Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loppan78
#1027504
Hej,

Är det någon här som testat Bluepower nya version av deras anpassade stereo, BLP-840 2016?
http://www.bluepower.se/sv/produkter/lj ... rsion.html
Vet ju att dom tidigare versionerna fått en hel del dålig kritik med att det också fanns dom som var nöjda.
Är lite sugen på att prova men den är ju lite i dyraste laget för att vara en kinapryl.
Sen blir man ju lite fundersam när man läser specen.
Dom skriver t.ex att skärmen är nu 6,5" och HD. Sen skriver dom att upplösningen är 800x480, knappast HD.
Canbus-interfacet är numera inbyggt i enheten skriver dom men det kostar fortfarande extra att välja till??
Användarvisningsbild
av Akita
#1085483
Tjena Loppan78 och alla andra.
Tänkte ge mig på en installation av BLP-840, identisk med bilden på din länk, under min semester nu.
Hur det slutar, återstår att se. Fick hem enheten i fredags, den skiljer sig markant från de bilder
som finns på internet, i synnerhet bakstycket med div. kontakter. Enligt BP ska det vara Plug & Play
men pessimist som man är, så tar jag inget för givet.

Icelink ska vara integrerad i enheten, GPS puck följde med som tack för att jag valde att vänta på
leveransen då den drog ut på tiden. Kartorna sen, vet jag inget om, ännu. Den enligt beskrivningen
utlovade fjärrkontrollen ingår tydligen inte längre, vet ej varför, (känns dock sekundärt i mitt fall).

Slänger in några bilder, den på fronten är lånad av BP, de andra tre är på vad jag har i handen.
Återkommer med uppdateringar, när det finns något att säga. // Cheers

BildBildBildBild

*Edit 2016-06-19* Lagt till en bild på före...
Bild
Senast redigerad av 3 Akita, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Akita
#1085693
Tagit ut hela radio/AC/brytarpanelen.
I mitt fall var det lättare att plocka ut hela panelen med radio, AC och div. brytare.

Knäppte loss plattan, (lyfte i bakkanten på den)...
Bild

...kring växelspaken för att komma åt de två skruvar som höll fast allting nertill.
Bild

Efter det drog jag i nederkant på panelen och hela "kakan" kom ut.
Kopplade ur alla kontakter och trixade mig förbi växelspaken.

Bild

Skruvade loss tre skruvar i överkant till ramen runt panelen, (på baksidan), sen var det bara
clips för att få bort den.

Fyra skruvar, (på baksidan), höll fast AC och brytarpanelen...
Bild
...drog rakt ut och det släppte utan problem. Alla skruvar är Torx, bara som en info.

Originalradion satt fast med fyra clips, en mindre plattmejsel och lätt lirkande så
släppte även den. Provade att sätta dit nya enheten, för att se så att allting passade.

Ena hörnet ville inte som jag. Dremel för att enheten skulle komma på plats:
Bild

Baksidan av plasthuset var inte heller helt kompatibel med kontakterna på enheten:
Bild

Dremel igen:
Bild

Provmonterat enheten efter div. kapning i plasthuset, sitter som den ska:
Bild

Kabelkontroll i bilen, ett uppenbart problem:
Bild

Mejlade BP ett par bilder och problembeskrivning, fick svar efter 8 minuter. De skickar en
adapter för att kunna koppla ihop DIN kontakten, (extern förstärkare), med den grå kontakten
som innehåller alla högtalarsladdar.

Än så länge bara ett par problem, inte oöverkomliga dock. SRS varning finns, det var
däremot väntat eftersom jag var slö, (orkade inte lyfta ut hundburen), och inte kopplade
bort batteriet innan jag tog loss allt.

Känns överlag lovande, även om arbetet inte kan fortsätta innan adaptern har kommit.
Monterat den gamla radion etc. i väntan på det, för att kunna köra med bilen. // Cheers

------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdatering 2016-06-17 - 19
Ännu ingen adapter i brevlådan, de skulle skicka den 2016-06-15. Enligt mejl sent igår kväll
så har den gått iväg, dock inga detaljer om när. Blir en helg utan meck, kanske lite finslip
och planering, men ingen montering. Hörs på måndag/tisdag igen, i bästa fall. Kompletterat
med några bilder under söndagen. // Cheers
Senast redigerad av 1 Akita, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Akita
#1087072
Ni vet hur det är... när det kliar i fingrarna... Pallade inte vänta tills i morgon, måndag,
på adapterkabeln. Jag skruvade dit allt jag kunde, bara för att jag ville se hur det funkade.
Ljud har jag, endast i centerhögtalaren dock. Nu var det inte det jag tvivlade på mest utan resten...
som kanske andra med mig gör..?

Provkopplade alla sladdar på enheten:
Bild

De går inte att sätta fel, kanske om du är våldsam men allting är olikformat och anpassat
för respektive kontakt. Skruvade ihop, ni vet, (montering sker i omvänd ordning), allt igen.
Kontakterna i bilen går inte heller att sätta fel, till stereon så var det två som jag kunde koppla
in just nu, resten var extra för enheten. Det är mer kablar som ska in än det fanns innan så jag
fick vara försiktig så jag inte klämde någon sladd.

På plats, (bilden på efter):
Bild

Kanske lite detaljer kring hur det funkar, nu när den är startad och är på sin plats.
CANBUS funkar utan problem för mig. Backsensorn blippar när jag lägger i backen, knapparna
på ratten funkar felfritt. Ingenting programmerat eller inkopplat utöver de två nyss nämnda
kontakterna till stereon.
Bild

Blåtanden parade mobilen/synkade adressboken med Samsung utan problem, inte testat längre
än så ännu. GPS pucken la jag bakom enheten, den synkade datum och tid auto med den.
Kartor, nej, NaviCard missing eller något i den stilen kom upp på displayen. Väntat då jag
inte har betalat för några kartor heller.

För den som sett det, men även för er andra, så ja. Det är två stycken SD card slots på enheten.
Den till vänster är för media, den till höger för just NaviCard. I mitt fall så är det även två USB
anslutningar, en fram, en bak (med sladd).

Den bakre med sladd är för ett normalstort minne, den på framsidan är för micro usb. Pluggade in
ett 16 GB i sladden, framdragen i fotbrunnen på förarsidan, spelar videos, mp4, utan problem.
Nu har jag ingen iPhone, hemska tanke, men jag drog ut sladden för den i brunnen på passagerarsidan.
Micken till telefonen har jag bara lagt bakom panelen än så länge. Övriga sladdar som visas på en av de
tidigare bilderna är inte inkopplade någon av dom.

Omdöme så här långt. Plug & Play, njaora. CANBUS inga problem. I mitt fall behövs en adapter till
kontakten på förstärkaren, för andra så hade det säkert funkat rakt av. Plasthuset för enheten sen,
kanske mycket begärt men efter lite kapning så är allt på plats. Blåtanden synkade kontakterna med
mobilen utan konstigheter, password "0000". Datum/tid gick in automatiskt via pucken.

Har bara en högtalare att tillgå just nu så EQ och liknande har jag inte gett mig på.
Det finns massor med inställningar att göra och jag har absolut inte hunnit testa allting ännu men
det kommer komma uppdateringar för den som är intresserad, kanske en egen tråd med lite
bättre beskrivningar och bilder, vem vet.

Är jag nöjd? Så här långt, japp! Motsvarar det jag väntade mig. Bra mejlsupport från BP, även om
jag hade hoppats få adaptern innan helgen nu, den ska ha gått iväg i onsdags enligt uppgift men jag
har semester så ingen panik för min del. Plug & Play, jo men för all del. Elektroniskt och systemmässigt
så var det verkligen så i mitt fall. Att det sen faller lite på det mekaniska för mig är en helt annan sak
och inget jag kan ta med i bedömningen.

Återstår hur det låter när allt är komplett och jag lärt mig enheten ordentligt. // Cheers

Ps. Det tar en kort stund för enheten att boota från kallstart, typ den tiden det tar för mig
att köra ut ur garaget och stänga porten. Verkar sitta en kondensator i enheten, den tappar inte
strömmen när jag vrider på nyckeln, den tar också kanske 3+ sekunder på sig för att stänga ner
efter att jag stängt och låst bilen, väldigt uppskattat. Enheten läste också usb minnet på nolltid,
jag har lagt in 14 GB videos på det...
Senast redigerad av 1 Akita, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Loppan78
#1087403
Trevlig läsning.
Hur uppfattar du radiomottagningen? Många som upplever den som dålig.
Betalade du extra för "canbus-interfacet"?
Användarvisningsbild
av Akita
#1087562
Loppan78 skrev:Trevlig läsning.
Hur uppfattar du radiomottagningen? Många som upplever den som dålig.
Betalade du extra för "canbus-interfacet"?
Radion har jag inte tänkt på än så länge. Ställde in Mix Megapol först men där jag
bor är det normalt aldrig svaga radiosignaler, får testa utanför stan vid tillfälle.

Canbus sen, en historia för sig, hoppas ni hänger med nu, ska försöka förklara. Jag beställde den här:
Volvo S60/V70 05-09 Anpassad Bilstereo (V.3 2009) utan GPS. Betalade extra för Icelink, som de kallar det till den.
La till 860:- för Icelink, den stereon kostar 3590:-, totalt alltså 4450:-. Så långt, inget konstigt.

Det jag sen har fått hem är enligt bilder, medföljande tillbehör, beskrivning och funktioner etc. en
Volvo S60/V70 05-09 Anpassad Bilstereo ARM - 2016 Version, alltså den som du länkade till i första posten.
Priset på den är 5690:- + 860:- för tillägg Canbus, totalt 6550:-.

Jag kan alltså inte ge dig ett rakt svar på din fråga, tyvärr. Om ni tycker att det är rörigt så förstår jag det, det är
inte mindre snurrigt för mig. Allt jag vet är vad jag har beställt, och det jag har fått i handen, vilket tyder på en ARM - 2016.
BP's hemsida är lite snurrig när det gäller bilder, väldigt blandat mellan vad som ska vara olika modeller. Spec's på den jag
beställde är inte heller lika grundlig som på den som du länkade till så det är svårt att säga tvärsäkert.

Bilderna jag lagt in är vad jag ser, er gissning är lika bra som min. Det jag vet är att det jag har hemma uppfyller
spec's för just ARM - 2016. Jag har inget att jämföra med så tyvärr blir ni nog inte klokare på min info.

Om jag utgår från Model Code på etiketten som jag la in bild på och sen jämför med BP's artikelnummer så säger även
dom att det är en ARM - 2016. Artikelnummer på den jag beställde är: BLP-840 V.3 Artikelnummer på den jag har fått hem,
enligt etikett, är: BLP-840 Sen kanske kineserna klistrar på olika lappar beroende på om det är före eller efter morgonkaffet.

På bilden på Version/Can så finns det ett datum inom parentes, 20160429. Efter något som kallas MCU står det bl.a.
160524, vilket också ser ut som ett datum. CAN anger också ett datum, 160418. Vad som är vad och varför har jag ingen
aning om. Ledsen för långt svar men jag vill bara ge så mycket info jag bara kan. // Cheers
Användarvisningsbild
av Loppan78
#1087567
Du har alltså beställt den gamla modellen V.3 2009 + Icelinken och fått den nyaste modellen med inbyggd canbus för priset av den gamla modellen!
8)
Användarvisningsbild
av Akita
#1087578
Loppan78 skrev:Du har alltså beställt den gamla modellen V.3 2009 + Icelinken och fått den nyaste modellen med inbyggd canbus för priset av den gamla modellen!
8)
Det verkar vara så ja. Bra sammanfattning ^^.
Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]