NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1571073
Hej!
Hade en verkstad som bytte bromsbelägg på min Volvo V50 2.4 (2005) som fått nedslag efter besiktning för just det.
Beläggen var helt slitna i bak.
Nu när jag gjort efterbesiktning så fungerar inte handbromsen.
Vänster sida är ur funktion.
På besiktningen så sa de att de har kommit åt någonting vid bytet.

Så jag ringer verkstaden som börjar ifrågasätta och hävda att det här är ett nytt fel och inte har att något att göra med bytet av bromsbeläggen. Det tror jag inte alls på. Det här felet uppstod efter att de jobbat med bromsarna. Jag använde faktiskt handbromsen bara några dagar innan jag tog bilen till verkstaden och då fungerade den utan problem. På verkstaden undrade också varför besiktningen gick "direkt" på handbromsen och hittade det felet nu. Så nu har jag blivit irriterad.
Skulle behöva lite info om hur det hela fungerar får att få "kött på benen" i en diskussion gällande det här...

Nicke
#1571076
Inte helt ovanligt att bromsoken nyper så handbromsvajern går av.
Den kan också ha ramlat av i förgreningen som är mitt under bilen där 1 vajer delar sig till två.

Ta hjälp av någon och inspektera, dra i handbromsen o släpp den, så ska en liten arm på bromsoket röra på sig, kontrollera så båda rör på sig.
Om båda rör på sig så är det en justering som behövs som sitter vid handbromsspaken.

men om bara ena tar gissar jag på att vajern gått av eller har hakat av.

Ska man vara lite konspiratoriskt lagd så kan det ha gått till såhär: De byter beläggen och de ska provbromsa efter bytet och drar för hårt nu när bromsarna tar tidigare och drar av vajern.

Däremot, man drar inte av en frisk vajer den hade gått av förr eller senare ändå även om det gått till på detta sättet.

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]

Låter som om den drar tjuvluft någon s[…]

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]