm. Inte nog med att det blir en omväg... det kostar 70 kr i trängselavgift om man gör det vid fel tillfälle. :)
av Nicklas75
#1172953
andersuw skrev:Gå till den här sidan, välj "Bilar" i menyn ovantill, välj din modell och årsmodell och tryck på OK. Välj sedan "nedladdningar" i menyn nedtill på sidan och sedan "kartor". Sedan klickar du på "Sensus" (som förvillande nog inte är samma sak som "Sensus Navigation"). Då hamnar du på den sida där du kan ladda ner kartor som passar din bil. Just nu finns det ingen riktigt färsk uppdatering. Den karta som nu ligger där blev tillgänglig i maj förra året.
Tack för informationen !!

Var hos Volvohandlare idag då jag behövde byta VOC, passade även på att fråga om kartorna. Tydligen är det som du säger att senaste kartan är från maj -16. Med hängande huvud gick jag därifrån men när jag satt i bilen ringde teknikern och sa att man skulle välja en senare årsmodell. Detta skulle enligt honom fungera. Är det någon som provat att ladda in "fel" karta? Är det någon fara att testa, menar på Volvo sa de att det gick att göra så vilket då borde vara riskfritt.
av andersuw
#1173010
Jag är ganska säker på att det finns en anledning till att det inte är samma karta och samma nedladdningsprocedur oavsett vilket system man har i bilen så jag skulle inte chansa. Risken är stor att det bara är en massa onödig möda. Dessutom kanske systemet hänger sig så att du får göra reset på hela infotainmentsystemet. Har hänt mig, inte vid nedladdning av kartor men däremot POI-filer som inte visade sig vara helt "friska".

Det dyker sannolikt upp en ny version även för din årsmodell inom ett rätt nära framtid, särskilt med tanke på att den versionen som nu finns redan legat där ett år. Det är heller inte någon katastrof att köra med en karta som är något år eller två gammal enligt min erfarenhet. Väldigt sällan som det ställer till några större problem. Börja istället med att kolla vilken karta du nu har i bilen och ladda ner den som finns att tillgå för din årsmodell om den visar sig vara färskare än den du redan har.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]