NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av persby
#537285
länken funkar inte för mej..

hmmm ska bli kul o se vad min verkstads kille säger idag..
min bil är inne igen för just den här typen av fel. de har haft bilen snart i 1½ dag för att leta fel. se vad han säger när han ringer.

vid första avläsningen hitta han en fel kod till nån givare/sensor som satt på bräslepumpen. lika så så kunde felkoden vara plastbitar i tanken. den låter ju rätt skum tycker jag.

trött på det snart. bilen en 2,0 d -06 med 102?? på mätaren.
av patber
#785752
Har läst genom denna tråden och har samma problem med min v50 2.0d, först går det ryckigt för att sedan gå in i "limp home home"? (går inte varva över 2800 och är svag och går inte använda farthållare eller något sådant). Så du gjorde jag så att jag bytte tryckgivaren till partikelfällan men det gjorde ingen skillnad så då drog jag ur kontakten till EGR-ventilen och då försvann problemen, perfekt tänkte jag och bytte EGR-ventilen men icke samma problem kvarstod, drog ur kontakten igen och då går den bra, vad tusan kan det vara???

pb
av timebandit
#785789
Bytte du till en ny eller begagnad EGR ventil? För bytte du till en ny så behöver du ny mjukvara alt. ändra inställningar/kalibrera den... Går ej att bara byta till en ny.

Men du måste ju läsa ut felkoderna innan du byter något, kan vara ett följdfel och inte nödvändigtsvis är EGR'ens fel.
#820100
Här kommer det en utförlig beskrivning från "vogge"

Har gjort det själv och jag råder dig till att skaffa verktygen som beskrivs, se till att gott med tålamod för den sista skruven är överj....g att få bort och kanske framförallt att få tillbaka.
Ett annat råd är att smeta på lite avgastätning när du skruvar tillbaka allt (så slipper du göra om det), gör inte om mitt misstag! :oops:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=84475
#1420104
Godkväll 😁

Kan någon svara trådskaparen om det funkar att koppla ur kabeln till Er-ventilen?

Detta som någon skriver att ventiler hjälper till att sänka värmen och minska slitage är ren BULLSHIT........ Propaganda för att avskräcka ägare att ta bort skiten som mest är ett desperat sätt att få ner avgasvärdena genom att skicka in avgaserna ett varv till i förbränningen.

Hoppas på svar!!
Användarvisningsbild
av Cotag
#1420109
....om trådskaparen har kvar bilen såhär 11 år senare ...

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]