NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fellow
#459258
danneh skrev:Jag fick betala 2750 för en sida, lagret kostade 1700kr, drygt 800kr för arbetet mao.
Tackar! Har fått ett brummande ljud från vänster sida när jag svänger vänster så ökar det! Så tror på hjullagret men ville veta vad verkstadspriset är för arbetet!
av frippe87
#460475
Bytte lager på min nu, beställde från skruvat.se, där kostade lagret 1150, sen får man ju 10 procent som medlem här:P. Plockade isär bilen så att jag fick loss spindelleden, vilket inte var svårt. Sen fick volvo pressa det, vilket dom gjorde för 0 kr:P. Schysst! Sen var det bara montering. Nu är det tyst i bilen:)
Användarvisningsbild
av Fellow
#460519
frippe87 skrev:Bytte lager på min nu, beställde från skruvat.se, där kostade lagret 1150, sen får man ju 10 procent som medlem här:P. Plockade isär bilen så att jag fick loss spindelleden, vilket inte var svårt. Sen fick volvo pressa det, vilket dom gjorde för 0 kr:P. Schysst! Sen var det bara montering. Nu är det tyst i bilen:)
De hade ju vart nåt! Kan dock inget om demontering utav en enda del på bilen så låter någon annan göra de:P
Användarvisningsbild
av CarMan
#460526
frippe87 skrev:Bytte lager på min nu, beställde från skruvat.se, där kostade lagret 1150, sen får man ju 10 procent som medlem här:P. Plockade isär bilen så att jag fick loss spindelleden, vilket inte var svårt. Sen fick volvo pressa det, vilket dom gjorde för 0 kr:P. Schysst! Sen var det bara montering. Nu är det tyst i bilen:)

0:- trots att du inte köpt delen av dom, det var väldigt chyst !
Då får du bjuda dom på nått gott!
av VXC70
#460779
CarMan skrev:du måste ha ett verktyg som trycker på kagrets ytter ring, vilket inte är helt lätt då navt är monterat & har betydligt större diameter.

Orginal verktyget är ett rör som har en diameter på ca 25cm. i ena ändan sätter man ett lock,men ett hål i som är 4 cm
denna träs över navet, när man är för bi navet så stoppar man i 2 halv månar (röret trycker på halvmånarna & inner delen av halvmånarna trycker på lagrets ytter ring) Dessa halvmånar är uformade så att dom låser sig till en enhet med röret, fö annas kantrar konstruktionen.

till detta behöver du nu "bara" en hydralpress som träs in i 4cm hålet & med ett mothåll kan pressa in hela konstruktionen i spindeln.

ganska lätt med rätt grejor, tror det är ganska svårt utan desa grejor (gör du på annat sätt så pressar man inte på lagrets ytter krans & skadar då lagter)

beskriver alltså pressning med demonterat nav?

Har nån av er hemma mekar lyckats pressa de på plats på bil på nått enkelt sätt? för många har ju skrivit att det var enkelt men inte berättat vilken metod dom använt.
Användarvisningsbild
av CarMan
#460810
jag pressar på plats, vilket var det jag beskrev

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]