NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrDavid
#1569886
Hej, min V50 1.8f varvar ofta inte ner som den ska när man trycker in kopplingen utan stannar runt 2000 varv ända tills man lägger i en högre växel och släpper kopplingen.
Även tomgången i stort ligger för högt.

Senaste jag körde ett par mil så luktade det bränt, särskilt när jag kommit fram och parkerade.
Ingen av fälgarna var varma så tror inte det var bromsarna.

Ideer?
Användarvisningsbild
av HCP
#1569906
Fungerar farthållaren? Många tomgångs och varvproblem har med vakuum att göra.
Det kan också vara motortemp att den tappar signalen och ökar på lite för att motorn ska hållas igång, för den tror det är -455c utomhus.

Koppla upp en VIDA-burk och läs ur felkoderna, kolla också rapporterad temp och bränsleblandning (short/long fuel trim).
av MrDavid
#1570061
Ja farthållaren fungerar vad jag märkt.
Ja motortempen har varit lite konstig, gick inte upp högra än 1/4 och värmen i kupen var måttlig så har lämnat in och bytt termostat och först efter det så gick den inte upp som den skulle igen en dag men sen har den gjort det men det är typ för varmt istället när man har på tex 22 grader så blåser den på supervarm luft ibland men motortempen står i mitten nu efter den blivit varm.

Tack för tipsen, ska kolla felkoder, fick up om att airbagen ska serveras häromdagen.

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]