Koppla bort EGR-ventil - V50 2,0D

NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Re: Koppla bort EGR-ventil - V50 2,0D

Inläggav jumu01 tis 02 feb 2010, 23:17

Ja nu funkar länken, denna blir att spara för framtida bruk!
Volvo S40 D3 Classic Momentum My12 + Fiat 500 de luxe -59
Användarvisningsbild
jumu01
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 811
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 05:27
Ort: Umeå
Kör: Belgiskt och italienskt!



Re: Koppla bort EGR-ventil - V50 2,0D

Inläggav dieselputte fre 05 feb 2010, 00:44

Tack för bra beskrivning! Men hur ur får man bort locket till EGR motorn? Sitter ju som berget. Ser 3st plast snäpplås , skall man öppna dessa? Rädd att bryta sönder dessa.

Noterade att det var olja i luft insuget där EGR återvinningen går in. Är det normalt? Bilen har gått 6400 mil, men har fnv problem med att den är svag (Max 2800 rpm), tänkte kolla EGR själv först då vissa verkar ha svag motor pga kärvande EGR. Har även lite luftbubblor i bränsleslangen (fick det efter 6000 mila servicen, skall morra ordentligt om det) Skall in på koll på måndag. Idag började dieselvärmaren spöka...vad blir nästa fel? Dags att fixa den och sälja.

Nu blir det ingen mer Volvo. Hade tidigare V70 D5 MY03 som visserligen gick bra maskinellt till 18,000 mil och faktiskt snålare än min V50 2.0D MY06, men det var småstrul hela tiden, fel i tempgivare flera gånger, turboslang som sprack, oljud i framvagnen, fast mobil=vicket skämt funkade aldrig, men det var förmånsbil så det kostade ju inget extra för mig. Dieselvärmaren strulade inte en enda gång under dessa 18000 mil och de 3 år jag hade bilen
dieselputte
Olja under naglarna
 
Inlägg: 469
Blev medlem: fre 25 sep 2009, 23:14

Re: Koppla bort EGR-ventil - V50 2,0D

Inläggav Stenfors fre 05 feb 2010, 18:17

Det kan mycket väl vara EGR-ventilen som göra att din V50 har dåligt vridmoment. Ta upp det svarta locket och jo, du måste ta upp plastlåsen, det går om man är försiktig. Själv hade jag sönder ett av dem, men locket sitter bra i alla fall.

Du märker tydligt om ventilen är igensotad när du vrider på magneten. Den ska åka tillbaka av sig själv till ursprungsläget när du släpper den (stängt läge). För mig tog den fast oavsett var jag släppte, så jag visste inte ens vilket håll den skulle vridas för att vara öppen eller stängd.
Stenfors
Övningskörning
 
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 20:40
Kör: V50 1,6 Drive S/S MY12

Re: Koppla bort EGR-ventil - V50 2,0D

Inläggav dieselputte lör 06 feb 2010, 00:10

Ok, skall prova. Det var ju en hel del sot i röret , men i själva ventilen var det inte så mycket. Försökte röra själva tappen i hålet men det gick inte att vrida eller skjuta den. Jag är nog mer inne på att luftbubblorna som man ser i bränsleledningen ger upphov till dåligt bränsletryck och det kan ju vara någon givare som reducerar effekten då. Har för mig att jag läst om detta i en annan tråd.

Bilen startar alltid lätt och tjuvstannar aldrig, men ligger konstant i reducerad effekt. Första gången försvann effektreduceringen efter motorn varit avslagen i en minut, andra gången hade jag problem i 3 dagar och sen blev det konstant.

Hur som helst, har tid på måndag och jag skall vara med när dom undersöker. Brännaren gick igen idag när jag körde. Har inte provat att köra timer eller direktstart. Den spökade även lite i julas när det var -25 ute.
dieselputte
Olja under naglarna
 
Inlägg: 469
Blev medlem: fre 25 sep 2009, 23:14

Re: Koppla bort EGR-ventil - V50 2,0D

Inläggav Stenfors lör 06 feb 2010, 12:35

Ok, men du öppnade alltså inte locket till EGR-motorn? För om du vrider på magneten där så kommer "tappen" att röra sig i hålet och det tyder ju på att den är igensotad eftersom den inte rörde sig när du försökte.
Stenfors
Övningskörning
 
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 20:40
Kör: V50 1,6 Drive S/S MY12

Re: Koppla bort EGR-ventil - V50 2,0D

Inläggav dieselputte lör 06 feb 2010, 19:34

Nej, jag öppnade aldrig locket till EGR motorn. Jag provade att ta bort kabeln till EGR men det gjorde ingen skillnad.
Jag försökte vrida på tappen i hålet för avgaserna, knackade lite lätt med ett skruvmejselhantag och sprejade lite 5-56 som man alltid fixade EGR på Saab 900 med. På den tiden så var det ju enklare med vakuum styrning och ventilen tog man loss och rengjorde på ett par minuter.

Hinner troligen inte greja nåt mer innan verkstadsbesöket på måndag då slalomåkning med ungarna har högsta prio nu.

Tack ändå för tipsen!
dieselputte
Olja under naglarna
 
Inlägg: 469
Blev medlem: fre 25 sep 2009, 23:14

Re: Koppla bort EGR-ventil - V50 2,0D

Inläggav dieselputte mån 08 feb 2010, 15:20

Det var inte EGR som spökade för mig. Mekanikern trodde först att det var EGR då denna gav felkod. Det var även felkod från partikelfällans tryckgivare, så han laddade ny mjukvara först utan resultat. Sen kollade han trycket och givaren visade konstant samma värde så tryckgivaren byttes ut (sitter mellan EGR motor och batteriet) , sen var bilen som ny. EGR larmet försvann också.

Helt gratis på emissionsgarantin. :D (en ny givare kostar runt 900 kr, vet inte om man kan byta den själv utan att blanda in Volvo med mjukvara, han satte bara dit den och nollade bara larmen)
dieselputte
Olja under naglarna
 
Inlägg: 469
Blev medlem: fre 25 sep 2009, 23:14

Re: Koppla bort EGR-ventil - V50 2,0D

Inläggav Stenfors mån 08 feb 2010, 18:08

Det var fint att det ordnade sig för dig! Bra att veta ifall man själv råkar ut för ett likadant problem.
Stenfors
Övningskörning
 
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 20:40
Kör: V50 1,6 Drive S/S MY12

Re: Koppla bort EGR-ventil - V50 2,0D

Inläggav kebne ons 02 jun 2010, 21:09

Jag funderar också på att prova att rengöra EGR-ventilen själv.
Det optimala hade väl varit att ta lös hela enheten och lägga den i ett dieselbad? Fast kollar jag i mekhandboken så står det att man ska lossa på motorfästen, sänka motorn 8 cm och en aning framåt för att ta loss det som kallas "avgasåterföringens solenoid /ventil". Är det så krångligt? :?:

Men nu föreslås att man sprutar in dieselrengöring. Antar att man menar typ STP eller Redline diesel injector cleaner. Är det bättre än diesel? Och vad händer med avlagringarna? Åker inte de in i motorn och med risk täpper igen insprutarna?
Sen undrade jag hur man tekniskt skulle kunna spruta in eftersom dessa flaskor inte brukar ha något sprutmunstycke. Ska man hälla över till en ren oljekanna t.ex?
740 -90 b230f
kebne
Däckkrängare
 
Inlägg: 100
Blev medlem: lör 21 apr 2007, 01:25
Ort: Umeå
Kör: 740 -90 b230f

Re: Koppla bort EGR-ventil - V50 2,0D

Inläggav kebne tis 22 jun 2010, 08:27

någon?
740 -90 b230f
kebne
Däckkrängare
 
Inlägg: 100
Blev medlem: lör 21 apr 2007, 01:25
Ort: Umeå
Kör: 740 -90 b230f

Re: Koppla bort EGR-ventil - V50 2,0D

Inläggav dieselputte tis 10 aug 2010, 09:35

Undrar om det är igenkoksat i min EGR nu (V50 2.0D -06 7500 mil) ? Igår fick jag motorstopp inne i stan, startade om motorn och det gick inte att gasa, varvade max 1100 rpm. Efter några fler motorstopp fick jag normal kraft i motorn och körde iväg. Stannade för en vägbula efter 500m och fick samma problem igen när jag skulle iväg. Märkte att om man "pumpade" gas pedalen så återkom kraften sakta. Fick samma symtom några fler gånger vid korsningar, men sen gick bilen helt plötsligt bra dom 2 milen hem till kåken. Borde väl vara EGR? Kan tillägga att jag hade precis fyllt på drygt 40 liter innan detta hände, men det tror jag nog mer är en slump.

Bilen är inte 5 år & <8000mil så det borde väl gå på emissionsgarantin?

Tacksam för råd!
dieselputte
Olja under naglarna
 
Inlägg: 469
Blev medlem: fre 25 sep 2009, 23:14

Re: Koppla bort EGR-ventil - V50 2,0D

Inläggav blåbärsmannen tis 10 aug 2010, 18:29

lämna in den bara folk är för snåla och inte låter en verkstad fixa skiten, spelar roll om det kostar några 1000 men blir ju riktigt gjort med
blåbärsmannen
Däckkrängare
 
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 08:29
Kör: volvo s40 2,0d

Re: Koppla bort EGR-ventil - V50 2,0D

Inläggav dieselputte tis 10 aug 2010, 18:52

Lättare sagt än gjort att lämna in den när man inte får någon tid för undersökning förrän första veckan i september..... så det lär antingen bli en rengöring eller urkoppling ifall man få mer problem.

Skall ju besikta bilen också så det kanske är bäst att göra det först och sen åka till Volvo och be dom fixa ev emissionsproblem innan man passerar 8000 mil.
dieselputte
Olja under naglarna
 
Inlägg: 469
Blev medlem: fre 25 sep 2009, 23:14

Re: Koppla bort EGR-ventil - V50 2,0D

Inläggav Stenfors tis 10 aug 2010, 22:44

Låter precis som om din EGR koksat igen. Går lätt att rengöra själv, men problemet lär återkomma, det har det gjort för mig.
Stenfors
Övningskörning
 
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 20:40
Kör: V50 1,6 Drive S/S MY12

Re: Koppla bort EGR-ventil - V50 2,0D

Inläggav dieselputte mån 16 aug 2010, 12:04

Stenfors! Du som verkar vara rejält insatt i dessa problem kanske kan kommentera det som hänt mig efter jag skrev förra inlägget. Första gången jag skulle starta bilen efter de 2 milen från stan så tjurade den. Startade lätt men lade av efter några sekunder, efter ett tiotal försök blev den normal. Kan tillägga att det luktade rätt skumt om avgaserna samt att det bluddrade rejält som om motorn gick på 3 cylindrar innan den blev normal. Åkte till stugan och vid en korsning där jag saktade in och startade från 2ans växel så tappade den kraften, pumpade med gaspedalen så fick den kraft efter några sekunder. Igår när jag åkte hem fick jag samma problem vid korsningen så det verkar bli problem när man kört med konstant fart och går ned på tomgång och sen skall gasa så blir det ibland problem.
Får aldrig något larm typ "Motorservice"i displayen, nåväl jag skall försöka öppna och rengöra för jag måste vänta till 6 september innan Bilbolaget kan kolla felet....
dieselputte
Olja under naglarna
 
Inlägg: 469
Blev medlem: fre 25 sep 2009, 23:14




Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



FöregåendeNästa

Återgå till Volvo C30, S40N, V50, C70N

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster