NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#740734
Hej !

Har en V50 -05 som jag inte får upp bagaget på. När man trycket på låsupp på nyckeln hör man inget "klick" från bagaget. Det går ej heller att trycka på knappen. Tittade i inst boken men såg inget om att där skulle finnas en säkring till låsmotorn. Sitter säkringen tillsammans med någon annan mojäng ?
Finns det någon som vet vad det kan vara som spökar?

Tacksam för svar innan "kärringen" komner hem! ( Hon ville ju ha en toyota )
#740743
Det finns ett par trådar om det:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... agagelucka
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... agagelucka

Kan vara värda att kolla upp och det finns nog ett par till men sajten går så förbaskat trögt här hos mig så dessa får duga sålänge. :)
#742218
Jag har precis samma fel.
Hur får man bort inredningen på insidan av bakluckan,
utan att bryta sönder för mycket.
Jag kan ju inte öppna luckan och skruva underifrån.
Jag har dessutom forserat ett dj...a hundgaller. :(
Har en 1.6 D 2006.

Mvh
UW
#742462
Ta bort hela handtaget utifrån ( 4 st torx skruvar sedan dra ut den)
därefter lossna elkontakten.
Det går att låsa upp luckan genom att kortsluta mellan två av stiften i kontakten ( två nedersta som sitter mittemot varandra)
Så här öppnade jag min bagagelucka.
Felet sitter på själva microbrytaren och det kostar ca 170 kr.
#1171005
Hej, gammal tråd, men då jag själv fick tipset om microbrytaren i denna tänkte jag att jag kunde skriva lite utförligare om hur enkelt det är fixat.

Köp ny microbrytare hos din volvohandlare. Art 30753757, (187kr)

Lossa handtaget, 4st torx från utsidan. Lossa kontakten. Nu har du handtaget löst och lätt att jobba med.

Tips: koppla in den nya microbrytaren i kontakten direkt för att prova, så är du säker på att den löser problemet innan du gör mer jobb. Öppna lucka. Lossa den igen efter kontrollen.

Nästa steg: ta bort gummilist/packningen på handtaget och lägg åt sidan. Lossa 6st torx för lamphållare och öppningknapp/gummi. Ta ur lampinsatserna och ta bort gummit till handtaget.

För att få loss den gamla microbrytaren. Bänd försiktigt med en platt skruvmejsel längst ut vid lamphållardelen av microbrytaren. En sida i taget, sedan lossar den lätt.

Sätt dit den nya microbrytaren, i med lampinsatserna, skruva fast de 6 torxen, på med gummipackningen. Koppla in handtaget och skruva fast de 4 sista torxen. Klart! Ca 15 minuter tar det.

Hoppas detta kan hjälpa någon annan som har bagageluckeproblem.
#1231830
Tack för hjälpen, framförallt MFOLVolvo som var riktigt tydlig.Vår Volvohandlare sa att man var tvungen att byta hela handtaget med yttre plasten och allt. Men nu hade jag ju artikelnummer så det löste sig. Däremot så rengjorde jag stiften noga på den gamla brytaren och vips så fungerade den med. Det kommer ju in lite damm så det är nog värt ett försök att prova rengöra. Det är som sagt väldigt enkelt att skruva isär handtaget.
#1244623
Köpte cykel i lördags och utanför affären skulle jag fälla säten, öppna bagagen och få in cykeln, attans bagagen gick inte öppna, det blev en cykeltur på runt 2 mil hem och sedan tillbaka och hämta bilen, aja hade iaf tur med vädret i lördags.
Sökte på google och skruvade ner knappen idag och provade med multimeter över kontakten, jo ström för knappen fanns, böjde till ett gem och tryckte in, vipps så öppnade sig luckan.

https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/H6ILI_2018-04-15-20-17-36.jpg

Ska bara få beställt knappen från bilia och byta ut det nu :-)
Själva knappen verkade sitta på något klipps som gick sönder, men återmonterade den och den sitter fast hårt på plastengrejen med volvo loggan. :-D

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]