NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nordstjärnan
#537979
Tjena, det här är mitt första inlägg
Jag funderar nämligen på att köpa en v50, har idag en kia ceed diesel som jag köpte ny -08
men nu är jag sugen på nått annat. Vilken motor är driftsäkrast? har läst om svindyra servisar med partikelfilter byte(?????) jag trodde dom var underhållsfria. Jag vill ha en -08 eller nyare men vill helst inte betala över 200 och gärna med mycket utrustning.
vilken skulle du välja :-)-) :?:
av tobcro
#538024
Tjenare! Jag har haft min första Volvo (någonsin) i några månader nu och jag resonerade som du först... att köpa något begagnat. Men sen fastnade jag för att köpa en ny D2. Miljöklassad, stabil modell med några år på nacken och bränsleekonomin var väl det jag tänkte.

Om jag är nöjd? Det får vi se efter onsdag, då bilen ska in och få ny mjukvara (har haft problem med knackningar och ryckig gång). Löses mina problem då så är jag kanonnöjd med bilen 8)
Användarvisningsbild
av jonvon01
#539806
Hej!

Nypriset på V50 modellen har gått ner rejält under det sista halvåret. Nu står säljarna med MY11 (Limted Edition) i lager samtidigt som V50 Classic kommer ut för MY12.

Nu kör Volvo en kampanj för Volvo V50 Classic, i två olika nivåer – Standard eller Momentum. En ny V50 Classic med extrautrustning som standard börjar på ca 203.000 kr.

Utrustningspaketet Standard erbjuder Aluminium-panelinlägg i mittkonsoll och dörrpaneler som skapar en sportig inramning. Sportpedaler i aluminium med ribbor i gummi. Läderklädd sportratt med aluminium. Läderklädd växelspaksknopp. Bakre kromlist, en diskret markör för Classic, samt exklusiva rails i silver metallic.

Utrustningspaketet Classic Momentum innehåller allt ovan, samt LED varselljus som ersätter halvljus vid dagsljus. Aluminiumhjul Spider 7X17, samt läderklädsel. Farthållare och regnsensor m m följer också med :-)

Väljer du till Momentum så kostar det ytterligare 10 000 kr och det är ett riktigt bra pris. Du får en hel del extra utrustning.

Till Volvo V50 Classic kan du välja mellan fyra motorer. Störst är D3-motorn med 150 hästkrafter. Motoralternativen 2.0F, D2 och DRIVe S/S är miljöbilsklassade.

Jag gjorde en miss när jag köpte min senaste bil begagnat. Det var en MY10 med Momentum (DRIVe S/S, ca 4000 mil). Jag betalade 209.900 kr men bara 2 månader senare så kunde jag köpa samma modell med Momentum-paket för 214.900, ny!

Mig veterligen så är det endast stora dieselmotorn (D5) som är självregenererande. Vill du ha just denna motor så kan du inte välja V50 Classic! Övriga dieselmotorer (D2, D3 och DRIVe) har större genomgångar vid 6000 mil (ev. påfyllning) och 12000 (byte av partikelfilter).

Om du har ca 200 000 kr att röra dig med så ha lite is i magen och vänta in Classic utförandet (leverans i september/oktober). Då får du en ny bil som är välutrustad och som samtidgt har den nya växellådan med 6 växlar :-)

Gå in på <www.volvocars.se> och klicka på Erbjudande uppe till höger. Välj V50 Classic, sedan är det bara att börja bygga den bil du vill ha 8)

Mvh Jonas
av Kluster
#539836
jonvon01 skrev: Mig veterligen så är det endast stora dieselmotorn (D5) som är självregenererande. Vill du ha just denna motor så kan du inte välja V50 Classic! Övriga dieselmotorer (D2, D3 och DRIVe) har större genomgångar vid 6000 mil (ev. påfyllning) och 12000 (byte av partikelfilter).

Mvh Jonas
Även D3 och D4 har nu ett underhållsfritt partikelfilter.
av larhol
#546440
Hej, är ny på detta forum.
Har nu beställt en ny V50 D2 Classic Momentum 2012 via Volvo i Karlshamn. Var i valet
och kvalet mellan V50, Audi A3 Sportback och BMW 118. I slutändan föll Audin och BMW
bort pga mindre lastskapacitet samt högt pristillägg på utrustning. Volvo V50 har ju funnits
i några år nu och verkar vara en beprövad konstruktion. Utrustningsnivån på
den modell jag beställt är väldigt hög. (Skinnklädsel, Xeon, Parkeringssensorer,Larm,
Dragkrok mm.) Detta kunde inte Audi och BMW matcha. Motsvarande utrustning låg
ca 35000:- över V50. Valet föll också på D2 motorn utan Drive/Stop, då man får dra
betydligt mer last. Väntar nu på leverans i september och hoppas jag valt rätt då jag
aldrig tidigare ägt en Volvo. MVH LH
Användarvisningsbild
av SvenB
#546479
jonvon01 skrev:
Om du har ca 200 000 kr att röra dig med så ha lite is i magen och vänta in Classic utförandet (leverans i september/oktober). Då får du en ny bil som är välutrustad och som samtidgt har den nya växellådan med 6 växlar :-)
Och vill du inte vänta, köp en ny MY-11, det finns många kvar hos handlarna. Att köpa en begagnad om du har 200.000:- att spendera skulle inte jag göra. Det går nog att få förmånlig finansiering på en MY-11.
av cyberlelle
#546576
jonvon01 skrev:Hej!

Nypriset på V50 modellen har gått ner rejält under det sista halvåret. Nu står säljarna med MY11 (Limted Edition) i lager samtidigt som V50 Classic kommer ut för MY12.

Nu kör Volvo en kampanj för Volvo V50 Classic, i två olika nivåer – Standard eller Momentum. En ny V50 Classic med extrautrustning som standard börjar på ca 203.000 kr.

Utrustningspaketet Standard erbjuder Aluminium-panelinlägg i mittkonsoll och dörrpaneler som skapar en sportig inramning. Sportpedaler i aluminium med ribbor i gummi. Läderklädd sportratt med aluminium. Läderklädd växelspaksknopp. Bakre kromlist, en diskret markör för Classic, samt exklusiva rails i silver metallic.

Utrustningspaketet Classic Momentum innehåller allt ovan, samt LED varselljus som ersätter halvljus vid dagsljus. Aluminiumhjul Spider 7X17, samt läderklädsel. Farthållare och regnsensor m m följer också med :-)

Väljer du till Momentum så kostar det ytterligare 10 000 kr och det är ett riktigt bra pris. Du får en hel del extra utrustning.

Till Volvo V50 Classic kan du välja mellan fyra motorer. Störst är D3-motorn med 150 hästkrafter. Motoralternativen 2.0F, D2 och DRIVe S/S är miljöbilsklassade.

Jag gjorde en miss när jag köpte min senaste bil begagnat. Det var en MY10 med Momentum (DRIVe S/S, ca 4000 mil). Jag betalade 209.900 kr men bara 2 månader senare så kunde jag köpa samma modell med Momentum-paket för 214.900, ny!

Mig veterligen så är det endast stora dieselmotorn (D5) som är självregenererande. Vill du ha just denna motor så kan du inte välja V50 Classic! Övriga dieselmotorer (D2, D3 och DRIVe) har större genomgångar vid 6000 mil (ev. påfyllning) och 12000 (byte av partikelfilter).

Om du har ca 200 000 kr att röra dig med så ha lite is i magen och vänta in Classic utförandet (leverans i september/oktober). Då får du en ny bil som är välutrustad och som samtidgt har den nya växellådan med 6 växlar :-)

Gå in på <www.volvocars.se> och klicka på Erbjudande uppe till höger. Välj V50 Classic, sedan är det bara att börja bygga den bil du vill ha 8)

Mvh Jonas
Idag så är även partikelfiltret till D2 motorn underhållsfritt.
Hur vet jag vilken generator, V70N -02?

Hej igen! Det går bra att köra en LIN-[…]

Köpråd v90

Jo, om du hittar bil utan krok så låt […]

D4 balansaxlar

Bra fråga, säkert någon h&aum[…]

Jag försöker byta det mesta av bromsarna[…]