NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olifen
Jag köpte precis en GPS (Panasonic Strada) och det verkar som om
det blir lite störningar på gps signalen i min S40n(07). Ibland så funkar den inte alls,
och ibland så stannar signalen mitt på vägen.
Jag har testat gps:n i vår v70 och även opel astra, men där är det inga problem!

Är det någon som har upplevt likadana problem i S40 med externa GPS moduler? Kan det
vara nånting i bilen som stör? kanske sensorn för vindrutetorkarna?
av Vida
Jag hade samma problem med Garmin, IAM stör gps signalen när man har den monterad mitt på brädan men placerar man enheten ute vid a-stolpen så funkar den bra, garmin löste detta med en ny antenn o mjukvara för Volvo eftersom det var signalproblem med vagnar som hade IAM och i ditt fall så kan du ju alltid testa med att lägga folie ovanför din IAM (cd-enheten)så ska du se att det funkar bra.
Senast redigerad av 2 Vida, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Tång
Samma problem här. Har en Navman S30. den funkade bra i min V70 -04. men inte lika bra i min nya V50 -08. är de bra väder ute så funkar den bättre.

Måste ha något med framrutan att göra. den är säkert tjockare, eller värme avstötande.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Tång skrev:Måste ha något med framrutan att göra. den är säkert tjockare, eller värme avstötande.
....och sämre kvalitet :wink:
Användarvisningsbild
av Tång
Jaa, jag har läst om att folk har haft stora problem med framrutorna. jag har dock inte sett något en på min, nu körde jag med diselvärmaren i vintras. så jag slapp ju att skrapa rutorna, detta har ju ibland gett repor och dylik. Den har dock bara gått 500 mil sen i Februari. men en så länge ser jag inget. Vi får se.
Användarvisningsbild
av hozz
Tog en liten åktur för skoj skull och kollade hur många satelliter jag fick in efter att jag läst det här. Har förresten en Navigon 7110, placerad till höger om stereon (knähöjd) i en Brodit hållare så fick jag in 10-12 satelliter av 20 möjliga. Placerad i originalfäste för vindrutan mellan 16-18 satelliter av 20. Båda monteringssätten räcker gott och väl för min del utan strul. Kan tillägga att det var mulet också och använder enbart den interna GPS-antennen.
Användarvisningsbild
av gundj
20 är max vad din mottagare klarar av att hantera.
Satellitgeometrin ger idag möjlighet att som mest se 12-13 st då det totalt är 24 och dessa är relativt väl fördelad i sina banor.
När Galileo o andra kompatibla system kommer igång har vi nytta av resterande kanaler i mottagarna.

Signalerna har en uteffekt från satelliten på några watt och de ligger dryga 20 mil ut, de ligger i frekvensområder 1,2GHtz och stoppas lätt upp på vägen.
Det räcker att hålla handen över antennen så ser man hur mottagningen försämras.

Så att en del bilar ka ge problem är inte konstigt. Innan Sirf släpte sin Sirf Star motttagare hade de flesta GPSer svårighet att behålla en låsning i bilen och smala gator var omöjliga.
Nästa generation mottagare kommer att vara ytterligare förbättrade och endast rejält metallfolierade rutor ger fortsatta problem.
Användarvisningsbild
av hozz
Satellitgeometrin ger idag möjlighet att som mest se 12-13 st då det totalt är 24 och dessa är relativt väl fördelad i sina banor.
Du har nog rätt. Kollade mer noggrannt vid vindruteplacering och får in som mest 12-13 st och knähöjd 10-12 st. Av dessa 24 satelliter som du nämner, är 3 st ej för oss vanliga, så det finns "bara" 21 st kvar att utnyttja.
av klakar
C30 '09 och Mio GPS navigator. När bilen inte är igång fungerar navigatorn perfekt, men så fort tändningen vrids till läge 1 så halveras GPS täckningen och de satelliter med lägst signal försvinner helt. När tändningen slås av och nyckeln tas ur, så är störningen kvar (samtidigt som det surrar svagt från instrumentpanelen), men efter vad som känns som runt en minut så hoppar navigatorn igång igen (samtidigt som surrandet upphör).

Jag skall prata med Volvo i morgon, detta måste vara ett fel som bör åtgärdas bara man påpeker det eller?

---------------------
Nu har jag haft bilen inne på verkstad för att skärma av en styrbox i instrumentbrädan. Det var ett känt fel som det finns en framtagen lösning för. Tyvärr så hjälpte det inte!!!
Jag jobbar professionellt med GPS så jag har tillgång till lite bättre grejer än de flesta så jag kunde visa för verkstaden att det fortfarande fanns en kraftfull störning i kupén. Efter vidare efterforskningar hos Volvo i Göteborg (tror jag) så fick jag beskedet att det inte går att göra mer åt saken. Det är något man måste acceptera med moderna bilar.....???

Jag tycker det är högst märkligt, och arrogant av Volvo, att man inte testar komponenter så att de inte stör ut något så vanligt som en navigator i en bil. Vad är nästa sak som det bara är att acceptera att nya bilar stör ut? Mobiltelefoner? Pacemakers?

Jag är för övrigt nöjd med min Volvo, men nästa bil kommer inte att bli en som stör ut en vanlig GPS navigator!
Era erfarenheter av aaos 3.6.4?

Hej vilka buggar har ni märkt av i 3.6.4 Mjuk[…]

Kul grej med serviceavtalen. Gamla bilen kostade 3[…]

Tack så mycket för hjälpen. Jag ta[…]

Björn Ferry verkar klara sig utmärkt […]