NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av starbury
#501748
Hej.
Köpte för cirka 10 månader sedan en 2006 årsmodell Volvo S40N 1.6D. Den hade då gått 8700 mil och innan jag köpte den hade säljaren (butik) in bilen för service på volvo-verkstad. Vid 10700 mil servade jag den igen på icke Volvo-verkstad. Nu har bilen gått 11900 mil.

Idag upplevde jag för första gången något problem med bilen, den har gått som en klocka fram till nu. Men nu känner jag en märkbart nedsatt motoreffekt. Tycker den funkar bra när man startar och accelerera ettan, tvåan, trean men sen börjar det gå tungt. På femmans växel och runt 2000 rpm händer i stort sett inget när jag trycker på gasen.

Verkar ju finnas en del liknande fel på volvos diesel-bilar men jag hittar inget som liknar mitt helt och hållet. Kan detta ha att göra med partikelfiltret som det nu är dags att byta? Eller vad kan det vara? Luft i bränslesystemet har jag läst om också? Kan det vara nåt filter?

Är det okej att köra bilen trots detta tror ni eller kan det skada bilen? Är det bara skicka in den till en volvo-verkstad eller ska jag testa någon åtgärd innan jag skickar in den?

Tack på förhand för all hjälp.
av dallaboo
#501774
Kör till nån mek och be att kolla upp felkoder så vet de vad det är. Annars får dem göra manuell felsökning. Volvo(Bilia) är svindyr på den fronten och plus får du vänta vecka eller två innan du lämnar in bilen. Enklast är väl att köra till en lokal mek som kollar upp bilen på en gång, annars ring Bilia.
Användarvisningsbild
av opA
#501835
Kanske är så att regenereringen inte fungerat som den ska..

Har du kört många korta sträckor på sistone ?

Kan ju ha varit så att ditt filter har varit igensatt av skit..
av starbury
#501872
Jag kör som följer.

Dagligen
Till och från jobbet: 1 km enkel (jag vet jag är slö)

Veckovis:
2-3 gånger i veckan kör jag t.o.r. 50 km

Månadsvis:
2-3 gånger i månaden kör jag t.o.r. 200 km

Sen lite varierande åkturer på 20-150 km.

Senaste turen innan problemet uppstod var cirka 20 km och dagen innan t.o.r. 70 km.
av dallaboo
#502102
Jag hade samma fel med nedsatt effekt då och då, det visade sig att det var trycksensorn vid partikelfiltret som la av. Kostade ca 1000 att fixa hos Bilia. Som sagt, kolla upp felkoder först.
av Gourmand
#502320
dallaboo skrev:Jag hade samma fel med nedsatt effekt då och då, det visade sig att det var trycksensorn vid partikelfiltret som la av. Kostade ca 1000 att fixa hos Bilia. Som sagt, kolla upp felkoder först.
Kolla gärna om felkoder finns, men lita inte på att man hittar felet den vägen. En dator kan larma om t.ex fel på lamdasonden och vips så tycker mekarna på Bilia och andra stora märkesverkstäder att de hittat felet. Man byter då lamdan för en massa tusenlappar och tror att alt är frid och fröjd, vilket det sällan är. Problemet återkommer och det beror på att man aldrig tagit reda på varför lamdan pajat. Jag brukar säga att man ska undvika verkstaäder som kallar bilmekaniker för "servicetekniker" och det är precis det man gör på de flesta stora märkesverkstäder. Det går inte att laga bilar utan att skita ner sig. Vad gäller partikelfiltret, så är det inte sannolikt att detta filter kan orsaka denna typ av motorstörningar. Däremot kan den s.k. trycksensorn till samma filter, som signaturen "dallabo" beskriver, mycket väl göra det. I övrigt behöver man aldrig byta partikelfiltret, går utmärkt att demontera, spola igenom bakänges med högtryck och därefter återmontera, köp sen Eolys-vätska på nätet och fyll på. SDom nytt igen för några hundralappar
av PaS83
#502333
Gourmand skrev: köp sen Eolys-vätska på nätet och fyll på. SDom nytt igen för några hundralappar
Vart hittar man eylos för några hundralappar? Köpte precis en trelitersdunk och billigaste alternativet
var faktiskt hos just Volvo, 1.087:-, hos Citroën (som är märket på bilen som ska fyllas) gick samma
dunk på 1.180:-.
Billigaste jag kunde hitta på nätet var strax under 1.500:-
Dra släp XC40

Jo då har jag dragit ett 1300kg kåpsl&[…]

XC90 eller V90CC

Funderar på att byta in min V90 till en nyar[…]

Brainys V60

Vet ej, men det lustiga är att när jag h[…]