Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av bijjer
#1121244
Hej.

Fick i början av september min nya V40 (2017) och har sedan jag fick den haft varierande problem med ljudanläggning och telefonen.

Jag har en Sony Xperia Z3+ som jag kopplar in med Bluetooth. När det gäller telefonen har det varit lite olika problem. Det första jag lade märke till var att när jag går till samtalslista eller kontakter och väljer en kontakt att ringa till, händer det till och från (främst vid första samtalet ut sedan jag satte mig i bilen) att den ringer till någon helt annan kontakt. Efter att jag lagt på och försöker igen så fungerar det. Det problemet har varit återkommande i två månader. Ett annat problem är att det ibland inte ens går att ringa ut via bilen. Jag går till samtalslistan eller en kontakt och trycker på ring, men det händer ingenting. Då måste jag koppla ur Bluetooth och låta telefonen ansluta igen och därefter fungerar det oftast.

Det har också strulat några gånger när jag streamar musik från Spotify. Ibland har den visat att det spelas en låt, men inget ljud kommer. Ibland har den spelat några sekunder på en låt, därefter hoppar den 1-2 minuter i låten och spelar några sekunder, hoppar vidare och kommer till nästa låt i listan osv.

Det tredje problemet jag har upplevt är mottagningen av radio. Antingen är mottagaren riktigt usel på den här bilen eller så hade min förra bil en väldigt bra mottagare. Jag får brus och sprak och vissa kanaler kan jag inte ens få in. Sveriges radios kanaler såsom P1 eller P4 kan brusa ordentligt där jag kör, något jag aldrig upplevde med förra bilen på samma sträckor. Ibland verkar det som att det förvärras vid acceleration/deceleration men jag vet inte om jag bara inbillar mig.

Är det någon som haft samma problem?

Jag tog kontakt med ÅF som skulle åtgärda problemet via en mjukvaruuppdatering, men efter att ha haft den på verkstaden var beskedet bara att den redan har senaste mjukvaran och att man inte har någon annan åtgärd som kan vidtas. Har jag fått ett måndagsexemplar i de här delarna eller är det något man kan förvänta sig att drabbas av?
#1121312
Jag har en V40 MY16 som jag streamar via Bluetooth numera (p.g.a efter en Apple uppdatering så är iPod funktionen paj) och även kopplar telefonen till bilen och jag har aldrig haft några konstigheter med streaming via Spotify, Soundcloud eller samtal via bilen.

Jag sitter med en gammal iPhone 5 holk som är 3.5 år nu, så jag skulle tippa på telefonen i detta fallet. Kollat ifall Sony har uppdateringar tillgängliga?
Jag hade hemska problem med 2st Samsung telefoner engång i tiden. En Samsung S2 LTE och en Note tror jag det var.
#1135206
Jag har problem med radion i min V60 (2013). Radion fungerar utmärkt tills jag sätter på fläkt eller annan strömförbrukare. Då börjar det knastra. Vill inte riskera att lämna in på service med besked att hela anläggningen behöver bytas (brist på förtroende) utan undrar om någon annan haft samma problerm och hur det lösts innan jag kontaktar verkstaden..
#1141601
Om det är en helt ny Volvo skulle jag säga att det mest troligt är telefonen

Många Android har tyvärr problem med blåtanden vilket man märker med trådlösa headset och kopplingar i bilen. Vilket är synd då jag är en androidägare själv :cry:

Jag skulle rekommendera att starta om mobilen när detta händer och se om det hjälper. Oftast blir det mer stabilt ett tag.
#1141646
Med tanke på din andra tråd angående SC där du inte har alla appar ,så är det nog så att din bil behöver uppdateras, att din ÅF säger att den har senaste mjukvaran är kanske ok men mjukvaran måste i så fall laddas OM!
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]