NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olaham
#378801
Förra veckan hände det, skulle köra direktstart på dieselvärmaren. Startade den och gick in och jobbade en stund till, efter en stund kom en kollega och frågade om det var min bil som stod ute på parkeringen ock rök. Gick ut och kollade och det rök mycket riktigt mer är vanligt när man startar värmaren, luktade oförbränd diesel runt och i bilen, den hade stängt av själv. Efter detta så vill den inte starta, det verkar som den inte får igång förbränningen, bränslepump, fläkt, startar.

Jag for och pratade med Volvo här i Skellefteå och dom hade ju faktist varit med om att värmaren lägger av efter några år på dessa bilar. Sen sa dom något märkligt: " Ja igentligen ska man serva dom här värmarna en gång per år men det är det ingen som gör för det är dyrt". Hur fasen ska jag som konsument/kund veta att dom ska servas när det varken står i något serviceprogram eller att dom upplyser mig om detta när jag lämnar in den på service vilket jag gjort.

Jag har ju läst här på forumet att fler har haft problem med värmaren och att den sitter trångt till samt att dom tar bra betalt på Volvo för att laga.

Är det någon som har nån bra ide om hur man ska kunna få Volvo att ta detta på Goodwill? Garantitiden går ju precis ut på dessa bilar och kort efter den har utgått så pajjar värmarna.

Bilen är en V50 1,6d -07
av olaham
#378956
Ok, tack för tipset, ska pröva koppla ur batteriet i 15min. Har för mig att jag har läst att man kan nolla ev. felkoder på detta sätt. Men hur kör man den i en timme? Om jag startar värmaren manuellt, går den tills man startar bilen eller stänger av den manuellt? Jag har inte tänkt på hur länge direktstarten av värmaren går, jag har använt bilen efter max 40min när jag har direktstartat värmaren.
av olaham
#379463
Jag provade idag att koppla ur batteriet nån timme, provade sedan att direktstarta värmaren. Den gick igång då och jag körde den tills den stängde av. Men jag blev lite brydd av vad dom sa på Volvo, att man skall serva den 1 ggr/år. Är det någon som kan bekräfta detta? Har beställt tid i veckan för koll av värmaren, ska höra mer vad som egentligen gäller. Tack för tipsen FiddeUBC
Användarvisningsbild
av StringerBell
#379597
Mek'en kanske menade: "man borde..."

Volvo tjänar pengar på att sälja nya bilar. Och de som köper nya bilar och byter efter två år spelar är det ingen katastrof att brännaren lägger av, rent ekonomiskt. Service kostar däremot även under garantitiden. De som får ta smällen med brännarna är alltså dom som köper Volvo begagnat, inte de som köper nytt.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
#379725
olaham Det är ingen garanti för att värmaren ska fungera normalt sen. Anledningen att jag vet att det kan funka är att jag dagligen kör till en firma här i stan som bara renoverar dieselvärmare och dieselpumpar / spridare. Det är ofta de har värmare som står i testbänken med den dator inkopplad som står o bränner för fullt.
av greenbay
#383133
FiddeUBC skrev:Finns en bra tråd här ang detta http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 85&start=0

Tänds inte lågan så varnar flame sensor och sätter felkod. Det kan vara ide att nolla felkoderna o sen prova o starta den på nytt igen o låta den gå en timme, det kan hjälpa. Annars är det bara att plocka ur den o rengöra den och byta packningarna.
Har nyss fått detta problem. Kör 6 mil enkel väg 2 ggr/dag. Vid något tillfälle har det stått "låg batterspänning". Tiduret kan aktiveras, men bilen är kall med aktiverat tidur när jag skall ta den. Om jag använder direktstart, så avaktiveras den efter ett par sekunder.

Så,,, hur nollar jag felkoder?
Vad är normal felsökningsgång?
Bilen ( 2006) har gått 6000 mil, servad senast i början av feb, har gått max 50 mil sedan dess. Kan det vara luft i bränslet? Tyckte bilen ryckte en del nu i efterhand.

Tacksam för svar
/Peter
av olaham
#383309
Jag har varit på Volvo och kollat upp dieselvärmaren nu och dom har provkört den, (utan demontering) den brinner bra så det verkar inte vara något direkt fel på den. Dom tyckte det var onödigt att plocka ner den, och 6000mil var inte mycket enligt dom, men visst har det kommit in bilar som har trasig brännare men inte många med tanke på hur många som finns ute. Det dom sa var att brännaren stannar om spänningen i batteriet kommer under ett visst volttal, 12, nånting minns inte exakt. Min bil hade signalerat en felkod för låg spänning, ingenting som jag såg dock. Jag tog som sagt lös batteripolen någon timma för då nollas vissa felkoder. Fick sedan igång brännaren och körde tills den stannade, har funkat sen dess. Jag kör nog lite för korta svängar till och från jobbet, och nu då det är kallt så hinner väl brännaren inte gå så länge. Kan väl vara så att den kanske sotar igen lättare då, jag vet inte.

Så Greenbay, koppla bort pluspolen, ladda batteriet fullt, direktstarta brännaren och låt den gå tills den stannar. Måste förstås vara tillräckligt med diesel i tanken också, mer än reserv....

Ola
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
#383583
Mycket bra! jag har varit i kontakt med den här firman som jag kör grejer åt dagligen och pratat med deras tekniker på dieselvärmare. Jag kommer att skriva en lite mer utförligare tråd ang hur man undviker att värmaren koxar igen och hur och när man ska serva den.

Jag hade även tänkt klämma in lite ang bakterietillväxt som kan förekomma i dieselbilars tankar osv.

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]