NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aldrigmervovlo
#680851
Hej,
Vill dela med mig av mina erfarenheter. Ber på förhand om ursäkt för långt inlägg.
Har en Volvo V50 2.0d 2007. Köpte den begagnad, hade då gått 16000 mil. Fylld servicebok och fint skick trots milen.
Hösten 2011, vid 18000 mil, var det dags för service, lämnades in på Volvoverkstad, med tillägget att de även skulle titta på en krånglande bränslevärmare.

Sedan började helvetet...

Bränslevärmaren fungerade en (1) ggn efter bilen hämtats ut, yttertempmätaren började spela allan och kunde visa -15 fast det var runt nollan. Dessutom drog den plötslig mer bränsle än förr, ~1-1,5 dl/mil.
Tillbaka med bilen till Volvo, tempmätaren lyckades de fixa. Bränslevärmaren nollställde de någon felkod på och sade att nu skulle den funka igen. Den funkade inte när jag körde därifrån... Bränsleförbrukningen hade de ingen förklaring på.

Det gick ett par månader och så plötsligt en dag hem från jobbet så börjar biljäveln plötsligt gasa av sig självt! Jag trampade naturligtvis på bromsen och efter några sekunder så dog motorn. Rullade ut mot vägkanten, hämtade andan en minut och försökte sedan starta motorn igen.
Den gick knappt runt, ungefär som om batteriet var urladdat..

Bogserade bilen till Volvo som började felsöka. Och felsöka.. Och felsöka... Inga felkoder på motorn sa dom. De bytte något luftspjäll som de tyckte kärvade lite, ingen verkan. Sedan chansade de på EGR-ventil, ingen verkan. Sedan började de svamla om dubbelmasse-svänghjul, vad nu det har med att göra om motorn går eller inte?

Tiden gick och till slut, efter sju (7!) veckor, upptäckte de att oljenivån var alldeles för hög, de bytte olja och skulle göra kompprov på motorn. Nu upptäckte de att en cylinder förmodligen skärt. Den gick i vart fall trögt sa dom.
De ville ha 20.000:- bara för att lyfta på toppen och undersöka mer. Då fick jag nog!

Hämtade ut bilen och lämnade in den på en Meca-verkstad. Han nickade igenkännande när jag nämnde hög oljenivå och motorer som gasar av sig självt.
Meca konstaterade fort att motorn var skrot, orsaken var dock fortfarande oklar. Kanske partikelfiltret?
Meca började undersöka om partikelfiltren verkligen var bytt vid 12000 mil. Det var det tydligen inte, trots fylld servicebok...

Begagnad motor beställdes plus byte av partikelfilter, koppling och dubelmassehjul.
En liten nätt summa på 50 laxar och bilen rullade igen, tre månader efter motorn rasade. Orsaken fortfarande höljt i dunkel.

Ikväll skulle jag fylla på spolarvätska, passade på att kolla oljan. Den ligger 3-4 cm över maxstrecket! :shock:

Fortsättning följer...
av Tyr
#680995
Fyllde de aldrig på additiv? Om du kollar på nuvarande förbrukning när du kör(efter bilen nått normaltemp) i 90 km/h så bör du ligga runt 0.50, ligger du mellan 0.6-0.7 så regenererar den troligtvis hela tiden. De regenererar inte innan normaltemp nåtts. Man kan inte köra många hundra mil innan oljenivån blir på tok för hög- lämna in bilen snarast om du har för hög bränsleförbrukning. De måste kolla av alla givare under färd och om den regenererar hela tiden. Lider med dig!

Det finns ingen nivågivare till additivtanken utan den nollställs vid påfyllning av tekniker, sedan räknar den bara ner 6000 mil(tror jag) innan den varnar för låg nivå. Någon händig man kan ha nollställt denna "nivå" utan att fylla på additiv, tror det var så i mitt fall.
av aldrigmervovlo
#681033
När jag fick veta av Volvoverkstaden att oljenivån var alldeles för hög så letade jag runt lite på nätet. Hittade bland annat det här angående additivet.
Frågade då om de fyllt på additiv vid 18000-servicen månaderna innan. De skruvade lite besvärat på sig och sade att, nej de hade ingen anteckning att detta blivit gjort. De hade helt enkelt missat det!

När de kollat behållaren så påstod de att det fortfarande fanns additiv kvar och att den höga oljenivån alltså inte kunde bero på detta...

Bilen skall in på verkstaden på måndag. Dock inte till Volvo... Tills dess får den stå parkerad.
av fantast59
#682296
Ja, man kan bli trött för mindre än dessa krånglande volvo v50

Jag har ju skrivit tidigare i denna tråden om min bil.
kort historik: Motorn havererade blev bytt.oljenivån fortatte öka. Felet var tydligen databoxen. styrenheten databox bytt. Vid fråga om bilen hade additiv sa de att det var fullt, ("datorn" sa det).
Sen ökade bränsleförbrukningen, de kollade additivmängden med sitt datorprog, det var fortfarande full. Då var det någon som fattade misstankar och tog loss additivbehållaren och kände att den var tom.
Den trasiga nivåmätaren i additivtanken (ny tank med mätare) blev bytt och har nog kört ca 2000km efter det så man får tro att den funkar. Men en hel del pengar kostade det.

Det verkar som att oljenivån inte stiger, men man kollar i bland stickan med oro att det skall vara förhöjd nivå. Vill inte ha havererad motor igen.
Nu har bilen strax gått 33900mil. Och det är dags för andra saker, mer vanliga som kamremsbyte (den nya(beg) motorn) och en krånglande bränsle värmare har nog sotat igen.

Lycka till Alla speciellt nu aldrigmervolvo
:)
av sluggo561
#859491
Jag har en v50-07, 2.0 diesel som skenade på annandag påsk. Det var riktigt otäckt. Nu står den på volvo verkstad, och dom vet inte vad det är för fel, mer än att oljan ökar direkt när motorn är på ett tag.
Användarvisningsbild
av Coolvette
#860894
Har läst hela tråden och blir givetvis nyfiken.

Jag har en 2011 V50 med D3-motorn.
Det finns ju ingen mätsticka på den, bara en elektronisk nivåindikering.

Är detta samma motor som 2,0D-motorn?

Eftersom nivåindikeringen säger att oljan är på maxnivå, hur kan jag kolla att den inte stiger?
Användarvisningsbild
av Zanders
#860911
Nej det är inte samma motor. Inte många likheter förutom att båda är dieslar. Såvitt jag vet så finns det inga likvärdiga fel rapporterade på den femcylindriga 2.0.
Användarvisningsbild
av Coolvette
#861232
Zanders skrev:Nej det är inte samma motor. Inte många likheter förutom att båda är dieslar. Såvitt jag vet så finns det inga likvärdiga fel rapporterade på den femcylindriga 2.0.

Tack, skönt att veta då det dessutom är en automat som hustrun kör mest, vore besvärligt att stoppa en sådan som skenar.

Menar skenande automat, att stoppa en skenande hustru är ju helt omöjligt... 8)

Tror att jag hört att min version saknar den där eolysvätskan (=additiv?).
Användarvisningsbild
av Zanders
#861318
Coolvette skrev:
Zanders skrev:Nej det är inte samma motor. Inte många likheter förutom att båda är dieslar. Såvitt jag vet så finns det inga likvärdiga fel rapporterade på den femcylindriga 2.0.

Tack, skönt att veta då det dessutom är en automat som hustrun kör mest, vore besvärligt att stoppa en sådan som skenar.

Menar skenande automat, att stoppa en skenande hustru är ju helt omöjligt... 8)

Tror att jag hört att min version saknar den där eolysvätskan (=additiv?).
Då kör hon samma som mig fast jag har 177 hk!! Jo det kan bli lite jobbigt men ska inte behöva hända! Nix helt underhållsfritt. Ska inte bytas eller fylla på någonting vid normal körning. Mycket stadskörning kan man behöva byta filtret ändå.
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]