NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#458078
danneh skrev:Såhär ser det ut.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... julslager/

Den satsen går säkert att andvända på lösa lager.
V50 har inte löst lager, därför behöve en mer kompliserad "mojäng"

Det går altså inte att andvända den där!
av danneh
#458081
Hmm, står ju även för "demontering av nav"...hur funkar det då?
av VXC70
#458684
CarMan skrev:
danneh skrev:Såhär ser det ut.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... julslager/

Den satsen går säkert att andvända på lösa lager.
V50 har inte löst lager, därför behöve en mer kompliserad "mojäng"

Det går altså inte att andvända den där!
hur menar du? måste ju va samma sak som när man pressar med hydraul verktyg. sen hur lyckades trådskaparen med sitt byte hur gick du till väga om de nu var så enkelt?
Användarvisningsbild
av CarMan
#458703
Jag kan rabla upp masa bilar den sattsen funkar utmärkt att andvända till.
Men V50 har ju lager & nav ihoppmonterat, så det krävs en mer kompliserad "mojäng"

man kan säkert få i lagtet med den där, men då presar man på fel del & får då skador på lagerytan = förkortar livslängden. (sen skyller folk på skitkvalite på det dom köper...)
av danneh
#458708
Om man envisas med att använda en sådan.
då borde man ju kunna ta en cirkelformad metalplatta, borra ett hål i mitten och sedan kapa den på mitten så man få två halvmånar, precis som "riktiga" verktyg för såna hjullager som V50 har?!?
Användarvisningsbild
av CarMan
#458715
danneh skrev:Om man envisas med att använda en sådan.
då borde man ju kunna ta en cirkelformad metalplatta, borra ett hål i mitten och sedan kapa den på mitten så man få två halvmånar, precis som "riktiga" verktyg för såna hjullager som V50 har?!?

ja, men du ror inte den kantrar om du trycker på utsidan? (då får du nog svtsaihoppden igen, under pressningen)
av finnepower
#458879
danneh skrev:Om man envisas med att använda en sådan.
då borde man ju kunna ta en cirkelformad metalplatta, borra ett hål i mitten och sedan kapa den på mitten så man få två halvmånar, precis som "riktiga" verktyg för såna hjullager som V50 har?!?

Jag tog 2 plattjärn ca 5-7mm tjocka och skar ut så de blev som en cirkel (efter mätningar av lagret) när man satte ihop dom.. La lagret upp och ner mellan plattjärnen så och pressade på spindeln på lagret. På så sätt blir de lagrets ytterbana som tar trycket och jag skadade inte lagret som carman beskriver.

Svårt och förklara men hoppas ni fattar.
Användarvisningsbild
av CarMan
#458900
jag fatta, solklar lösning för den som har en press
av danneh
#459221
Jag fick betala 2750 för en sida, lagret kostade 1700kr, drygt 800kr för arbetet mao.
Oljud under bilen

Fram? Bak e de fram på med nya isolatorer

Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]