Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1055097
Om det är Volvos eget RTI-system det handlar om köper du kartor på DVD hos din Volvohandlare. Se här. Det finns billigare vägar men inga lagliga sådana.
Användarvisningsbild
av snepo
#1055102
[quote="andersuw"]Om det är Volvos eget RTI-system det handlar om köper du kartor på DVD hos din Volvohandlare. Se här. Det finns billigare vägar men inga lagliga sådana.[/quote

ja det är volvo original.Vad kan priset vara?
av andersuw
#1055447
snepo skrev:ja det är volvo original.Vad kan priset vara?
Vet ej men misstänker att det är rätt dyrt. En uppdatering till min V70 -02 vet jag kostade 2700 kr senast jag frågade (d.v.s. i somras).
Användarvisningsbild
av Pickadoll
#1076228
När jag köpte min S80 i somras sa han att det var uppdaterade kartor från året innan. Kollat lite snabbt i bilen om jag kunde hitta nåt som bekräftar att så var fallet men hittade inget. Nån som vet var man kan se vilken årgång kartorna är från?
Användarvisningsbild
av snepo
#1076273
Pickadoll skrev:När jag köpte min S80 i somras sa han att det var uppdaterade kartor från året innan. Kollat lite snabbt i bilen om jag kunde hitta nåt som bekräftar att så var fallet men hittade inget. Nån som vet var man kan se vilken årgång kartorna är från?
Ta ut dvd:n.Enligt min kontakt så var 2014/2015 det nyaste för min bil s80 2010.Det står på dvd:n vilket år det är
av Cedrix
#1078485
andersuw skrev:Om det är Volvos eget RTI-system det handlar om köper du kartor på DVD hos din Volvohandlare. Se här. Det finns billigare vägar men inga lagliga sådana.
Finns det något bra sätt att uppdatera RTI i en 12:as V60?
Att betala 2500:- (Volvos) för varje uppdatering ser jag inte som ett alternativ.
Vad är det olagliga?

Som jag förstod killen på Volvo kostade skivorna ca 500:- oc PIN-koden ca 2000:-.
var in på Volvo MapCare och fyllde i VIN nummret och fick en PIN-kod, är det något som fungerar?

Finns det ingen som hackat hela skärmen/systemet och lagt in typ android system? (Jag har inte någon touch skärm nu).

Om man vill uppdatera till nya sensus connect, går det och vad kostar det?
av andersuw
#1078505
Vet inte om det finns några olagliga alternativ för RTI-system som kräver PIN-kod. Och du kan tyvärr inte uppgradera till Sensus Connect. Vad du ser ut att kunna uppgradera till är Sensus Connected Touch. Se här:

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 91717/2012

Men jag vet inte hur bra det funkar och det kostar säkert en vacker slant. Så knappast en lösning om det bara är uppdaterade kartor till rimligt pris du vill ha.

RTIn i min gamla V70 -02 fordrar dessbättre ingen PIN-kod och jag uppdaterade nyligen för ca 300 kr via ebay. Se här:

http://www.ebay.co.uk/itm/191837923663? ... EBIDX%3AIT

Volvo ville ha ungefär lika mycket som i ditt fall (ca 2500 kr) för samma sak.
av andersuw
#1079531
Ja och nej. Det DVD-baserade RTI-system som sitter i S60/V70N/S80 från MY -02 (eller däromkring; före dess var det CD med CD-växlare) har inget ickevolatilt minne för lagring av kartdata utan man måste ha en av de tre DVDer på vilka data levereras (och där var och en täcker en bestämd del av Europa) sittandes i RTIn när den används.

Men man kan förstås göra kopior av de tre DVDerna och sedan använda kopiorna i en annan bil. Att ta kopior i backupsyfte är inte olagligt men att använda dem i en annan bil är det.

Det finns för övrigt firmor på nätet som säljer kopior av DVDerna för ganska blygsamma belopp. Som köpare får man då intyga att man redan äger originalen och att de kopior man köper bara är avsedda som back-up. Undrar hur många av köparna som är uppriktiga på den punkten och hur troligt säljarna tror det är att de faktiskt säljer kopior i backupsyfte. ;-)

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]