NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dymotag
#300698
Bara en fråga v50 senare modeller av v70 m.m. är ju egentligen mest Fård i dom. Det kallar jag inte Volvo. Det ända skillnaden mellan enm sådan volvo och Fård är att man får betala mer för en volvo som egentligen är en Fård. Om man har en v50 kan man lika gärna köpa en Focus och så vidare. Nej volvo är inte som förr då stod det för kvallitet. T.om. på volvoverkstäderna säger dom det samma. Köp Fård istället så sparar ni en slant. Samma sak.
av Amli
#300715
Jag gissar på att du kör en 740 alternativt en 940 MY88.... Alltid samma visa på dom som tror dom kör "den sista riktiga Volvon"... :roll:
Skillnaden är att en V70 kanske är på verkstaden för att det knarrar i bakluckan medan en 940 står på verkstaden för skiten inte startar.
av dymotag
#300740
Nej jag kör V70 som är till största del volvo den äldre modellen. Den är som en 855. Men om du jämnför en v50 är där så mycket mer fård i den samt nyare v70. Skulle byta kupefilter i min kompis v5o ett filtermann filter bruksanvisningen var för en mondeo, men identisk med V50. Och filtert köpte jag på volvo. Då undrar man. Bilder och allt i anvisningen var lika dant samt i verkligheten.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
#300751
Mjaa... nu ska jag inte påstå att det är enbart dåligt med Ford/Volvo. Jag var lite inne på samma spår som dig tidigare, men det är en viss skillnad.

Provkör gärna en Focus och en V50 så får du se varför priset skiljer.
Är man van att köra en skramlig 240 så är nog Focusen ett bra val då dom är baserade på samma bottenplatta, motorer, växellådor och viss elektronik. Men byggkvalliten skiljer en hel del.

Vilken man bör köpa får man ju själv bestämma utifrån vilka kriterier man har.
Men driftsäkerheten vågar jag inte svara på. Vet att Focus tidigare haft en del problem som jag inte sett på Volvo och tvärtom.
Användarvisningsbild
av wendtan
#300767
Vad är Fård för ett bilmärke? Aldrig hört talas om...

Att uttala sig om att det är en riktig skitbil för att det är en ford i grunden är rakt av ett tecken på okunskap.
Ford focus och V50 delar bottenplatta, denna är skapligt rosad av flertalet motorjournalister världen över pga väghållning, vägnärvaro osv.
Min sambo ägde en Ford focus innan vi köpte hennes 2,0d och skillnaden mellan dessa bilar i övrigt är högst påtaglig.
Användarvisningsbild
av henka35
#300768
Min Volvo och Ford verkstad säger att det är mycket mera garantijobb på nya Volvobilar än Fordbilar, undra varför??
Inte är det då Fords fel eller??

//Henrik
Användarvisningsbild
av sand3rs
#300770
dymotag skrev:Bara en fråga v50 senare modeller av v70 m.m. är ju egentligen mest Fård i dom. Det kallar jag inte Volvo. Det ända skillnaden mellan enm sådan volvo och Fård är att man får betala mer för en volvo som egentligen är en Fård. Om man har en v50 kan man lika gärna köpa en Focus och så vidare. Nej volvo är inte som förr då stod det för kvallitet. T.om. på volvoverkstäderna säger dom det samma. Köp Fård istället så sparar ni en slant. Samma sak.
Det finns ingen fråga i närheten av ditt inlägg! Ett frågetecken (?) brukar avslöja det annars...

Vad är igentligen meningen med tråden?
av Lövet
#300772
Gud vilket skitprat. Ford och Volvo (& Mazda för den delen) delar bottenplattan och vissa komponenter. Hela inredningen, motoralternativen och designen är unik för Volvo. S40/V50 är de chassimässigt bästa bilar som Volvo någonsin har gjort. Inte en chans att man hade klarat det utan Fords hjälp.

För övrigt består en Volvo av runt 70% komponenter som köps direkt från underleverantörer såsom Bosch, Hella, Magneti Marelli och så vidare. Om dessa delar sitter i en Skoda också - har Volvo blivit en Skoda då?
Användarvisningsbild
av Severin
#300773
sand3rs skrev: Det finns ingen fråga i närheten av ditt inlägg! Ett frågetecken (?) brukar avslöja det annars...

Vad är igentligen meningen med tråden?
Alltså nu måste jag lägga mig i, måste man ställa en fråga på forumet för att en tråd ska anses meningsfull?

Ett forum anser jag är en plattform där man kan diskutera fram och tillbaka och inte bara frågar så fort nånting är fel.

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]