NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hedis62
#1569039
Har en v50 d3 med motorkod D5204 T5, 2 liters diselsnurra.
Hur gör ni när ni fyller på vid oljebyte?
Det finns ju ingen sticka, kollar ju nivån i displayen med avstängd motor efter att bilen stått 5 minuter efter man kört,
Mäter ni mängden som ni tappat ut eller? Har letat men inte hittat nån sticka och fylla på utan att ha koll låter ju sådär.
Användarvisningsbild
av Hedis62
#1569204
Jo men risken är väl att det blir för mkt olja om man pytsar i efter vad som ska gå i för några dl ligger väl kvar i motorn vid byte?
Kollade på bildelsbasen på motorerna och det ska ju finnas en oljesticka som verkar sitta skitdumt till, ska kolla ifall jag hittar den på min när jag lägger mig under bilen. Helt omöjligt att se den ovanifrån.
Lägger upp ett par bilder
Bilagor
IMG_0685.jpeg
IMG_0685.jpeg (267.33 KiB) Visad 478 gånger
IMG_0686.jpeg
IMG_0686.jpeg (334.41 KiB) Visad 478 gånger
av klacken
#1569205
Gör alltid så och aldrig blivit för mycket,inte mycket kvar i motorn när man tappat ur allt som kommer. Stickan är inte så lätt att få lös och många som provat hamnar köpa ny.
Användarvisningsbild
av Hedis62
#1569207
klacken skrev: tor 01 feb 2024, 18:27 Gör alltid så och aldrig blivit för mycket,inte mycket kvar i motorn när man tappat ur allt som kommer. Stickan är inte så lätt att få lös och många som provat hamnar köpa ny.
Stickan ser ju ut att vara i plast så du har nog rätt i att det blir att köpa ny om man ska lossa den, googlade på vad en ny kostar å de e allt mellan 5 - 800kr, larvigt dyrt för en plastgrej och en begagnad är ingen hit då plast åldras.
av klacken
#1569209
Jo den är plast och dom två hakarna som håller fast den i motorn brukar gå av.
Tror dock det finns en utbytesmodell att köpa så det blir som en vanlig oljesticka också.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1569249
Jag drog av en (mycket lätt att göra), sök på service V60 AWD -13 så är där skrivit (och bilder) lite om det. Det finns även en "polis modell", (som en vanlig oljesticka) men den var dyrare.

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]