NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stenfors
#310678
Kan någon svara på om det är skadligt att koppla ur EGR-ventilen genom att ta ur kontakten som sitter bakpå ventilen? på en Volvo V50 2,0D -06.

Har haft problem med att motorn rycker och slutar svara på gaspådrag. Den kan t.o.m. stanna vid rödljus ibland. På Volvo såg dom att EGR-ventilen har loggat en felkod, de uppdaterade programvaran på motorstyrenheten men det hjälpte inte.

Jag testade slå i en flaska Forté dieselrengöring och då försvann ryckningarna och bilen gick som ett skott. Nu är problemen tillbaka och jag undrar om man kan köra utan EGR-ventil genom att koppla ur den. De är ju elektroniska på nyare bilar och styrs inte med vakuum.

Jag har kört med ventilen urkopplad en sväng utan felmeddelanden på displayen, och bilen går bra, men kan det vara skadligt för motorn? Och blir partikelfiltret utsatt för mera avgaser på det här sättet?
Senast redigerad av 1 Stenfors, redigerad totalt 0 gånger.
av Stenfors
#371872
Kan meddela att EGR-ventilen gick bra att rengöra själv, utan att ens ta bort den! Det går att ta bort röret som leder avgaserna tillbaka till motorn via EGR:en och använda dieselrengöring samtidigt som man vrider på magneten som styr ventilen. För att komma åt magneten tar man bort locket där styrningskontakten sitter fast. Den går knappt att vrida på när ventilen har koksat igen.
av Stenfors
#371927
Det är ett vanligt fel på dieslar från PSA har jag lärt mig. EGR-ventiler har geggat igen sedan de blev vanliga, oberoende tillverkare. Det säger ju sig själv att det inte är en bra sak att återinleda avgaser till motorn, snarare är det en nödlösning för att få ner avgasvärdena.
Jag har kört med min ventil urkopplad i ett halvår nu innan jag rengjorde den, vilket ledde till lägre märkbart lägre bränsleförbrukning. Men samtidigt förkortas partikelfiltrets livslängd plus att EGR-ventilen måste vara ikopplad vid besiktningen.
Volvo kom ut med en nyare version på EGR-ventilen i fjol, som har starkare motor som gör att den inte koksar fast.
Användarvisningsbild
av olindh
#371971
EGR sänker temperaturen i motorn vilket ökar motorns livslängd och gör att packningarna håller längre exempelvis topplockspackning så det är egentligen inte så smart att koppla ur.

Ett EGR-system brukar normalt sänka bränsleförbrukningen med ca. 2-3% men kanske 2,0d motorn inte är helt välkonstruerad.
av Stenfors
#371999
Jo, jag har förstått att motortemperaturen hålls rätt med EGR. Men om tempen varit för hög med EGR urkopplat så borde väl detta ha märkts på kylvattentemperaturen också?
av Gino
#372092
Jag böt min EGR idag på Bilia Nordstan.
Conny var snabb å bra service. Tack för det.
Almedal sa "tre veckor, åk nån annan stans" Bra service *not*
Kostade 5000:-, Tog det på Volvia, 2000:- i självrisk.

Nu starta bilen iaf. å jag har vridmoment.
Får skjuta skidåkningen till lördag.
Dåligt väder ute, och sen måste jag jobba igen lite. Blir kvällspasset.

Läste om massflödes sensorn i en annan ståd.
Om man får olja upp i den å den slutar fungera så kan man få samma sympton jag jag fick på min bil.

Vart sitter den ? Kan man lätt skruva upp den å kolla å göra rent ?
Användarvisningsbild
av olindh
#372282
Stenfors skrev:Jo, jag har förstått att motortemperaturen hålls rätt med EGR. Men om tempen varit för hög med EGR urkopplat så borde väl detta ha märkts på kylvattentemperaturen också?
Nej, eftersom kylvattentemperaturen regleras av termostaten så håller alltid kylvattnet en konstant temperatur då motorn är varm oavsett hur varm motorn är.
av jumu01
#372283
Stenfors skrev:Kan meddela att EGR-ventilen gick bra att rengöra själv, utan att ens ta bort den! Det går att ta bort röret som leder avgaserna tillbaka till motorn via EGR:en och använda dieselrengöring samtidigt som man vrider på magneten som styr ventilen. För att komma åt magneten tar man bort locket där styrningskontakten sitter fast. Den går knappt att vrida på när ventilen har koksat igen.
Det låter ju enkelt med din beskrivning men finns det några illusterade bilder på manövern i någon verkstadshandbok eller på nätet?

Känns ju lite tokigt att lägga ut 2000 kr i självrisk då det kan göras själv, hur lång tidsrymd tar hela manövern, är det mycket som måste rensas undan innan man har helt fri insyn för arbetet?

Gino hur långt hade din bil hunnit rulla då EGR-ventilen la av?

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]