NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tyr
#510684
Om den var inne på ordinarie service/oljebyte vid 18 000 mil så fick den troligtvis ny programvara.
1000 mil senare var det i alla fall adjöss.

Min hade 500 mil efter näst senaste oljebytet och förmodad uppdatering en nivå på c:a 3 cm över max.
av fantast59
#511538
Här är motorhaveri/motorbyte redan ett faktum!

Historia:
V50 2,0D -06
köpt av Volvo april-09 knappt 3 år, ca 13000 mil
Dieselförbrukning ca 0,84 l/mil konstaterades efter ett par tankningar strax efter köp. Klagade eftersom önskan var en bränslesnål bil, fanns/finns en V70 i familjen som drog/drar 0,7 l/mil.
Volvo tog in V50 till verkstad och uppdaterade mjukvaran, bränsleförbrukning ner 2 dl annars bilen oförändrad.

Efter ca 1 år bränsleförbrukning upp igen. I stort sett alla bränslekvitton är sparade, mätarställning noterat.
Jag kör ca 7000mil/år

När det varit dags för service har bilen blivit "servad" av en "släkting" som jobbar/jobbade på fordverkstad, bilen är ju en förklädd Ford Fokus även om motorn är fransk.

Additivet fyllde jag själv på med hjälp av en annan bilexpert som jobbar på bilverkstad inom volvokoncernen
Ett tag efter påfyllningen (22033 mil) ville bilen ha bränslesystemservice snarast (färddatormeddelande) och då till volvoverkstad som fick "tala" om för datorn att "grilloljan"/additivet blivit påfyllt. Då försvann meddelandet. Men jag passade då på, som alltid när jag har haft kontakt med volvoverkstaden, att nämna den höga bränsleförbrukningen. Men inget att göra enl. dem då.

Vid ca 20.000 milaservicen påpekade min serviceman att det var lite oljesöligt runt något sorts spjäll (som man tar bort när man byter olja) ev kunde det vara defekt och påverka bränsleförbrukningen. Det byttes men ingen skillnad på något övrigt i bilen. Hade alrig hört talas om att oljenivån kunde stiga, då kanske man reagerat.

När bilen gått närmare 23000 rusade motorn fast jag hade stannat bilen och slagit av tändningen, har senare fått höra att man skull gjort ett typ stort "kärringstopp" så motorn dött, nu gick den på högsta varv till den aldrig gick att starta mer.
Bärgning till volvoverkstad som sa motorhaveri pga mycket förhöjd oljenivå
De kunde tänka sig byta motor för 38000 kr men hade mycket att göra just då så motorbytet blev bytt av min vanlige serviceman, köpte beg. motor från samma ställe som volvo hade tänkt köpa motorn, ev samma motor som det nu blev.

Nu mycket koll på oljenivån efter 200 mil förhöjd nivå igen bytte olja. Åkte till volvoverkstad för ev behövde datorn veta att det var ny motor, men det var inget som datorn behövde veta, den var så lik motorn som den hade tidigare.
Men de bytte saker de trodde kunde påverka men det enda det påverkade var att det blev mindre pengar i plånboken

Efter ytterligare 200 mil till volvo igen 2 cm över, nytt oljebyte. De bytte partikellfilter och kollade nivån på addetivet. Kollade med tidigare volvoverkstad så partikellfilter blivit bytt vid 12000 och det hade det. Nu lämnade de ut bilen med en cm under max. De försökte uppdatera allt som fanns att uppdatera i mjukvaru väg om jag fattat rätt.
Annars oförändrat läge bara ännu mindre i plånboken

Fortsatt koll på oljenivån, i dag strax över max.
Bränsleförbrukningen har börjat bli lite växlande efter motorbytet. ca 5-10% runt 0,6 övrigt runt 0,8. Man håller på att bli knäpp i huvudet, man glor på bränsleförbrukning och oljesticka för ofta för att det skall vara hälsosamt.
av Tyr
#511988
Fick tipps idag från en Volvoservicefirma i Gbg att det finns en termostat i partikelfiltret som kan vara trasig, då blir allt knas. Eller om nu tryckgivaren till partikelfiltret är ok så kan man få blåsa rent rören mellan givaren o filtret.

Får kolla upp detta./t
av armstarke
#512177
Verkligen tragiskt att dessa dåliga motorer monteras i Volvobilarna.
Felen man läser om här tycker jag är oacceptabla på nya motorer idag.
Tekniken och kvaliten borde vara bättre,tycker man läser ofta om problem
med 2,0 diesel motorerna.

mattias
av Gourmand
#512185
armstarke skrev:Verkligen tragiskt att dessa dåliga motorer monteras i Volvobilarna.
Felen man läser om här tycker jag är oacceptabla på nya motorer idag.
Tekniken och kvaliten borde vara bättre,tycker man läser ofta om problem
med 2,0 diesel motorerna.

mattias
Det är nog inget fel på motorn, snarast Volvos egen installation av densamma. Detta beskrivs också i ett tidigare inlägg strax ovan detta, som en möjlig förklaring till det aktuella eländet. Citroen/Peugeot har ej dessa problem i sina bilar, trots att det handlar om samma motor. Dessa motorer är kända för att ha mycket lång livslängd, känner själv till en Citroen C5 som har gått drygt 90.000 mil (taxi) med just denna motor. Det finns liknande förhållanden hos andra bilmärken, där samma motor som sitter i Golf också är monterad i t.ex en Skoda. Skoda har lyckats bättre med t.ex motorstyrningen och drar mindre bränsle i verklig körning än motsvarande Golf. Trist historia är det i alla fall. Peronligen skulle jag i dag hellre köpa originalet, t.ex Citroendiesel än Volvo. PSA är världens största tillverkare av personvagnsdieslar, var först med partikelfilter, tidiga med common rail (Fiat/Alfa var först) och har en oerhörd efarenhet av detta. Det har tyvärr inte Volvo ännu
av johansilfverdal
#512513
så trevligt att denna tråd kom upp, den har jag væntat på. Jag har en v50 2,0d MY07 16000 mil med precis samma symptom. Ibland normal førbrukning, ibland førhøjd førbrukning. Min bil har varit inne på helmia bil i karlskoga några vændor men de kan inte hitta något fel.
I mitt fall blev partikelfiltret fullt och bilen børjade pløtsligt gå mycket illa. De gjorde rent filtret men jag mærkte att det inte kændes bra så jag bad dem gøra en service med ett extra byte av partikelfilter. Men inte heller det hjælpte. Senaste gången bytte de EGR-ventilen ifall att, men jag mærkte ingen skillnad.
Min teori ær att något fel i motorn gør førbrænningen fel och att det i sin tur gør att partikelfiltret sætter igen sig och att den økade førbrukningen ær bilens egen regenerering som kørs. Till saken hør att bilen under dessa perioder med høg førbrukning går ganska illa (rycker då man kør med lite gas)
Nær det gæller oljenivån har jag inte tittat men det skall jag gøra.

Också jag ær mycket nyfiken om någon hittar svaret på denna gåta.
av Tyr
#513049
Nu får vi se. Bilen varit inne på undersökning/rep. Inga direkta fel kunde upptäckas, men dock:
Additiv slut (nästan?) men manipulerat i systemet (för 650 mil sedan, ett tag innan jag hade den) så det visade fullt.

Åtgärd: Nytt additiv, nytt partikelfilter (det tidigare antogs/konstaterades(?) uppbränt pga ständig regenerering).
Tempgivaren i partikelfiltret visade nu 350 grader och det skulle tydligen vara ok vid "ej regenerering". Jag måste kolla vad tempgivaren i gamla filtret hade för temperatur (vid full regenerering), kanske kan vara intressant?

15 mil senare med snittförbrukning på 0,43 så har den fortfarande inte regenererat o det känns rätt skönt. Får väl hoppas att den gör någon "normal bränning" snart och sedan fortsätter att ligga runt 0.5 och inte späda ut oljan allt för mycket. Blir dyrt att byta olja var 200:e mil.

Uppdatering:
Kört 60 mil nu, regenererat efter 27 och 47 mil. Endast ca 5 min/gång.Såg till så jag hade lite högre varv, runt 2500, medan den höll på.
Senast redigerad av 1 Tyr, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av OleC
#513237
Denne motoren skal vel normalt bruke 0.5 på langkjøring og 0.8 i byen. Gjennomsnittsforbruket er de siste 30km du har kjørt, ikke siden du trykket på reset-knappen.
av fantast59
#513262
Min oljenivå stiger sakt men säkert fortfarande, tror att det får närma sig 2 cm över innan volvo tar in den för "koll" igen. Eller vad det kan heta när de fundera och inte vet vad de skall hitta på.

Totte48 hur har det gått med dotterns bil, är motorn bytt och har felet försvunnit eller?

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]