Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1081396
Vad svanberg menar måste han själv svara på. Men vad jag tror han menar är att Volvo tänker sig att ge dem som har Sensus infotainment i bilen men inte Sensus Connect/Sensus Navigation (kom sent MY -14 eller till MY -15 beroende på modell) möjlighet att fritt ladda ner kartuppdateringar från nätet på det sätt som redan är möjlighet för dem som har Sensus Connect/Sensus Navigation.

IHU står för Infotainment Head Unit och är huvudenheten i infotainmentsystemet om man har ett av den bättre sorten, vilket jag tror är ett krav för bilar med inbyggd navigation.
av Rizzt
#1081398
andersuw skrev:Vad svanberg menar måste han själv svara på. Men vad jag tror han menar är att Volvo tänker sig att ge dem som har Sensus infotainment i bilen men inte Sensus Connect/Sensus Navigation (kom sent MY -14 eller till MY -15 beroende på modell) möjlighet att fritt ladda ner kartuppdateringar från nätet på det sätt som redan är möjlighet för dem som har Sensus Connect/Sensus Navigation.

IHU står för Infotainment Head Unit och är huvudenheten i infotainmentsystemet om man har ett av den bättre sorten, vilket jag tror är ett krav för bilar med inbyggd navigation.
Ok tack för vad IHU står för. Borde jag ju fattat. :roll:

Ok, ja. Så förstod jag det. Utan jag tänkte på källan till informationen. Och om det är nått som ska bytas ut och rä det volvo som gör en program uppgradering?. För förstår jag det så sitter det ingen Hårddisk i IAM 2.1 utan det kom i.o.m Sensus Connect. Utan är det att man får tanka ner och bränna skivor fritt för användning tro?
Det skulle inte göra mig nått om så var fallet. Tror t.om det skulle vara ett stabilare sätt än att krångla med nerladdning från USB till IHU.

Men nu är jag ju inte 100% hur allt funkar. Därför jag vill ha mer info.. Men vi får se vad Svanberg skriver.
av andersuw
#1081435
Tror det sitter "hårddisk" (sekundärminne) i någon form även i bilar före Sensus Connect. Men det finns nog ingen USB-ingång så man får ladda via DVD.
av svanberg
#1081493
andersuw skrev:Vad svanberg menar måste han själv svara på. Men vad jag tror han menar är att Volvo tänker sig att ge dem som har Sensus infotainment i bilen men inte Sensus Connect/Sensus Navigation (kom sent MY -14 eller till MY -15 beroende på modell) möjlighet att fritt ladda ner kartuppdateringar från nätet på det sätt som redan är möjlighet för dem som har Sensus Connect/Sensus Navigation.

IHU står för Infotainment Head Unit och är huvudenheten i infotainmentsystemet om man har ett av den bättre sorten, vilket jag tror är ett krav för bilar med inbyggd navigation.

Helt riktigt!
Det gäller bilar med Sensus IAM 2.1
V/XC70 2012 -> 2014
V40/V40CC 2013 -> 2014
S/V/XC60 2011 - > 2014

Bilen måste först in till ÅF för uppgradering av IHU, osäkert ännu om denna kommer ingå i Service 2.0 eller ej.
Efter IHU uppgradering skall man kunna ladda ner kartuppgradering precis som för Sensus Connect / Sensus Navigation.
Enligt den info som jag fått från Volvo så står det inte i klartext men troligen skall uppgraderingen ske via usb uttaget i bilen.

Kan återkomma när det kommer mer info ;)
av andersuw
#1081497
OK. Så USB-uttag finns även i den generationen av bilar. Trodde att det möjligen kom senare.
Användarvisningsbild
av Pickadoll
#1081552
svanberg skrev: Kan återkomma när det kommer mer info ;)
Låter bra det, bara åka in direkt och uppdatera sen isf.
av Niclas
#1081564
andersuw skrev:OK. Så USB-uttag finns även i den generationen av bilar. Trodde att det möjligen kom senare.
Usb-uttaget fanns redan 2008 på V70II :D
av andersuw
#1081593
OK. Tack!
av Rizzt
#1083773
Nu så verkar det blivit officiellt.

http://support.volvocars.com/se/cars/Pa ... 4&sw=13w46

Sensus
Ett navigationssystem som introducerades 2010. Kartan lagras på en intern hårddisk. Uppdatering görs med ett USB-minne (32 GB) och kartorna laddas ned kostnadsfritt från Volvo Cars supportwebbplats. Kontakta återförsäljaren om din region inte finns tillgänglig för nedladdning. OBS: Kartor kan endast installeras sedan du har besökt Volvoåterförsäljaren för en Sensus-mjukvaruuppgradering.

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]