NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LeeRoy
#502015
Hej alla glada volvo ägare. Joo det är så att jag funderar på att köpa en volvo s40n -05 och tänkte höra med er som äger en eller provkört en liknande. Jag har varit ute och provkört den, det jag kom fram till är att den var skön att köra förutom när man "ratta" höger och vänster snabbt. Hoppas att ni förstår vad jag menar :P, men i alla fall så tyckte jag att bakvagnen på bilen betedde sig väldigt konstigt. Hörde från en kompis att alla v40n var väldigt mjuka i bakvagn.

Noterbart att veta utöver ovanstående:
- Gick igenom besiktningen 2011-01-xx felfritt
- Bilförsäljaren har granskat bilen ordentligt, säger att det är inga fel på den.
- Dragkrok, 12 900 mil.

/Mvh Fredrik
av VXC70
#502198
v40, och S40 -05 alltså s40 nyare variant har inget gemensamt i bakvagn.

s40/v50 har fått god kritik om att de är den bästa bilen när de gäller vägkänsla och chassi.
av LeeRoy
#502976
Hej VXC70, tack för att du svara :P. Men undra vad det kan vara då för problem, därför det var otäckt när man körde och rattade. Kan fjädrarna vara problemet?
av VXC70
#503111
svårt att veta vad du egentligen menar. när du menar att bilen betedde sig när du rattade höger och vänster snabbt. var det antisladdet som gjorde ingrepp? fyrhjulsmätning av bilen, då kollas även bakvagnens inställning då Toe:n går att justera. dvs hur bakvagnen "spårar"
av greenbay
#503444
Den har el-servo. De första modellerna fick ny mjukvara ganska snart. Kanske var det ett sådant fel du märkte/ kände.
/greenbay

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bilen[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]