NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#376832
Jag har en V50 2.4 -05 (har blivit en -06 enligt Bilia) som nu i helgen började krångla. Helt plötsligt så dök följande problem upp samtidigt:

* Höger framdörr går inte att öppna (vare sig med fjärr, nyckel eller inifrån bilen)
* Höger bakdörr går inte att öppna (vare sig med fjärr, nyckel eller inifrån bilen)
* Fönster i höger framdörr går inte att öppna
* Fönster i höger bakdörr går inte att öppna
* Sidobackspegel på höger framdörr går inte att justera
* Sidobackspegeln frostas inte av
* Blinkers på sidobackspegeln fungerar inte
* Dörrspärrknappen på höger framdörr fungerar inte

Jag har kontrollerar samtliga säkringar, har testat att koppla ur minuspolen på batteriet samt testat att låsa upp och låsa dörren ett hundratal gånger känns det som. Jag har sökt en massa på nätet och frågat lite folk med kunskap i ämnet och det verkar som det kanske är problem med någon kontakt i framdörren eller kabelbrott.

Det känns som detta är ett ganska brutalt säkerhetsproblem med tanke på att jag har min bilbarnstol till min lilla nyfödda son i baksätet och att jag eventuellt inte skulle kunna öppna dörrarna och få ut honom om det skulle hända någonting!

Har någon koll på om jag kan testa ytterligare någonting eller är det bara att lämna in den till verkstad (där de gör en felsökning för mellan 1000-2000kr utan att åtgärda något) och hoppas på det bästa? Jag har stött på trådar som beskriver liknande, fast inte exakt samma, problem och då kunnat få det som goodwill från Volvo. Skulle detta kunna gå som goodwill och har någon isf rekommendation om någon bra verkstad i Göteborg/Mölndal/Partille-regionen som kan fixa det?
Senast redigerad av 1 jooh, redigerad totalt 0 gånger.
#376923
Det här är bara en gissning, men jag har ett vagt minne av att en kontakt i A-stolpen pga ärgning kunde leda till märkliga fel. Den byttes till guldpläterad på garanti, har för mig att det var just 06:orna som var drabbade.

Någon Volvomek här på forumet kan nog säga om det är värt att kolla kablaget i A-stolpen på höger sida.
#377143
Fukt i kontaktstycket som sitter i dörrens framkant mot A-stolpen. Volvo har mängder av reklamationer på detta.
#377486
Det visade sig att servicebulletinen för kontaktstyckena gick ut för några månader sedan för min bil så i början såg allt mörkt ut och det såg ut som att jag skulle behöva lägga ut upp mot 8000kr för att få det fixat på båda sidorna (bara ena sidan som krånglar nu men man vill ju inte råka ut för samma sak på förarsidan). Det är enligt min mening helt galet att man skulle behöva lägga ut så mycket pengar på en sak som är en känd defekt i bilarna och som även är en enorm säkerhetsrisk.

Efter mycket ringande fram och tillbaka mellan olika mekaniker, Volvos egna kundservice, kundrelationsansvariga och verkstadschefer fick jag igår dock till slut min bil inlämnad så att de skall felsöka och kontrollera min bil gratis. När jag lämnade in den till verkstaden så lät det som att det trots allt kanske kommer att göras som goodwill men jag vet troligtvis mer om detta under dagen eller imorgon. Jag vågar inte hissa några segerflaggor än men återkommer med vad jag får reda på.

Jag har dock fått bra bemötande efter att jag har blivit hänvisad via kundrelationsansvariga och efterföljande samtal men innan när jag ringde runt direkt till olika verkstäder så var det direkt att de ville ha mellan 1000-2000kr för att bara ens felsöka bilen. Det lönar sig alltså att stå på sig och att kunna föra sin talan :)
#377809
Jag har nu under dagen redan varit och hämtat bilen från Bilia och jag fick allt som goodwill. De bytte bl.a. kontaktstycken samt kablage på både höger och vänster (i förebyggande syfte) a-stolpe.

All cred till Bilia i Sävedalen (Göteborg) som gav mig ett mycket bra bemötande hela vägen!
#460608
Hej

Jag har stött på exakt samma problem; höger sida; 05 (som är 06:a).
Jag ska till verkstan imorn.
Det känns som ett allvarligt konstruktionsfel; varav inte ens goodwill räcker enligt mig. Kan dom inte garantera att samma problem inte uppstår så kan jag inte längre köra denna bil och egentligen borde ingen annan göra det heller. För tillfället har jag förbjudit familjen all användning av bilen och begärt bärgning till verkstaden. Även jag har barnstol till en ett-åring höger bak och vägrar själv sätta mig i bilen för tillfället.

Detta problem får aldrig inträffa pga elfel; dött batteri, barnlås eller olycka(förutsättning att dörrarna är intakta och mekanik intakt). Detta måste klassas som högst återkallningbart åtgärd och ska egentligen drivas till högre instans än verkstan.

Jag är tacksam för denna tråd; och jag tror att författaren var inne på rätt spår att konstatera att detta är osannolikt fel.

Volvo ska stå för säkerhet; Hade säljaren nämnt att jag nån gång kan råka ut för att bli innelåst pga en design miss; så hade jag aldrig köpt denna bil.

Att råka ut för olycka pga av konstruktionfel är otroligt allvarligt; man återkallar. För olyckor som sker pga andra orsaker går inget att göra; så då ska man åtminstone kunna kliva ut ur bilen och det kräver ännu mer från konstruktionen. Om man säger så här; jag bryr mig inte om alla krockkuddar och balkar; om jag endå inte kommer ut ur bilen när bilen står i lågor vid en olycka.

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]