NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#474025
Hej
Jag har en Volvo v50 årsmodell 06 som i förra veckan fick ett par extraljus monterade på en verkstad.
På morgonen idag när jag skulle köra till jobbet hade jag som vanligt ställt disel värmaren att starta en kvart innan jag skulle åka men när jag kom ut märkte jag att den ej fungerade och det var kallt i bilen. Det stod inget felmeddelande i bilen heller. Därför tänkte jag att jag provar i eftermiddag istället och det gjorde jag med samma resultat att den ej fungerade. Saken är den att jag nyligen hade bilen inne på service (10 000 mila ). Det ingick en ny mjukvara vid servicen. Strax därefter monterades extraljus på bilen på en verkstad. Innan service och extraljus har disel värmaren fungerat bra. Någon som har en ide vad det kan vara eller vad jag kan göra?
#474219
Att det finns bränsle i tanken har du kollat?
Saknas det en säkring kanske?
/greenbay
#481810
Jo då tanken är full med disel.
Och idag köpte jag en enkel batterimätare på Biltema som man stoppar in i cigarett uttaget och mäter spänningen med. Det visade sig att batteriet är fint och att batteriet laddas på. Jag försökte också starta den med direktstart men när jag aktiverar direktstarten och väljer att det ska stå "PÅ" så hoppar den automatiskt till AV. Jag försökte både då det var -18 ute och -5 grader samt en gång när motorn var varm. Inget fungerade. Det går inte att starta den. Och det syns inget felmeddelande.
Säkring vet jag ej. Skulle kunna va, men vilken ? Ska kolla det.
#482486
Ligger nok en feilkode som hindrer varmeren i å starte.
Det du kan gjøre er å ta av minuspolen i 10-15 minutt, dette skal sørge for at de feilkodene som hindrer varmeren i å starte forsvinner. Vil varmeren fortsatt ikke starte så er det verksted neste å få lest ut feilkodene :)
#501679
Har ingen uppgifter på vad värmaren i sig kostar.
Men bytet av dieselvärmaren gick på 1900:- då den är försäkrad. Så jag gissar att det hade gått på ca 4500 utan försäkring för mig.
Som jag förstod kan det finnas flera anledningar till att en dieselvärmare lägger av. Så det behöver inte betyda att man behöver byta den som jag fick göra.

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]