NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frigga
#504996
Vi har en Volvo V50 av 2008 års modell, 1.8 Flexifuel Kinetic - den har gått 7800 mil. På väg hem från Stockholm la bilen av helt plötsligt...den ryckte till några gånger utmed motorvägen i höjd med Gränna...efter rycket så väsnades den oerhört när jag gav gas...motorn gick dock rök den mycket. Färgen på röken var inte helt klarvit utan mer som när den är kall och nystartad på vintern...

Jag lyckades rulla ner om backarna till Statoilmacken där vi blev stående och bilen bärgades till Nybergs bil i Jönköping. Där har bilen nu stått i en vecka utan felsökning. Idag har jag fått besked att "det är något löst" inne i motorn och att de ska byta motorn. Det kommer att gå på maskinskadeförsäkringen - men jag är inte riktigt nöjd med svaret. Nu kommer de att byta motor till en kostnad av cirka 25000 kronor där vi står för 20%.

1. Ska man godta att det tar en vecka innan felsökning påbörjas?
2. Hur lång tid tar ett genomsnittligt motorbyte?
3. Är priset 25000 rimligt för en gammal motor inkl arbete?
4. Är det någon mer som hört talas om att den här modellen haft problem?

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av hollan
#505017
1 tyvärr får du nog godta en vecka bärgade bilar tas i turordning när alla bokade jobb är åtgärdade
2 kan tänka mej en arbetsdag om meken får vara ifred på en sån bil xc70 d5 tar minst 2dagar
3 ja det är rimligt 10-15 för arbetet någon tusing på olja filter och diverse förbruknings material kan tänka mej att 10000 för en sån motor är ganska normalt pris på dom seriösare skrotarna den "nya" motorn skall ha rullat mindre än din bil för att försäkringsbolaget skall godt ta den
4 nej inte så stora så hela motorn har behövts bytas där jag jobbar ialf men visst allt kan hända rullar en hel del tusentals 1,8f på våra vägar

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]