- ons 12 sep 2012, 23:29
#680851
Hej,
Vill dela med mig av mina erfarenheter. Ber på förhand om ursäkt för långt inlägg.
Har en Volvo V50 2.0d 2007. Köpte den begagnad, hade då gått 16000 mil. Fylld servicebok och fint skick trots milen.
Hösten 2011, vid 18000 mil, var det dags för service, lämnades in på Volvoverkstad, med tillägget att de även skulle titta på en krånglande bränslevärmare.
Sedan började helvetet...
Bränslevärmaren fungerade en (1) ggn efter bilen hämtats ut, yttertempmätaren började spela allan och kunde visa -15 fast det var runt nollan. Dessutom drog den plötslig mer bränsle än förr, ~1-1,5 dl/mil.
Tillbaka med bilen till Volvo, tempmätaren lyckades de fixa. Bränslevärmaren nollställde de någon felkod på och sade att nu skulle den funka igen. Den funkade inte när jag körde därifrån... Bränsleförbrukningen hade de ingen förklaring på.
Det gick ett par månader och så plötsligt en dag hem från jobbet så börjar biljäveln plötsligt gasa av sig självt! Jag trampade naturligtvis på bromsen och efter några sekunder så dog motorn. Rullade ut mot vägkanten, hämtade andan en minut och försökte sedan starta motorn igen.
Den gick knappt runt, ungefär som om batteriet var urladdat..
Bogserade bilen till Volvo som började felsöka. Och felsöka.. Och felsöka... Inga felkoder på motorn sa dom. De bytte något luftspjäll som de tyckte kärvade lite, ingen verkan. Sedan chansade de på EGR-ventil, ingen verkan. Sedan började de svamla om dubbelmasse-svänghjul, vad nu det har med att göra om motorn går eller inte?
Tiden gick och till slut, efter sju (7!) veckor, upptäckte de att oljenivån var alldeles för hög, de bytte olja och skulle göra kompprov på motorn. Nu upptäckte de att en cylinder förmodligen skärt. Den gick i vart fall trögt sa dom.
De ville ha 20.000:- bara för att lyfta på toppen och undersöka mer. Då fick jag nog!
Hämtade ut bilen och lämnade in den på en Meca-verkstad. Han nickade igenkännande när jag nämnde hög oljenivå och motorer som gasar av sig självt.
Meca konstaterade fort att motorn var skrot, orsaken var dock fortfarande oklar. Kanske partikelfiltret?
Meca började undersöka om partikelfiltren verkligen var bytt vid 12000 mil. Det var det tydligen inte, trots fylld servicebok...
Begagnad motor beställdes plus byte av partikelfilter, koppling och dubelmassehjul.
En liten nätt summa på 50 laxar och bilen rullade igen, tre månader efter motorn rasade. Orsaken fortfarande höljt i dunkel.
Ikväll skulle jag fylla på spolarvätska, passade på att kolla oljan. Den ligger 3-4 cm över maxstrecket! :shock:
Fortsättning följer...
Vill dela med mig av mina erfarenheter. Ber på förhand om ursäkt för långt inlägg.
Har en Volvo V50 2.0d 2007. Köpte den begagnad, hade då gått 16000 mil. Fylld servicebok och fint skick trots milen.
Hösten 2011, vid 18000 mil, var det dags för service, lämnades in på Volvoverkstad, med tillägget att de även skulle titta på en krånglande bränslevärmare.
Sedan började helvetet...
Bränslevärmaren fungerade en (1) ggn efter bilen hämtats ut, yttertempmätaren började spela allan och kunde visa -15 fast det var runt nollan. Dessutom drog den plötslig mer bränsle än förr, ~1-1,5 dl/mil.
Tillbaka med bilen till Volvo, tempmätaren lyckades de fixa. Bränslevärmaren nollställde de någon felkod på och sade att nu skulle den funka igen. Den funkade inte när jag körde därifrån... Bränsleförbrukningen hade de ingen förklaring på.
Det gick ett par månader och så plötsligt en dag hem från jobbet så börjar biljäveln plötsligt gasa av sig självt! Jag trampade naturligtvis på bromsen och efter några sekunder så dog motorn. Rullade ut mot vägkanten, hämtade andan en minut och försökte sedan starta motorn igen.
Den gick knappt runt, ungefär som om batteriet var urladdat..
Bogserade bilen till Volvo som började felsöka. Och felsöka.. Och felsöka... Inga felkoder på motorn sa dom. De bytte något luftspjäll som de tyckte kärvade lite, ingen verkan. Sedan chansade de på EGR-ventil, ingen verkan. Sedan började de svamla om dubbelmasse-svänghjul, vad nu det har med att göra om motorn går eller inte?
Tiden gick och till slut, efter sju (7!) veckor, upptäckte de att oljenivån var alldeles för hög, de bytte olja och skulle göra kompprov på motorn. Nu upptäckte de att en cylinder förmodligen skärt. Den gick i vart fall trögt sa dom.
De ville ha 20.000:- bara för att lyfta på toppen och undersöka mer. Då fick jag nog!
Hämtade ut bilen och lämnade in den på en Meca-verkstad. Han nickade igenkännande när jag nämnde hög oljenivå och motorer som gasar av sig självt.
Meca konstaterade fort att motorn var skrot, orsaken var dock fortfarande oklar. Kanske partikelfiltret?
Meca började undersöka om partikelfiltren verkligen var bytt vid 12000 mil. Det var det tydligen inte, trots fylld servicebok...
Begagnad motor beställdes plus byte av partikelfilter, koppling och dubelmassehjul.
En liten nätt summa på 50 laxar och bilen rullade igen, tre månader efter motorn rasade. Orsaken fortfarande höljt i dunkel.
Ikväll skulle jag fylla på spolarvätska, passade på att kolla oljan. Den ligger 3-4 cm över maxstrecket! :shock:
Fortsättning följer...