NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av totte48
#507999
Hej! någon som vet nått om detta,
min dotter och svärson har råkat ut för haveri ,(motorn skurit?) på rubricerade, bilen har rullat 19000 mil. Då felet kom rusade motorn, de lyckades få stopp på den och stängde av motorn sedan gick den inte att starta igen, det har hänt en gång tidigare att motorn rusat men man har inte funnit någon förklaring till det på verkstaden, de har observerat att den har börjat dra mer diesel och ibland varit orkeslös då motorn har pressats. På Volvo verkstaden där den nu står säger man att motorn måste bytas, de har blivit erbjudna en begagnad som har gått ca: 11000 mil för 18000 + upp till 22 000 för montering. Felet är nu ett faktum men hur kan det gå så här?
Totte
Användarvisningsbild
av mikhan
#508030
Kan kanske ha berott på läckande spridare som gjort att den dragit mer diesel,då kan oljenivån blivit för hög i motorn och då kan den gå på sin egen motorolja därav har motorn rusat...en gissning bara...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#508193
En diesel har varken tändstift eller gasspjäll utan "gaspådraget"styrs bara av hur mycket bränsle som sprutas in.

Far det in olja i motorn så går den på det och kan rusa, det bero på flera saker, som hög oljenivå, oljeläckage i turbo, fel i vevhus ventilationen osv.

Bästa är att lägga i en hög växel och släppa upp kopplingen och bromsa MAX innan motorn övervarvas för hårt.
av totte48
#508327
Då skulle alltså oljan i sumpen blivit utspädd av någon anledning t.ex läckande spridare eller igensatt vevhusventillation så att motorn fått in det i förbränningsrummet och rusat p.g.a. det. Det borde väl i så fall synts på oljesticka om man hade tittat på den? Bilen är servad enligt intervallerna.
Totte
av wanvik
#508344
totte48 skrev:Hej! någon som vet nått om detta,
min dotter och svärson har råkat ut för haveri ,(motorn skurit?) på rubricerade, bilen har rullat 19000 mil. Då felet kom rusade motorn, de lyckades få stopp på den och stängde av motorn sedan gick den inte att starta igen, det har hänt en gång tidigare att motorn rusat men man har inte funnit någon förklaring till det på verkstaden, de har observerat att den har börjat dra mer diesel och ibland varit orkeslös då motorn har pressats. På Volvo verkstaden där den nu står säger man att motorn måste bytas, de har blivit erbjudna en begagnad som har gått ca: 11000 mil för 18000 + upp till 22 000 för montering. Felet är nu ett faktum men hur kan det gå så här?
Totte
Om bilen/motorn faktiskt varit inlämnad på volvoverkstad för att den rusade och sedan havererat på detta sätt så borde de definitivt resonera tämligen ingående med Volvo om deras ansvar för totalhaveriet. Det är ju svårt att veta om motorbyte hade behövts redan innan den slutligen skar, men i fall som dessa när man som kund faktiskt felanmält något innan följdfel uppstår (och sannolikt även betalt felsökningsavgift) så borde någon form av delat ansvar kunna gälla.
Användarvisningsbild
av CarMan
#508351
är partickelfiltret bytt på den?
av totte48
#508398
Bilen har servats på en fristående verkstad så man kan inte skylla Volvo för detta i det avseendet.
Bilen är inköpt efter att 12000 mil passerades så jag vet inte om partickelfiltret är utbytt, men det bör det vara, bilen ska vad jag förstår varna om tryckfallet i filtret blir för stort.
Användarvisningsbild
av CarMan
#508429
Bilen varnar inte om partickelfiltret inte byts.
Men om pertickelfiltret inte byts så gör den rnränningar aldeles för ofta vilket får 2 konsekvenser.
1 oljan spädes med diesel & når en nivå som är så hög att bilen skenar i varv okontrolerat (övervarvar den så är motorn körd)
2. oljan spädes med diesel & får sämre smörjegenskaper, vilket sliter hårt på alla lager (i kombination med högt varv går skär motorn)
av Tyr
#509745
Jag har också en V50 som har hög diselförbrukning (ca + 2 dl mot vad den borde ha, 0.72 på dator, 0.8+ vid tankning). Oljenivån ökar konstant (fått tappa ur + lämnat in för oljebyte så rätt nivå uppnåtts). Efter 100 mil så är nivån uppe på max igen (var en cm under efter bytet och stiger...). Givaren för regenereringen/partickelgivaren låg vid tomgång på 4,3 typ, skulle ligga mellan 3 och 20 tror jag. Bilen gått 17 Kmil . Ska ringa Volvoverkstan imorgon igen.

Vore kul att hitta felet innan motoreländet pajjar!! Finns artikel ang volvos 5-cyl dieslar att de skenat pga hög oljenivå och att ena orsaken var all olja kom in i oljetråget via partikelfiltret och detta skulle bero på mjukvarufel .

Det torde dock vara omöjligt för oljan att nå oljetråget via partikelfiltret. Orsaken skulle ju kunna vara ständig (nästan) regenerering pga ngn mjukvarubugg??

Max 10% av körningen upplever jag att bilen drar som den borde, dvs 0.4-0.5 vid slät väg 80-90 km/h, sedan går den upp till sina "normala" värden igen 0.7. Suck Har inte haft bilen så länge därav intresset av förbrukningen, o det verkar vara tur det.
Senast redigerad av 4 Tyr, redigerad totalt 0 gång.
S/V60 Polestar utan taklucka

I praktiken är Polestar 2017 en helt ny bil m[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]