NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v50d5r
#746216
Hej
Jag är nyfiken på vad era d5or dragit nu i vinter?
samt om ni kanske har dokumenterat vad dom dragit sommartid?!

Alltid kul att veta, jag har lyckats få min att dra 0.43l milen enligt färddatorn (Medel) Och då har jag snålkört med motorbroms och 90 km på 100/110 väg.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#746231
Har snart en V50 D5 så jag tycker tråden är intressant.
Rasken: Är diselvärmaren är inräknad på 7,1 l/100km?
0,43 låter riktigt bra! Men då kör du långsträckor också väl?
Användarvisningsbild
av joel80
#746314
Jag tror Tomas88 syftade på Raskens förbrukning på 7.1 via Fuelly, och där räknas värmaren in då det är förbrukning vid pumpen.

När det gäller siffran 0.43 som v50d5r hade så är det ju precis som Perra83 säger.
av v50d5r
#746342
Ja, exakt färddator. Har inte tänkt på att kolla vid pump än... Men billigt går den att köra iaf, i jämförelse mot vissas v50/s40/c30 D2 ;)
Jag hade också en c30 med partikelfilter (2.0d) Fyfan vad jag inte ångrar att jag bytte till D5an.

Och ja, det är till jobbet 2.4mil jag körde den på 0.41l milen

mvh.
Användarvisningsbild
av Perra83
#746397
Ja brukar kolla på förbrukningen i VOC appen (borde va samma som färddator förbrukning). Resor som tar någon minut längre än vanligt har oftast lägre snittförbrukning och då är hastigheten oxå lägre. Högre hastighet kostar.

Så v50d5r om du kör skyltad hastighet va landar förbrukningen på då? 1dl mer/mil?

Med rätt däck, lufttryck, lufttemp, ny regenererad DPF och ett bra flyt så går det att köra snålt.
Det är rätt kul när man har tankat fullt och färddatorn säger att man kommer 1500km på tanken.
av v50d5r
#746479
Perra83 skrev:Ja brukar kolla på förbrukningen i VOC appen (borde va samma som färddator förbrukning). Resor som tar någon minut längre än vanligt har oftast lägre snittförbrukning och då är hastigheten oxå lägre. Högre hastighet kostar.

Så v50d5r om du kör skyltad hastighet va landar förbrukningen på då? 1dl mer/mil?

Med rätt däck, lufttryck, lufttemp, ny regenererad DPF och ett bra flyt så går det att köra snålt.
Det är rätt kul när man har tankat fullt och färddatorn säger att man kommer 1500km på tanken.
Vad är det för app och hur fungerar den? Att högre hastighet kostar är vi ense om. Och då speciellt över 90.. ska jag vara ärlig så har jag inte kollat vad denna drar i 100/110 km/h men vet att min förra 2.0d (c30) drog 0.71 vid 110. Blev då mörkrädd, bytte bil och blev förbruknings fanatiker.

Jag kör 17" continental, 2.5 bar lufttryck då dom säger att det är eco.. kör den just nu blandad/lugn körning på 0.49l/mil medelförbrukning. Men har bara kört 5 mil, det är inte förens efter 10 mil den ger fan i att ändra på sig hela tiden.

Mvh
Användarvisningsbild
av joel80
#746487
Jag har också blivit lite av förbrukningsfanatiker.. Får ner färddatorn på min V70 D3 till 5,2 i bästa fall på en tank.. (Bästa resa ligger på 4,8l/100km på en 16 mils tripp och på 4,3l/100km på en kortare resa på knappt 2 mil och ingen motorväg.

Har nu blivit beroende av att "ta rygg" på någon. :) Hittar man en lämplig bil, helst en suv eller större, att ta rygg på så kan man ligga i ca 120km/h utan att förbruka mer än vad man gör i ca 105km/h. En skillnad på runt 1,5l/100km.

Jag kollar också VOC för mina resor om jag vill se i efterhand.. annars använder jag Fuelly för att regga tankningarna och se verklig förbrukning och historik. 6,2l/100km i snitt som ni ser här nedan och 5.9l/100km de senaste två tankarna.. och det är med användning av dieselvärmaren.

Tyvärr verkar förbrukningen på vägen gå upp nu med sommardäcken som är 225 istället för 205.. men jag kanske ändå får bättre förbrukning nu utan dieselvärmaren.

VOC är alltså Volvo On Call.. Någon man kan beställa till nyare bilar och då få ett "abonnemang" installerat i bilen som gör så du kan komma åt den via mobilen eller datorn. Du kan fjärrstyra tiduret för värmare, dra ut körjournaler, låsa/låsa upp bilen och se bränslestatus, trippmätare, medelförbrukning o.s.v ifrån telefonen eller datorn.

Du kan se mer om det här: http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... e-app.aspx
av v50d5r
#746558
joel80 skrev:Jag har också blivit lite av förbrukningsfanatiker.. Får ner färddatorn på min V70 D3 till 5,2 i bästa fall på en tank.. (Bästa resa ligger på 4,8l/100km på en 16 mils tripp och på 4,3l/100km på en kortare resa på knappt 2 mil och ingen motorväg.

Har nu blivit beroende av att "ta rygg" på någon. :) Hittar man en lämplig bil, helst en suv eller större, att ta rygg på så kan man ligga i ca 120km/h utan att förbruka mer än vad man gör i ca 105km/h. En skillnad på runt 1,5l/100km.

Jag kollar också VOC för mina resor om jag vill se i efterhand.. annars använder jag Fuelly för att regga tankningarna och se verklig förbrukning och historik. 6,2l/100km i snitt som ni ser här nedan och 5.9l/100km de senaste två tankarna.. och det är med användning av dieselvärmaren.

Tyvärr verkar förbrukningen på vägen gå upp nu med sommardäcken som är 225 istället för 205.. men jag kanske ändå får bättre förbrukning nu utan dieselvärmaren.

VOC är alltså Volvo On Call.. Någon man kan beställa till nyare bilar och då få ett "abonnemang" installerat i bilen som gör så du kan komma åt den via mobilen eller datorn. Du kan fjärrstyra tiduret för värmare, dra ut körjournaler, låsa/låsa upp bilen och se bränslestatus, trippmätare, medelförbrukning o.s.v ifrån telefonen eller datorn.

Du kan se mer om det här: http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... e-app.aspx
Jag ligger alltid i 90 oavsett, konstigt att min drar mindre än din (Enligt färddator iaf).. fast då kör ju du en "Tung" V70.. min v50 är väl en lättviktare motför den. Ang VoC så laddade jag ner det nu till telefonen, men jag kan inte motivera för att det ska vara värt domdära pengarna 7500 kr för att kunna styra bilen på domdära punkterna.. Då jag ska köpa en fräsh och fin sommarbil (Bmw 750IA) :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]