NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v50d5r
#750010
Ynot skrev:Jag kanske inte är proffs på ekonomisk körning, men efter att ha kört bil i 43 år och ca.200.000mil med både snåla/slöa, törstiga/snabba bilar så tycker jag nog att jag har hygglig koll på hur jag ska köra en bil för att få ner förbrukningen, men om vi alla som inte kan köra under 0,47 med våra D3:or (163hk) eller D5:or är urusla på att köra bil så är vi nog rätt många urusla bilförare här på forumet och på vägarna.

Jag kör på "Michelin 215/55R16"
Min Pappa är född -56, han är värdelös på att köra billigt... Gå ner till 195/r15 så ska du se att du kör din på 0.40 :D
av Lazy
#750017
v50d5r skrev:
Ynot skrev:Jag kanske inte är proffs på ekonomisk körning, men efter att ha kört bil i 43 år och ca.200.000mil med både snåla/slöa, törstiga/snabba bilar så tycker jag nog att jag har hygglig koll på hur jag ska köra en bil för att få ner förbrukningen, men om vi alla som inte kan köra under 0,47 med våra D3:or (163hk) eller D5:or är urusla på att köra bil så är vi nog rätt många urusla bilförare här på forumet och på vägarna.

Jag kör på "Michelin 215/55R16"
Min Pappa är född -56, han är värdelös på att köra billigt... Gå ner till 195/r15 så ska du se att du kör din på 0.40 :D
Nej, jag behåller nog de jag har, efter 4500mil och en förbrukning på 0,61 blandad körning (mätt vid pumpen) är jag rätt nöjd ändå
och du vet väl att det är svårt att lära gamla hundar sitta ;-//
av MatsO
#750042
Går inte att ha 15" på en D5 för det första. Inte om du ska ha bromsarna kvar så antingen blir det extremt låg förbrukning per mil iom att bilen står still eller så blir det ingen förbrukning alls efter första föröket till inbromsning :)
Användarvisningsbild
av crumpets
#750237
Tanklogg är det enda som räknas tyvärr. Har du en box monterad kommer färddatorn visa alldeles för lite t.ex.
av LJN
#750284
Volvos färddator visar generellt för låg förbrukning, så tankningsvolym delat med körsträcka på trippmätare brukar jag använda för att få fram exakt förbrukning.
av v50d5r
#750313
LJN skrev:Volvos färddator visar generellt för låg förbrukning, så tankningsvolym delat med körsträcka på trippmätare brukar jag använda för att få fram exakt förbrukning.
Somsagt, min visar tom för mycket :D
av v50d5r
#750314
crumpets skrev:Tanklogg är det enda som räknas tyvärr. Har du en box monterad kommer färddatorn visa alldeles för lite t.ex.
Japp, kör med tanklogg i Andrioden. Fuel book heter den.. Men måste tanka lite mera för att kunna visa :D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]