Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av B0lla
#895016
Hej! jag har köpt en Volvo 940 som jag tänkte glida runt lite i. Men jag vill såklart som alla ha in ett okej ljud. Jag lyckades efter många och och män få in en ny stereo och högtalare. Ljudet är bra men själva basen är ganska kass. Har fått höra att ljudisoleringen i gamla bilar speciellt Volvo är riktigt dåligt. Men jag har inte en stor budet så vill inte köpa sakerna som ljud affärerna erbjuder (ca 400-500kr per dörrpar). Finns det inte något på Biltema eller liknande som funkar bra för att täta dörren så elementet har mer täta dörrar? Är det någon som vet någon bra och billigt material och hur man bär sig åt? Var man ska täta extra noga osv. Jag uppskattar alla svar och idéer. MVH B0llA
Användarvisningsbild
av P210
#895034
Basen i dörrarna blir inte bättre av ljudisolering, däremot kan ljudtrycket bli dåligt om dörren "läcker" men många baselement är av typen "öppna" och avstämda för detta, kolla många baslådor som oftast har ett hål jämte högtalaren.
Däremot kan "wåffelpapp" med fördel klistras mot plåten om det skramlar men det sitter redan på de flesta bilar.

Men ska du ha tryck i basen köp en subwoofer/bygg en baslåda, dörrarna är inte mycket till volym för att bygga bra bas i!

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av bjornw
#896162
En bra vibrationsdämpning i dörrarna ger faktiskt en bättre återgivning av främst bas. Mindre oönskade vibrationer och bättre respons.
Bra dämpmattor kostar dock en del. Bland de mest prisvärda är dessa.

http://www.bilradiohuset.se/mobile/prod ... black-gold

De isolerar inte bort ljud från utsida utan bara stuvar upp och minskar vibrationer.
Biltemas olika mjuka mattor hjälper till med att isolera bort oljud på främst högre frekvenser. De måste dock sitta helt torrt, annars blir de rostmadrasser.
Bäst på att isolera bort oljud vore att använda någon form av MLV men det går knappt att få tag på i Sverige.
av Maximuspro
#900840
Hör av dig till Swedac akustik i Angered Göteborg. De har dämpmaterial och mattor som tål vatten för att kapa plåtvibrationer. Använde det för att få "kassaskåpsstängning" i en Subaru för några år sedan. Kostar ca en 500 hundring för 4 dörrar och reservhjulsbaljan.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]