NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fantast59
#523031
Hej
Nu skriver jag lite för att få fram tråden i positionerna lite,

Jag är väl desperat, när nu inte volvoverkstaden klarar av att få ordning på min V50 2.0D - 06
Är det någon som har tips eller erfarenhet vad man skall ta sig till med med en långmilare som redan fått motorhaveri pga ökande oljemängd ( pga. hög bränsleförbrukning)
Och felet verkar kvarså och det känns som volvo bara gissar vad de skall göra inget blir bättre men pengar kostar det

Hoppas någon har förslag eller ännu hellre svaret
av Tyr
#523055
Hej fantast59
Din bil verkar bete sig exakt som min gjorde ivf. Har din verkstad laptop och kan kolla bilen under färd? Då är det ju snart gjort att konstatera om bilen regenererar vid hög förbrukning, problemet är kanske att din inte regenererar typ hela tiden som min gjorde tillslut? Du har rätt i att regenereringen startar först när motorn blivit varm så mot slutet var det endast vid kall motor som min bil kunde dra ner mot 0,5 l/mil. Hade du provat med nytt partikelfilter (termogivaren i detta går ej att köpa/byta löst via volvo tydligen, jag misstänker starkt att det var denna givaren som strulade för min del. Den ska antagligen avge ett värde som den aldrig kommer upp till när den är paj, innan regenereringen kan avslutas??) och kollat att det verkligen finns additiv i additivtanken? Fristående volvoverkstäder som inte servar alla nya bilar verkar inte veta hur man fyller på den här vätskan. Har dom väl konstaterat att bilen "bränner" för ofta så borde du inte behöva betala något förrän de hittat felet och då endast behöva betala för detta och inte för allt de bytt av okunskap, det är bara för dem att byta tillbaka det som det ej var fel på, UTAN KOSTNAD!
De kommer ju säkert hävda att det varit fel på allt de bytt iofs.

Just nu har jag en snittförbrukning på 0,47 ;), jag börjar så smått tro att bilen är frisk nu....
av pseudonym
#523716
Tyr skrev:Hej fantast59
Din bil verkar bete sig exakt som min gjorde ivf. Har din verkstad laptop och kan kolla bilen under färd? Då är det ju snart gjort att konstatera om bilen regenererar vid hög förbrukning, problemet är kanske att din inte regenererar typ hela tiden som min gjorde tillslut? Du har rätt i att regenereringen startar först när motorn blivit varm så mot slutet var det endast vid kall motor som min bil kunde dra ner mot 0,5 l/mil. Hade du provat med nytt partikelfilter (termogivaren i detta går ej att köpa/byta löst via volvo tydligen, jag misstänker starkt att det var denna givaren som strulade för min del. Den ska antagligen avge ett värde som den aldrig kommer upp till när den är paj, innan regenereringen kan avslutas??) och kollat att det verkligen finns additiv i additivtanken? Fristående volvoverkstäder som inte servar alla nya bilar verkar inte veta hur man fyller på den här vätskan. Har dom väl konstaterat att bilen "bränner" för ofta så borde du inte behöva betala något förrän de hittat felet och då endast behöva betala för detta och inte för allt de bytt av okunskap, det är bara för dem att byta tillbaka det som det ej var fel på, UTAN KOSTNAD!
De kommer ju säkert hävda att det varit fel på allt de bytt iofs.

Just nu har jag en snittförbrukning på 0,47 ;), jag börjar så smått tro att bilen är frisk nu....
Var det termo/tryck givaren i partikelfiltret som var felet på din bil?

Har läst en del på engelska forum och folk som har samma/liknande problem med pegout och mazda som har samma lösning med regenerering har kunnat fixa detta genom att byta denna givare i partikelfiltret. Detta har dessutom varit enkelt och man har kunnat göra bytet själv och reservdelarna har bara kostat några hundringar typ 700-800:- för både givare och någon typ av tryckrör som sitter mellan givaren och själva filtret.

Vore intressant att höra för jag har nämligen smärre regenererings problem själv med min V50 16k mil fast den verkar regenerera i ca 1h var 20-30 mil istället för 10-20 min var 60-100mil, den ska in på volvo nästa vecka för felsökning.
av PaS83
#523772
Har också problem med för ofta återkommande regenerering, direkt efter att full motortemperatur uppnås så sticker förbrukningen iväg. Från 3,5-4,5l/100km till 7-9l/100km under ca 10-15 minuter, sen ner till normal nivå i 20-30 minuter, och så börjar det om...

Skall in på verkstad på fredag, kan återkomma om man får veta något matnyttigt!
Senast redigerad av 1 PaS83, redigerad totalt 0 gånger.
av Tyr
#523879
pseudonym skrev:
Tyr skrev:Hej fantast59
Din bil verkar bete sig exakt som min gjorde ivf. Har din verkstad laptop och kan kolla bilen under färd? Då är det ju snart gjort att konstatera om bilen regenererar vid hög förbrukning, problemet är kanske att din inte regenererar typ hela tiden som min gjorde tillslut? Du har rätt i att regenereringen startar först när motorn blivit varm så mot slutet var det endast vid kall motor som min bil kunde dra ner mot 0,5 l/mil. Hade du provat med nytt partikelfilter (termogivaren i detta går ej att köpa/byta löst via volvo tydligen, jag misstänker starkt att det var denna givaren som strulade för min del. Den ska antagligen avge ett värde som den aldrig kommer upp till när den är paj, innan regenereringen kan avslutas??) och kollat att det verkligen finns additiv i additivtanken? Fristående volvoverkstäder som inte servar alla nya bilar verkar inte veta hur man fyller på den här vätskan. Har dom väl konstaterat att bilen "bränner" för ofta så borde du inte behöva betala något förrän de hittat felet och då endast behöva betala för detta och inte för allt de bytt av okunskap, det är bara för dem att byta tillbaka det som det ej var fel på, UTAN KOSTNAD!
De kommer ju säkert hävda att det varit fel på allt de bytt iofs.

Just nu har jag en snittförbrukning på 0,47 ;), jag börjar så smått tro att bilen är frisk nu....
Var det termo/tryck givaren i partikelfiltret som var felet på din bil?

Har läst en del på engelska forum och folk som har samma/liknande problem med pegout och mazda som har samma lösning med regenerering har kunnat fixa detta genom att byta denna givare i partikelfiltret. Detta har dessutom varit enkelt och man har kunnat göra bytet själv och reservdelarna har bara kostat några hundringar typ 700-800:- för både givare och någon typ av tryckrör som sitter mellan givaren och själva filtret.

Vore intressant att höra för jag har nämligen smärre regenererings problem själv med min V50 16k mil fast den verkar regenerera i ca 1h var 20-30 mil istället för 10-20 min var 60-100mil, den ska in på volvo nästa vecka för felsökning.
Nej, det var inte tryckgivaren, den sitter i motorrummet vid batteriet. Två rör går ut från partikelfiltret (bakkant o framkant) och vidare via slangar till tryckgivaren. Till det övre röret/slangen ska det tydligen ej sitta någon slangklämma som det sitter på det undre. I framkant upptill på patrikelfiltret sitter en termogivare, sladdarna går vidare till en kontakt som sitter i ett spår i nån balk. Det är enkelt att lossa kontakten ur spåret men man ser ej själva spåret så man får komma ihåg vart kontakten satt. Sen kan man ta isär kontakten och mäta i kablarna som går till termogivaren. Jag kom aldrig så långt att jag hade ngt mätinstrument med mig och vet ej heller om man kan få några vettiga mätvärden på detta sätt eller om det överhuvudtaget är möjligt att jämföra en ny och en trasig termogivare genom att Ohm-mäta? , men det vore intressant att testa! Jag misstänker starkt att det var den här termogivaren som spökade i mitt fall men den går inte att köpa lös genom volvo ivf. Den kan ju eventuellt ha varit totalt nersotad? Spekulationer, spekulationer... Jag var så less på eländet att jag inte orkade gå till botten med vad som verkligen var problemet, men nu kanske jag skulle ta kontakt med Voloverkstan o be dem mäta termogivaren eller titta hur den ser ut, för de lovade nämligen att behålla mitt gamla filter ett tag. De är endast för utbyte så jag fick inte det gamla med mig.
av PaS83
#523924
Tyr skrev:

Nej, det var inte tryckgivaren, den sitter i motorrummet vid batteriet. Två rör går ut från partikelfiltret (bakkant o framkant) och vidare via slangar till tryckgivaren.
Spoiler »

Byttes slangarna till tryckgivaren? Också bara en vild chansning, men vet att en del andra märken haft problem med igensotade slangar..
av PaS83
#524387
Tyr skrev:
Jag misstänker starkt att det var den här termogivaren som spökade i mitt fall men den går inte att köpa lös genom volvo ivf.

Jo, den går att köpa lös, ligger på ca 800:-. Det finns två olika givare, en för 2.0D och en annan variant för 1.6D.
Kikade igenom sprängskisserna för just denna givare och slang/rörsystem när jag var och hämtade min bil idag...
av Tyr
#524584
PaS83 skrev:
Tyr skrev:
Jag misstänker starkt att det var den här termogivaren som spökade i mitt fall men den går inte att köpa lös genom volvo ivf.

Jo, den går att köpa lös, ligger på ca 800:-. Det finns två olika givare, en för 2.0D och en annan variant för 1.6D.
Kikade igenom sprängskisserna för just denna givare och slang/rörsystem när jag var och hämtade min bil idag...
Ok, intressant! Hos min lokala volvoverkstad (som inte har nybilsservice vad jag förstår), så fanns inte den här givaren med i deras datasystem när vi tittade. Han kanske var inne på mekonomen eller skruvat.se ?? Jag tänker nog prova att byta denna givaren, fylla på additiv, samt göra rent filtret själv (ska tydligen finnas ngn syra) innan jag lämnar in den nästa gång.
Hoppas givetvis att det inte blir ngn nästa gång. Fick dock lite rabatt då förra filtret bara var drygt ett år gammalt, tyvärr stod bilen på en firma då och då är det nog bara ett års garanti:( , slutade på ca 9500 pix!

När jag ringde servicefirman nere i Göteborg, som servat bilen tidigare, och kollade upp om de bytt partikelfiltret så beskrev jag mina bekymmer för honom och det var han som tipsade om att det troligtvis var termogivaren som var väck, regenereringen blir helskum om denna var paj enl honom. Som nr 2 nämnde han "skräp" i rör/slangar och att de kunde behöva blåsas rent. Det hade kanske varit värt att fara ner till Göteborg, för han erbjöd sig att fixa till problemen om jag kom förbi?
av fantast59
#642064
:| Hej!
Har inte varit inne här på ett tag
För ca ett år sedan (våren -11) blev min V50 D2-06 utsläppt från volvoverkstaden där de provade byta det mesta. Felet var som tidigare skrivits att oljenivån ökade och även hög bränsleförbrukning. Det resulterade i en havererad motor bla.
De visste inte om den skulle vara ok när jag fick ut den, och jag tvivlade MEN nu har jag kört ca 6000mil och det som gjordes innan den blev utsläppt var att byta någon dyr styrenhet i nån databox. Den styrde nog när bilen skulle regenerera, och felet gjorde så att den regenererade mest hela tiden. och det gjorde att det blev diesel i oljan.

NU är jag här för annat nytt fel med bilen söker efter länk: trasig additiv mätare i additivtanken

Hoppas allt ordnar sig för er med problem och för mig oxå
:|

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]