NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Booster
#455346
Någon som vet varför "Nedsatt motorfunktion" tänds? Jag har sett att det finns en tråd som handlar om detta men den gäller E85 och jag har ju en diesel. Jag har provat med återstarter både med kall och varm motor med varierande resultat, ibland slocknar den o ibland inte.
Användarvisningsbild
av CarMan
#455494
varför "tänds" nedsatt motorfunktion.

Motorn har via sitt övervaknings system märkt att nått är fel. den upplyser dig om att den nu kör i ett nöd program för att du ska kunna ta bilen åt sidan frånden trafik sitraton du ni befinner dig, men den ska in på verksta för att lagas.

Det finns mängdet med helt olika saker som ger samma upplevda beteände.
av Booster
#456395
Tack CarMan.

Tänkte det kanske var någon "enkelt" och "ofta" förekommande. Jag ska be verkstan titta på det på torsdag (bilen ska in o man ska fixa till backsensorkontakten).
av Booster
#462257
Tack jaj. Jag ska kolla det. Nu har jag halv tank och problemet är kvar. Jag ska vara observant på om det tillfälligt försvinner. Vet du varför det sker?
av greenbay
#462471
NEJ!
Den lampan tänds inte pga låg nivå i tanken.
Du har ett FEL någonstans, ta det med verkstan, och glöm inte att skriva här efteråt vad felet var!
Jobbarkompisen hade en stående dejt med sin mekaniker med samma lampa, det slutade efter flera veckor med ett sensorbyte. Innan dess byttes rail, spridare, några andra sensoren tankarmatur mm.
/Greenbay
av Booster
#464807
:D Felet hittat. Det var ett relä som tydligen styr insprutningen. Jag hade ett antal felkoder men han nollade dom och när felet (vid provkörning) dök upp så visade det sig vara detta lilla relä. Total kostnad 1.540 spänn. Såg framför mig en betydligt större o dyrare reparation, okunnig som jag är :D :D :D .
av chippen85
#889100
Helt otroligt!? Har för tre veckor sedan köpt en V50 1,6D (2010) som gått 8 800 mil. Den servades senast vid 8 200, dock ej hos Bilia. Igår fick min tjej upp felmeddelandet "Motorprestanda försämrad" på väg till jobbet. Jag sökte runt på nätet och läste lite här om vad som kan vara fel. Det varierar minst sagt. Har även läst om detta felet: http://www.expressen.se/motor/motorprob ... iljobilar/

Det nämns dock inget om "plötsligt motorstopp".

Idag när hon tog bilen till jobbet (10 min körtid) dog bilen mitt på motorvägen. Efter samtal med volvoverkstaden i Hammarby sjöstad sa de att vi skulle köra bilen till deras verkstad i eftermiddag (då sträckan ändå var så kort). Vad händer? Jo, bilen dog igen mitt på motorvägen och bärgare är nu på väg. Tyvärr gäller inte volvo assistans då den inte var servad på Bilia senast. Är det någon som varit med om samma sak, att bilen plötsligt bromsar in och stänger av motorn?

Tacksam för svar!
av rodi
#889402
chippen85 skrev:Helt otroligt!? Har för tre veckor sedan köpt en V50 1,6D (2010) som gått 8 800 mil. Den servades senast vid 8 200, dock ej hos Bilia. Igår fick min tjej upp felmeddelandet "Motorprestanda försämrad" på väg till jobbet. Jag sökte runt på nätet och läste lite här om vad som kan vara fel. Det varierar minst sagt. Har även läst om detta felet: http://www.expressen.se/motor/motorprob ... iljobilar/

Det nämns dock inget om "plötsligt motorstopp".

Idag när hon tog bilen till jobbet (10 min körtid) dog bilen mitt på motorvägen. Efter samtal med volvoverkstaden i Hammarby sjöstad sa de att vi skulle köra bilen till deras verkstad i eftermiddag (då sträckan ändå var så kort). Vad händer? Jo, bilen dog igen mitt på motorvägen och bärgare är nu på väg. Tyvärr gäller inte volvo assistans då den inte var servad på Bilia senast. Är det någon som varit med om samma sak, att bilen plötsligt bromsar in och stänger av motorn?

Tacksam för svar!
Jag hade liknande problem för ett år sedan och då var det fel på " kamaxelgivare " den satt lite lös.
Det gick och köra bilen men man fick plösligt motorstop.
Själv har jag Falck vägassistans betalar ca 550kr per år och man får även gratis hyrbil.

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]