- tis 01 mar 2011, 21:49
#504996
Vi har en Volvo V50 av 2008 års modell, 1.8 Flexifuel Kinetic - den har gått 7800 mil. På väg hem från Stockholm la bilen av helt plötsligt...den ryckte till några gånger utmed motorvägen i höjd med Gränna...efter rycket så väsnades den oerhört när jag gav gas...motorn gick dock rök den mycket. Färgen på röken var inte helt klarvit utan mer som när den är kall och nystartad på vintern...
Jag lyckades rulla ner om backarna till Statoilmacken där vi blev stående och bilen bärgades till Nybergs bil i Jönköping. Där har bilen nu stått i en vecka utan felsökning. Idag har jag fått besked att "det är något löst" inne i motorn och att de ska byta motorn. Det kommer att gå på maskinskadeförsäkringen - men jag är inte riktigt nöjd med svaret. Nu kommer de att byta motor till en kostnad av cirka 25000 kronor där vi står för 20%.
1. Ska man godta att det tar en vecka innan felsökning påbörjas?
2. Hur lång tid tar ett genomsnittligt motorbyte?
3. Är priset 25000 rimligt för en gammal motor inkl arbete?
4. Är det någon mer som hört talas om att den här modellen haft problem?
Tacksam för svar
Jag lyckades rulla ner om backarna till Statoilmacken där vi blev stående och bilen bärgades till Nybergs bil i Jönköping. Där har bilen nu stått i en vecka utan felsökning. Idag har jag fått besked att "det är något löst" inne i motorn och att de ska byta motorn. Det kommer att gå på maskinskadeförsäkringen - men jag är inte riktigt nöjd med svaret. Nu kommer de att byta motor till en kostnad av cirka 25000 kronor där vi står för 20%.
1. Ska man godta att det tar en vecka innan felsökning påbörjas?
2. Hur lång tid tar ett genomsnittligt motorbyte?
3. Är priset 25000 rimligt för en gammal motor inkl arbete?
4. Är det någon mer som hört talas om att den här modellen haft problem?
Tacksam för svar