NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frohm
#746575
Måste fråga är inte hela grejen med d5 att man har lite kräm i motorn med "ok" förbrukning? Ligga konstant i 90 på motorväg mm e ju fan farligare en köra för fort. Som eddie meduza sjöng har man råd med bil har man fan råd med bensin :lol:
Användarvisningsbild
av joel80
#746582
Jag kommer aldrig vilja ha en bil utan mobilstyrning och automatisk körjournal igen! I och med att jag la till VOC fick jag ju också värmare och tidur för värmaren. Tycker inte det var någon större kostnad för allt det.

Att ligga i sängen kvällen innan man ska iväg och komma på att man inte ställt in värmaren gör ingenting.. bara att starta appen och ställa in tiden.

Eftersom det är min tjänstebil så behöver jag också föra ordentlig journal.. Det gör bilen av sig själv. Jag plockar ur en excel-fil med adresser för start och stopp, mätarställningar, avstånd, datum och tid. Har jag gjort en notering från mobilen om ärendet med resan kommer den med också annars kan jag göra det i efterhand.

Jag tycker också det verkar lite konstigt att jaga centiliter och samtidigt köpt en d5:a.. Men vetskapen om att man "kan" köra hårt kanske räcker för många. :)
av MatsO
#746599
för min del vart det en D4 då det itne fanns några lämpliga D3:or och itne ångrar jag det inte.
Den går mjukt och fint och när kraften behövs för att dra 1400-1500 kg släpvagn så spinner den som en katt
av MJA
#746616
0,7-0,8 tar min oavsett vinter eller sommar vid vardagskörning. C30 D5 automat.
Rekordet för min del är 0,63 vid en 75 mil tripp i lugnt tempo. Långt i från vad som utlovas vid landsväg, 5,4 l/100 km.
D5:an köper man inte för att snålköra :)
Färddatorn visar alltid för lite, sommar som vinter.
av v50d5r
#746781
Tänk om jag köpte d5:an för att snålköra? Varför ha en mindre motor som drar mer än en större motor som går bra och billigare? Förstår inte era resonemang men men :)
av Rasken
#746797
Körde från Bollnäs till Göteborg i vintras på 0.49 enligt färddatorn. Följde hastighetsbegränsningarna hela vägen. Då var vi tre vuxna i bilen med en massa tung packning. Ganska okej enligt mig, men inte i närheten av vad min V50 D3 drog. D3 drog bra mycket mindre och kändes rappare än den nu ganska gamla D5:an.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#746798
På senare tid har färddatorn räknat den momentana förbrukningen väldigt optimistisk, kanske 0.1-0.2 under verklig förbrukning. Möjligen är det någon mjukvaruuppdatering som orsakat detta. För fyra år sedan visade den momentana förbrukningen 0.48-0.50 vid körning i 80km/h och äggfot, vilket är helt rimligt. Nu kan den förbrukningen visas vid 110 km/h vilket är helt åt skogen fel.

Det lägsta jag kört, mätt vid pump, är 0.58 ungefär. Landsväg, 80-90 km/h, äggfot.
av v50d5r
#746815
Rasken skrev:Körde från Bollnäs till Göteborg i vintras på 0.49 enligt färddatorn. Följde hastighetsbegränsningarna hela vägen. Då var vi tre vuxna i bilen med en massa tung packning. Ganska okej enligt mig, men inte i närheten av vad min V50 D3 drog. D3 drog bra mycket mindre och kändes rappare än den nu ganska gamla D5:an.
Varfär sålde du d3an då? :D
av v50d5r
#746818
StringerBell skrev:På senare tid har färddatorn räknat den momentana förbrukningen väldigt optimistisk, kanske 0.1-0.2 under verklig förbrukning. Möjligen är det någon mjukvaruuppdatering som orsakat detta. För fyra år sedan visade den momentana förbrukningen 0.48-0.50 vid körning i 80km/h och äggfot, vilket är helt rimligt. Nu kan den förbrukningen visas vid 110 km/h vilket är helt åt skogen fel.

Det lägsta jag kört, mätt vid pump, är 0.58 ungefär. Landsväg, 80-90 km/h, äggfot.
okej.. Det har du automaten att "Tacka" för :D
av Rasken
#746902
v50d5r skrev:
Rasken skrev:Körde från Bollnäs till Göteborg i vintras på 0.49 enligt färddatorn. Följde hastighetsbegränsningarna hela vägen. Då var vi tre vuxna i bilen med en massa tung packning. Ganska okej enligt mig, men inte i närheten av vad min V50 D3 drog. D3 drog bra mycket mindre och kändes rappare än den nu ganska gamla D5:an.
Varfär sålde du d3an då? :D
Kom på att jag bara är 23 bast, med flickvän men utan barn. Vad ska jag med en kombi till? ;)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Problem underrede framstol 740 88a

Skull byta sisten på framstolen 740 88a Det […]

Smörja! Vet du inte?

Nu är det dags att ta tag i styrenheten. Hitt[…]

Tack så mycket för svaren. Nu har jag b[…]