- tis 06 feb 2024, 19:21
#1569597
Tja,
Min 2012 C30 har rullat ca 12000 mil och jag har aldrig haft problem med den tidigare. Nu så har lampan börjat lysa gult och då hjälpte min kollega mig att använda en OBD-läsare för att se vad felet kan vara.
Koderna jag fick var:
P0138, O2 Sensor Circuit High Voltage Bank 1 Sensor 2
P0140, O2 Sensor Circuit No Activity Detected Bank 1 Sensor 2.
Jag har kollar runt lite samt frågat farsan och brorsan om detta och de misstänker att det är lambdasonden som måste bytas. Men jag är totalt rookie till allt vad som gäller bilar. Jag tolkar det som att Sensor 2 är "efter" sonden som bör bytas ut. Bilia ville ha 3500kr för att bara felsöka och därefter betalt per timma, sen tillkommer ju såklart reservdel samt byte. Men jag vill hellre testa att bara byta ut denna sond och se ifall det hjälper...
Är det någon kunnig som kan hjälpa till här? :)
Min 2012 C30 har rullat ca 12000 mil och jag har aldrig haft problem med den tidigare. Nu så har lampan börjat lysa gult och då hjälpte min kollega mig att använda en OBD-läsare för att se vad felet kan vara.
Koderna jag fick var:
P0138, O2 Sensor Circuit High Voltage Bank 1 Sensor 2
P0140, O2 Sensor Circuit No Activity Detected Bank 1 Sensor 2.
Jag har kollar runt lite samt frågat farsan och brorsan om detta och de misstänker att det är lambdasonden som måste bytas. Men jag är totalt rookie till allt vad som gäller bilar. Jag tolkar det som att Sensor 2 är "efter" sonden som bör bytas ut. Bilia ville ha 3500kr för att bara felsöka och därefter betalt per timma, sen tillkommer ju såklart reservdel samt byte. Men jag vill hellre testa att bara byta ut denna sond och se ifall det hjälper...
Är det någon kunnig som kan hjälpa till här? :)
Bilagor
404973826_422831570317042_7441794833425556699_n.jpg (200.28 KiB) Visad 356 gånger
404916911_916091866464222_2976681513635772574_n.jpg (196.32 KiB) Visad 356 gånger