NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1569609
Hej,

Jag har en Volvo V50 1.8 från 2005. När jag var ute och körde fick jag upp felmeddelandet med röd varningslampa "Elsystem service erfordras snarast" och batterilampan lyste. Jag mätte spänningen på batteriet med multimeter som jag hade i bilen. Jag fick fram 12,4V och spänningen gick ner ganska fort till 12,3V medan bilen var på. Jag misstänkte då att generatorn var kaputt då den inte laddade batteriet. Jag var tvungen att köra hem bilen och på vägen hem kommer alla möjliga varningar upp i mätarhuset, "Anti-sladd ur funktion" med mera. Bilen dog bara några meter innan uppfarten och rullade precis fram. Batteriet visade då 0,0V.

Jag har bytt batteri och testat starta bilen men den är helt död efter detta. Batteriet hade 14V och sänktes på någon enstaka minut/er ner till 3,9V och blev ganska varmt. Inte ens en lampa lyser i bilen. Hela elsystemet verkar helt utslaget? Jag har testat med startkablar från annan bil och den röda sladden började då att ryka och började färgas svart.

Vad kan problemet vara? Har generatorn fått någon kortslutning eller kan det vara något annat som orsakar detta? Bilen fungerade utmärkt fram till dess att batteriet dog. Tacksam för svar!
#1569661
Hej, jag hade liknande problem med samma fenomen före Jul , min generator blev väldigt het , inre kortslutning , jag köpte ny generator och problemen är borta. Mitt batteri gick ner mot noll och inget funka tog av polskon snabbt , bogsera hem kolla igen har då 8,6v , ladda upp igen och har sedan använt samma batteri utan problem.
Man även titta på produkt etiketten - är den bränd då är det ett säkert tecken att generatorn är kass.
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]