NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#467449
Det framgår inte av tråden, men den är nog några år gammal. Informationen till ägarna gick ut runt -06/-07 (vet inte exakt när). Privatimporterade bilar har sannolikt ej omfattats av åtgärderna.

Skadar inte att röra om i grytan dock, ett känt konstruktionsfel ska kunderna inte behöva stå för. Konsumentvägledare kan rådgiva.
#467451
jooh skrev:Jag har nu under dagen redan varit och hämtat bilen från Bilia och jag fick allt som goodwill. De bytte bl.a. kontaktstycken samt kablage på både höger och vänster (i förebyggande syfte) a-stolpe.

All cred till Bilia i Sävedalen (Göteborg) som gav mig ett mycket bra bemötande hela vägen!
Bilia i Sävedalen är riktigt bra! Ville bara tillägga det. :)
Men riktigt gött att du fick goodwill för besväret med ditt fel! 8)
#467468
Kontakta Robert Collin på Aftonbladet ! Klart som fan att bilen kan bli en dödsfälla, om det inte går att öppna dörrarna. Rökutveckling, brand, voltning, avkörning m.fl situationer. En bils dörrlås måste självklart gå att påverka mekaniskt utan verktyg. Detta är inget annat än en skandal och måste upp i ljuset !
#467564
Jag har hört mig för lite och det jag hör tyder på att det inte gått ut någon information om detta till alla ägare. Det gick tydligen ut en intern servicebulletin men inget mer.
Vem skickar normalt ut denna typ av info till bilägarna, är det volvo själva eller bilbolaget? Kan det skilja i hanteringen mellan Bilbolagen på de olika orterna isåfall?
Dock tycker jag att detta är ett sådant fel som de skall åtgärda automatiskt när bilen är inne på ordinarie service, hur svårt kan det vara när dom har fullständig historik på bilen?

När det kommer till externa servicebulletiner överlag så har de väldigt liten genomslagskraft eftersom de oftast ej är beskrivande samt att bilar som står i försäljningshallarna, sålts i andra hand, företagsbilar m.m inte blir åtgärdade.

Jag tror inte att någon frisk människa skulle ha struntat i en uppmaning att reparera ett fel av denna art gratis, särskilt när bilen annars blir direkt livsfarlig.

Jag har nu valt att inte reparera min bil då detta har blivit en principsak för mig, jag tänker inte betala för Volvos misstag i detta fall. Jag avvaktar svaret från Volvo innan bilen går till skroten.

Bilen är helt kolsvart med tonade rutor runt om, barnen brukade kalla den för "svarta faran" och "knight rider"... namnet Svarta faran känns annorlunda nu!

btw,tror ni Collin törs ta någon längre provtur med den ?
#467688
Collin är väl en av få motorjournalister som faktiskt vågar utmana för tillfället rådande uppfattningar. Ha
Hn har en rejäl dos integritet. Finns många exempel på det - "mercedeskvalitet", "etanolbluffen", "dubbdäcksförbudet" etc. I sltänden brukar han ju få rätt, även när han har alla emot sig. Jag tror nog att han vågar ta en tur i V50 också. Sen det här med s.k. service. Jag har nog lite svårt att se detta som en fråga om service, det är väl snarare en livsfarlig konstruktion det handlar om och mot det hjälper ingen "service" i världen. Dessvärre är väl inte V50 ensam om detta vansinne, men det gör ju inte saken bättre.
#467713
Det måste väl gå att koppla bort BLL (blockerat låsläge) på en verkstad för de som så vill. Det är väl det som felar när det blivit korrision i kontakten, BLL förblir på när man låst upp med fjärren. Men givetvis skall Volvo stå för kostnaden att åtgärda kontakten även om den usprungliga ägaren struntat i det brev som gick ut.
#467753
Jo, fast min bil är ju åtgärdad en gång, de har sprutat in fett i kontaktstyckena i förebyggande syfte vid ett tidigare servicetillfälle, det var under förra ägarens tid, nu har jag haft bilen i 19månader.
Det var i början på detta år som jag märkte att det felade ibland men trodde att det varit dåligt batteri i fjärren eller att fjärren varit dålig på något sätt när det inte fungerat.
För en vecka sedan så gick högra sidan inte att öppna alls och jag trodde då att låset frusit. några dagar senare så gick ingen dörr att öppna...
Nu kan man ju inte reklamera något som gjorts på en garanti 24månader senare, korrosion går inte heller på bilförsäkringen.

Det jag nu är lite fundersam på är om det inte bör gå på korrosionsgarantin/rostskyddsgarantin på bilen, detta måste ju klassas som det eftersom det inte kan vara dåligt underhållet från min sida och det är dessutom inuti karossen/ej synligt.

Bilbolaget har ju gjort bedömningen att det är korrosion, If har gjort bedömningen korrosion/fabrikationsfel.

Det känns som om jag fick ny energi nu och krigar vidare med Volvo om detta.
#1216950
Aroger91 skrev:Hallå där,

Är det någon som vet om det går att få detta utbytt gratis år 2017? :mrgreen: Har nämligen exakt samma bekymmer med högersidan...
Lättare att svara om du skriver vad du har för bil, och hur gammal den är. Svårt att ge dig råd annars.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]