- tor 28 jun 2007, 23:02
#113478
Kamremsbyte är ingen billig grej på dagens bilar... kring 6.000,- +- nån tusenlapp kanske?!
Annat var det på 240/740/940 då hela satsen kostade några hundringar och du gjorde det själv på 15 minuter. :)
Det du bör kolla på är väl det vanliga.. lysna efter oljud, klonk, knak från knutar och från andra ställen. Slå av stereo och fläkt när du är ute och kör, testa gupp, kör runt på ett plant ställe med fullt rattutslag och lyssna.
Går den rakt när du gasar, kör och bromsar kraftigt?! Kolla växlar, koppling... lägg i 4an eller 5an när du står parkerad med hanbromsen i och släpp upp kopplingen, testa med lite gas. Dör den direkt så ska det vara shyst. Leta efter läkage och om den är sliten undertill (om den varit av vägen). Om det är bra passform mellan dörrar och karossdelar, att det inte är olika passform på olika ställen, då kan den ha varit krockad.
Sen har du ju hela det här forumet med olika fel du kan leta efter :)
Ett bra tipps är att ringa till tidigare ägare... Gjorde det själv och han bad mig avstå från köp eftersom det var nått riktigt CP-fel som ingen verkstad hade lyckats fixa då bilen käkade ett sett däck/500mil.
Och förståss historik! Servicebok, kvitton och sånt är ju alltid uppskattat även om det inte säger så mycket om hur bilen är körd så säger det ju att den är väl servad och omhändertagen.
Volvo V50 1,8F -09
Volvo S40N 1,8 -05