Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hayah
#59663
Igår när jag skulle skruva i högtalarna i min bil så kom hunden studsandes på mig så att jag slant med skruvdragaren och som råkade picka ett hål på högtalaren med bitsen.
Då det var av nån folie (kändes det som) så tryckte jag ut delarna över hålet igen men det skulle ju inte hålla tätt så jag satte även eltejp över.
Och nu till frågan.

Har jag förstört hela högtalaren eller kan jag ha sån tur att det är mest att marknadsvärdet sjunker på den?
Finns det nått bättre "hemmasätt" att laga den på?
av Addekarlsson
#59665
Så länge det inte är i upphängningen det tagit skada, så ska det inte vara nån större fara.
Men nog tror jag att lite väl placerad smältlim är att föredra framför eltejp i alla fall. :D

Du märker ju om det låter illa om högtalaren när du spelar, annars är det bara poppa på tills det inte går längre. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Hayah
#59666
Upphängningen? :roll:

Jag är vad man kallar nybörjare. Vet inte ens vad delarna heter - eller ju jag vet om var magneten sitter och den heter magnet. ;)
Det jag sa var folie är det jag brukar kalla pappen.
av Addekarlsson
#59674
Upphängningen är den gummiring som sitter mellan folien/pappen och ytterringen som troligen är i metall (den man skruvar tast högtalaren i). :D

Alla är vi nybörjare från början, och frågar man inte, får man inte veta. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Loner
#59675
Pappen (konen) sitter sen fast i själva ramen via en upphängning (ofta i gummi)

Är det nu så att du gjort ett litet hål i själva pappen, så är ju högtalaren "förstörd",
men mitt tips är att istället för tejp använda nagellack om det är så att du kan lixom "lacka" igen skarven.

/L
Användarvisningsbild
av Hayah
#60959
nu gör ni mig förvirrad. :shock:
Ena säger att det är ingen fara så länge det inte är upphängningen och andra säger det är förstört om det är i konen! :???:
Ska se om jag hittar nått matchande nagellack att använda. ;)
av Addekarlsson
#60965
Vi är till för att förvirra... :wink:
Jo, det stämmer att högtalaren är "förbrukad" om man lyckas tillverka ett hål o konen.
Men.... Den är fortfarande möjlig att använda, så länge man itne ska tävla i billjud eller ha det bästa ljud som går att få.
Men för vanligt spelande i en bil, bara så det låter, så är det fullt fungerande att ha en sån högtalare. :D
Allt har med vilka krav man har att göra bara.
Loner och jag menar lika, men han använde orden jag inte sa, eftersom det går att nödlaga, så högtalaren går att använda. Däremot, om man i ditt läge inte lägger på nått i det trasiga, så är risken stor att den spricker vidare, och därmed trasar sönder totalt.

Och ja, jag instämmer i det Loner säger om nagellack, det är bättre än smältlim...
Men då ska det inte fattas bitar, utan du ska "limma" ihop skarvarna med nagellack.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Hayah
#61252
Nu fattar jag bättre. :p
Jo det ska inte saknas några bitar vad jag såg. men ska leta rätt på ett mörkblått/svart nagellack att använda. Inte så snyggt att anvnda rosa eller rött ju. ;)

Dessa högtalare är bara till för att skapa, för mig, ett bra ljud. Men inget tävlingsmässigt sätt - har jag varken kunskap eller ekonomi för. :p
Men visst kommer det komma nya och bättre men vill ju ändå dessa ska vara spelbara så man slipper lägga ut såna pengar nu. Än funkar dom och det hörs inget direkt missljud i dom.

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]