NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#378612
Värmaren fungerar som en oljepanna, dvs det trycks in diesel som förbränns kontrollerat innuti värmaren och motorns vatten strömmar igenom den för att bli varmt. Bränner inte värmaren ordentligt eller det blir sot så kan inte glödstiftet antända tillslut.
Vill man se hur den fungerar kolla här nedan OBS detta är en airtronic, dvs den värmer luft och inte vatten.
http://www.youtube.com/watch?v=ewr7btulJ-w

Det enda jag kan rekomendera är att då och då köra värmaren länge.

Så några likheter mellan motorn och värmaren finns inte.
#395260
Nu fungerar värmaren, tror jag :wink:... Var hos Bilia ett par gånger, se nedan :arrow:). Men, den verkar skum minst sagt. Har startat värmaren med direktstart 2ggr när jag kört till jobbet och väntat på att den ska stänga sig när motorn blivit varm. Vid bägge tillfällena var det cirka +3C ute.
Första gången stängde den sig först efter hela 80 minuter, trots att jag kört hela vägen till jobbet, och temp-nålen stått rakt upp i drygt 60min. Nästan lika illa var det andra gången. Sen dess har jag inte provat mer. Ringde däremot Bilia och förklarade värmarens beteende vid dessa två tillfällen. Jag frågade om betendet möjligen hade med den nya programvaran att göra (som de laddat in nån vecka tidigare, se nedan :arrow:) eftersom jag aldrig sett värmaren bete sig såhär. Fick svaret att det nog inte har med den nya programvaran att göra, och vidare att värmaren "lever sitt eget liv" och att den mycket väl kan vara aktiv så länge.
Jag tycker dock detta låter skumt, motorn har ju rätt temp efter 10-15min. Vad säger ni? Nån med erfarenhet av detta? Om det står på displayen att den är aktiv, betyder det säkert att den då körs hela tiden, eller kan den ta pauser medan man kör och det ändå står "aktiv"...?

:arrow:) Bakrund kring värmaren för att få den att fungera:
Utläsning av felkoder på värmaren hos Bilia visade att det gjorts för många misslyckade startförsök på grund av för låg batterispänning och att värmaren därför "spärrats". Det tog ½h för Bilia att ens koppla upp sig mot bilen.
Ny mjukvara fanns och laddades till bilen. Glad i hågen när jag precis skulle köra därifrån kom jag på att att verkstan inte ens brytt sig om att testa värmaren efter programuppdateringen, så jag testade själv... Vad ser jag på displayen när jag startar värmaren? Jo, "Låg batterispänning". Rusade in och grep tag i killen igen så han fick komma med ut. Vi var båda överens om att batteriet i princip är fulladdat. Så han fick skicka en felrapport till Volvo, och några timmar senare fick vi ytterligare en ny programvara till värmaren som hade andra (betydligt mer rimliga!) larmgränser för batterispänningen.
#397675
Om du starter den på direktestart så går den i maks 60 min.
Info lampen vil være tent så lenge varmeren er aktivert.
Men, varmeren justerer seg selv etter motortemperaturen, så etter 10-15 min så vil faktisk varmeren stoppe opp og være stoppet til motortemperaturen faller igjen, men fortsatt vil lampa være tent.
#398232
Jag har haft en V50 diesel, 5000 mil på mätaren och en firmabil av annat märke men med samma dieselvärmare. Båda har, efter 3 år, börjat få problem med värmaren. De ryker, luktar fan (en blandning av oförbränd diesel och bränd rök) och låter konstigt. Det är inget ovanligt problem som Carman (Bila "fanboy") försöker framhäva. Det ÄR vanligt och väldigt dåligt! Volvo eller Opel (de två märken jag kört) skulle ALDRIG kunna lämna längre garantier än 2 år, det skulle bara kosta för mycket för dem.

Jag använde värmarna ungefär som trådskaparen gör, dvs mest då man behöver dem (så klart!). Jag försökte också köra dem på maxtid c:a 1 gång per månad under sommar/höst/vår för att bränna ur dem. Men det fungerade inte. Volvon har jag inte längre och Opelns värmare är för närvarande urplockad och på service (inte billigt, då hela fronten måste bort på bilen bara för att få bort värmaren!).

Carman: Du jobbar antagligen på Bilia så jag förstår på ett sätt ditt beteende. Alla dem jag mött på Bilia är otrevliga och ohjälpsamma. Men att "gå i döden" för "sitt" märke är ändå väldigt dåligt. På jobbet kan jag förstå dig, men anonymt på ett forum?

Och, en annan petitess i sammanhanget, men kan du inte lägga ner lite energi på att åtminstone försöka korrekturläsa dina inlägg innan du skriver? Det är ibland väldigt svårt att förstå vad du menar.
#479553
Jahop, nu var det så dags igen... Efter ett par gånger med "för låg batterinivå"
på displayen under sensommaren och hösten så ville den nu inte starta alls.
Vi tänkte att det väl var samma "fel" som förra gången (dvs att styrsystemet
spärrat värmaren). Men denna gången var det tydligen ett "riktigt fel", styrenheten
till värmaren hade tydligen "lagt av" på något sätt och måste bytas ut. De bytte
den idag men sen fick vi veta att det inte hjälpte, dvs det är något mer som är fel.
Så efter drygt två timmars väntan hos Bilia idag (medan den skulle fixas) så fick vi
beskedet att de måste behålla bilen, men att vi gärna fick hyra :-(O) en bil så länge.
Fortsättning följer... återkommer :-)-).

Tydligen är det inget tal om goodwill från Bilias (Volvos) sida, så vi tvingas använda maskinförsäkringen :???:.
#479941
varför skriva ord som "ställa volvo mot väggen för dieselvärmare" en dieselvärmare behöver underhåll liksom alla bilar behöver, och en dieselvärmare är ju ofta igång med tanke på dieselmotorn effektivitet så den inte skapar tillräcklig värme för att försörja kupé och kylarvatten.
Sen i c30/s40/v50 är det eberspächer värmare.
#480094
Till VXC70: Jag har aldrig hört någon från Bilia (eller Volvo) säga att en modern dieselvärmare behöver "regelbundet underhåll". Om så vore fallet så borde det väl absolut stå i instruktionsboken precis som oljeservice och kamremsbyte med mera :?:, åtminstone om den beräknas krångla (läs underhållas) redan efter 3000mil på mätaren :!:. Tvärtom får man bara höra hela tiden att värmaren är ytterst pålitlig :!:. Och det man får höra från Bilia/Volvo ligger ju även i linje med hur knöligt installerad den är i motorrummet, åtminstone i V50 D5, för att ta ur värmaren behöver man ju tydligen förskjuta hela motorn.
#481570
Jag har en v50 års 06 värmaren beter sig likadant som din fast min är en 2,0 disel. Volvo vill byta ut allt till en begangnad värmare +rör. Men röret sätter igen sig av för dålig disel för mycket raps iblandat sägs det Volvo vill ha 8000+jobbet Så nu skiter jag i volvo ock river ur den själv och lämnar den till en firma som lagar själva brännaren ock gör rent röret. sen sätter jag i en vanlig motorvärmare med sladd.
#484336
Förra veckan var det dags IGEN :-(O). In till Bilia igen för drygt en vecka sen... Men denna gången utan
meddelande om låg spänning. Den stängde bara av sig titt som tätt, och ibland startade den inte alls,
varken med direktstart eller tidur. Det visade sig att styrdonet till värmaren indikerade fel, så den
byttes eftersom Bilia kände sig helt säkra på att det var den som var defekt och orsaken till problematiken,
men det hjälpte inte visade det sig. Tur i oturen för vi hann alltså inte ens hämta bilen ;-//. Så de bytte
omgående ALLT (utom brännkammaren :-)-)), de bytte även bränslepumpen :!:.
Notan skulle landa på 10 000 kr, men motorförsäkringen sänkte priset till 2000kr. Värmaren funkade fint
när de kontrollkörde den, och även vi lyckades två gånger, den fungerade precis som den ska...

MEN nu är det ÅTERIGEN dags, bara en vecka efter den omfattande reparationen ovan :-(O).
Symtomen är likadana, den stänger av sig titt som tätt (utan meddelande om t ex låg spänning)
och startar bara när den vill liksom.
Var inne med bilen igår och nu var det istället felmeddelande om att vattenpumpen var kass :shock:.
Så den ska bytas på måndag. Men försäkringsbolaget (Volvia) vill inte inkludera vattenpumpen
i problemet med värmaren, det är en annan komponent menar de :-)-), visst är det det,
men om inte den funkar så funkar ju inte heller värmar-FUNKTIONEN menar jag.

Bilen är alltså en D5 MY07 som nu rullat drygt 4000mil, servades hos Bilia senast för ett par månader sen.

Alltså, detta är ju bedrövligt minst sagt!! :-(O)

Ja, Brembo och Öhlins ju är ju hela grej[…]

Locket/kåpan sitter där på alla[…]

Ja precis, kan tycka det är lite märklig[…]

Går att röktesta med sån vape-cig[…]